به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز ِچهارشنبه 28 دی 1401 به شرح زیر می باشد :

 

نگاهی به قاب ابتدایی آخرین روز کاری هفته چهارشنبه 28 دی ماه 1401 :  

شاخص کل بورس و فرابورس با افت آغاز به کار کردند شاخص کل با افت 2 هزار واحدی دنبال می شد اما همان طور که پیش بینی کرده بودیم نمادهای کوچک با رشد قیمتی  و در نتیجه شاخص کل هم وزن نیز مثبت فرار گرفته بود .

از تمامی موارد اعم از صندوق ها سهام، حق تقدم و ص.سهامی خروج پول صورت گرفته است و گروه هایی که با ورود پول همراه بودند  گروه های انبوه سازی غذایی هتل و رستوران سیمان مخابرات حمل ونقل و انبارداری محصولات چوبی استخراج نفت و گاز بودند . ابتدای شروع معاملات  شاهد فشار عرضه در اکثر نماد های بازار بودیم در ادامه  افزایش تقاضا  در  گروه های بازار  مانند سرمایه_گذاری   غذایی دارویی کشاورزی_دامپروری شیمیایی و حمل_نقل مشاهده شد . نمادهای خودرو شستا  فملی فولاد وبملت  بیشترین تاثیر منفی  را  شاخص_کل گذاشته بودند  

قند و شکر :

گروه قند و شکری ها با توجه به اخبار 2 نرخی شدن شکر و عرضه عمده شکر به نرخ توافقی  با نوسانات مثبت دنبال می شدند و به صف خرید رسیدند اخباری که منتشر گشت به شرح زیر می باشد :

(( از بهمن ماه، نرخ شکر برای اصناف و مصرف کنندگان عمده از نرخ شکر مصرفی مردم جدا خواهد شد

بدین ترتیب مصرف کنندگان عمده شکر مانند کارخانجات غذایی، شکلات، شیرینی و ... که عمده مصرف شکر را دارند، باید به نرخ توافقی در سامانه بازارگاه اقدام به خرید شکر کنند و دیگر مثل سنوات گذشته خبری از نرخ مصوب ثابت نیست ، حالا از ابتدای بهمن ماه، کارخانجات تولیدکننده قند و شکر، نرخ فروش خود به اصناف و صنایع را بصورت توافقی تعیین میکنند که موجب رشد قابل توجه نرخ و مبلغ فروش و همچنین حاشیه سود شرکتهای قندی خواهد شد./تسنیم) 

77 نماد با صف خرید و 9 نماد با صف فروش دنبال می شدند .


خودرو :

در گروه خودرو پس از توقف نماد خساپا شاهد بودیم  که نماد خودرو با قیمت 339 تومان با نوسانات منفی و نماد های خاور و خکاوه معاملات مثبت با رشد چند درصدی  را در پیش گرفته بودند .

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

www.padash.ir

با گذشت 20 دقیقه از بازار :

 بازار سهام در معاملات روز جاری با افزایش عرضه در گروه خودرویی ها آغاز بکار کرده و شاهد بهبود نسبی تقاضا در برخی از نمادها بودیم  ، شاخص کل با افت بیش از 3700 واحد آغاز به کار کرده بود  و در محدوده 1 میلیون و 683 هزار واحد قرار داشت .

با گذشت نیم ساعت از بازار :

پالایشی ها :

پس از گذشت نیم ساعت از بازار در گروه پالایشی ها نوسانات مثبت دیده شد نماد شبندر در ابتدا مثبت گشت ، در روز جاری با توجه به آگهی شدن مجدد  عرضه ی بلوک های پالایشی زیرمجموعه  نماد وبصادر  ،(شپنا شبریز شبندر  بار قبل نیز این  بلوک ها اگهی شد و مشتری نداشتند) در بازار روز جاری نماد وبصادر و به دنبال آن نمادهای گروه پالایشی مثبت گشتند ، هم چنین شاهد سبقت گرفتن تعداد نمادهای مثبت از منفی بودیم . بیش از نیمی از نمادها معاملات مثبتی را در پیش گرفته بودند و بازار کمی متعادل گشته بود  ، ارزش معاملات خرد نیز به حدود 2 همت رسیده بود  .

با گذشت یک ساعت از بازار :

مشاهده شد که شاخص ها مثبت گشتند اکنون تمام شاخص هایی که در ابتدای بازار آغازی منفی داشتند با رشد نمادهای وامید از گروه شركتهاي چند رشته اي صنعتي و همراه از گروه مخابرات با تاثیر مثبت بر شاخص کل بورس و نمادهای وسپهراز گروه  سرمايه گذاريها و نماد فزر از گروه استخراج كانه هاي فلزي باعث رشد شاخص فرابورس گشتند .پس از گذشت یک ساعت از آغاز بازار و خروج پول ، شاهد ورود پول به صندوق های درآمد ثابت بودیم هم چنین  ارزش معاملات خرد از 3 همت عبور کرد و نماد خساپا  در محدوده ی 2 درصد منفی  آغاز به کار کرد . شاخص کل وارد مدار مثبت شد و با افزایش 780 واحدی همراه شد ؛ شاخص هم‌وزن نیز رشد بیش از 2500 واحدی داشته است.


انبوه سازی املاک و مستغلات :

در گروه انبوه سازی نیز معاملات بر مدار مثبت جریان داشتند ،  با توجه به اخبار منتشر شده موثر بر این گروه مبنی بر جدی شدن راه‌اندازی بورس مسکن (( موضوع بورس مسکن در سال‌های اخیر توسط شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس مطرح شده اما تا امروز به سرانجام نرسیده است ، طبق این طرح افراد می‌توانند به متراژی که توانایی پرداخت قیمت آن را دارند "یونیت" (واحدی از متراژ منزل) خریداری کنند و بعد از چند سال امکان مالکیت واحد را فراهم آورند .

حالا به تازگی شهردار تهران خبر داده که نرم‌افزار بورس مسکن آماده شده و باید به بازار سرمایه بپیوندد؛ ‌موضوعی که دوباره خرید متری خانه را به کانون توجه بازگرداند )) در بازار روز جاری برخلاف خروج پولی که صورت گرفته بود معاملات مثبتی در نمادهای این گروه رقم خورده بود .

حدود 75 دقیقه از بازار گذشت :

و حدود 60 درصد از بازار مثبت بوده است . 109 نماد به صف خرید رسیده بودند  و 11 نماد صف فروش بودند .

 

در ادامه به برخی از موارد موثر بر بازار سرمایه خواهیم پرداخت :

بازار ریپو یا قرارداد بازخرید چیست ؟  (Repurchase Agreement)

قرارداد ریپو قراردادی است که به موجب آن یک سرمایه‌گذار، اوراق بهادار خود را به سرمایه‌گذار دیگری واگذار میکند  و هم زمان متعهد می‌شود که همان اوراق بهادار یا معادل آن را در زمان  آینده و با قیمت از قبل تعیین شده و بالاتری بازخرید نماید .

به بیانی دیگر نرخ بهره بین بانکی معادل  نرخ ریپو  است نرخ بهره ی بین بانکی از جمله عوامل موثر و مهم برای بازار سرمایه به شمار می رود که بالا نرفتن آن برای بازار تاثیر مثبت به عمل می آورد . ریپو همچنین جزو ابزار رایج عملیات بازار باز بانک مرکزی نیز به شمار می رود .حال با  افزایش نرخ سود بین بانکی می توانیم انتظار   کاهش نقدینگی و رقابت بانک‌های تجاری برای تامین نقدینگی را  داشته باشیم . به بیانی دیگر اگر بانک مرکزی قصد داته باشد تا  سیاست‌های انقباضی در پیش گیرد ، نرخ سود بین بانکی افزایش خواهد یافت حال این افزایش نرخ بهره موجب میگردد تا سود آینده شرکت‌ها با نرخ بالاتری تنزیل یابد و سودهای پیش‌بینی شده برای سال‌های آتی، ارزش واقعی کمتری را دارا شوند

حال در بازار روز جاری اخباری در این رابطه به شرح زیر منتشر گردیده است:

 (( نرخ حداقل توافق بازخرید (ریپو) همچنان در ۲۱ درصد ، در اجرای عملیات بازار باز ۲۶ دی، بانک مرکزی برای ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره بین بانکی در سطح هدفش به همه تقاضای ۱۱۱.۹۴ همتی ۲۲ بانک و مؤسسه اعتباری برای توافق بازخرید و عرضه ذخایر، در نرخ ۲۱ درصدی پاسخ مثبت داد ، همچنین ارزش توافق بازخرید سررسید شده حدود ۲ همت از عرضه ذخایر در قالب توافق بازخرید  فراتر رفت. بنابراین خالص عرضه ذخایر در هفته گذشته منفی ۲ همت شد ))

بررسی‌های بازار ، نشان دهنده این موضوع میتواند باشد  که بانک مرکزی در هفته‌ های اخیر بزرگترین ریپوی خود را داشته است و با افزایش نرخ بهره ی بین بانکی تاثیر منفی بر جو بازار سرمایه حکم فرما می شود با این وجود اگر بانک مرکزی بتواند هم چنان این نرخ را ثابت یا کاهش دهد برای بازار موثر عمل خواهد کرد .

 

بازار سرمایه در نیمه ی ابتدایی :

بازار بر خلاف روز گذشته ، پر عرضه‌ای آغاز شد و  تقاضا با گذشت زمان در بازار بیشتر گشت  شاخص هم وزن نیز با رشد خود نشان داد که تقاضای بیشتر برای سهام کوچک تر بازار به  نسبت بزرگان وجود داشته است .

ارزش معاملات خرد نیز از ۴ همت گذر کرد و رشد آن مدیون صنایع  خودرو و ساخت قطعات و بانکها و موسسات اعتباری بوده است ، 350 نماد معاملاتی  مثبت و 255 نماد معاملاتی منفی را در پیش داشته است ؛ 58 درصد از نمادها مثبت  بودند .

دو ساعت از بازار سرمایه گذشت :

هم چنان پس از گذشت دو ساعت از بازار  ورود پول به صندوق های درآمد ثابت ادامه داشت ، دیده شد که نوسانات مثبتی که در نماد وبصادر و به دنبال آن نمادهای پالایشی به وجود آمده بود از میان رفت و معاملات آن ها  به صفر تابلو بازگشتند ، پس از گذشت دو ساعت نیم از بازار مشاهده شد که رنج مثبت در گروه پالایشی ها به وجود آمد .

یک ساعت باقی مانده تا پایان بازار :

ارزش معاملات خرد به 6 همت رسیده تعداد نمادهای مثبت بیش از نمادهای منفی بوده است . رنج مثبت در گروه پالایشی و رنج منفی در گروه بانکی ها ادامه داشت ....

نگاهی به ورود و خروج پول حقیقی در تایم های مختلف :

در ساعت 09:30 خروج حدود 58 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 خروج حدود 39 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 خروج حدود 7 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

 تابلوی ورود و خروج پول حقیقی به صورت زیر می باشد :

www.padash.ir

 

لاستیک و پلاستیک :

این گروه روز متعادلی ر پشت سر گذاشتند نمادهای پیزد پارسا پلاست ، پلوله و پشاهن با رشد چنددرصدی مثبت دنبال می شدند از جمله اخباری که در رابطه با این گروه منتشر گردید به شرح زیر می باشد (( آمار ارائه شده توسط تولیدکنندگان بزرگ تایر، از تولید قریب به ۱۱۸ هزار تن از انواع تایرها معادل بیش از ۱۸.۵میلیون حلقه در پنج ماهه امسال حکایت دارد .طبق آمار، بیشترین و تنها رشد تولید که سبب توازن رشد کلی تولید شده است، مربوط به رشد تولید تایر خودروهای سواری بوده است )) و در نهایت این گروه روز متعادلی را به پایان رساند .

 

بیست دقیقه باقی مانده تا پایان معاملات امروز :

ارزش معاملات خرد به 7,6 همت رسیده بود  و روند ورود  پول و نقدینگی به بازار ادامه یافته بود ، بیش از 140 میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقی ها به بازار اتفاق افتاد.

و در پایان :

در پایان بازار شاخص کل با رشد 2095.31 در ارتفاع یک میلیون و 689 به کار خود پایان داد ، بیش از 50 درصد از نماد ها سبز پوش شدند .

شاخص‌ هم وزن نیز با رشد  0.48 درصدی افزایش یافت  

شاخص فرابورس با رشد 67 واحدی به 21 هزار و 507 واحد رسید

ارزش معاملات خرد بورس به 8 هزار و 478 میلیارد تومان رسید

روند ورود پول حقیقی به بازار ادامه یافته بود...  

 (57درصد) نمادها مثبت  و ( 43درصد) نمادها منفی بوده است  

میدکو ، شتران ، وامید ،  بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشته است .

اگر بخواهیم در رابطه با پالایشی ها بگوییم  آتیش بازی فرآورده های نفتی در آخرین روز کاری و بلعید شدن نقدینگی در این گروه کاملا مشهود  بوده است. پالایشی ها پرتقاضا دنبال می شدند و امروز حقیقی ها بخش عمده ای از نقدینگی خود را برای خرید سهام این گروه اختصاص دادند.  گل سرسبد این گروه شتران بود که با صف خرید قدرتمندی به کار خود پایان داد ، نمادهای شتران و شبندر صدرنشین ورود پول سهامداران خرد بودند و نمادهای وپست و فملی بیشترین حمایت را از سوی حقوقی‌ها در بر داشته اند  یکی از دلایل صف خرید شدن این نماد را می توان گزارش 9ماهه این نماد است که به سود 833 ریالی رسیده بیان کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 118 درصدی را نشان می دهد. .

گروه خودرو مجددا با بسته شدن نماد خساپا نمادهای خاور و خکاوه در نهایت معاملات مثبتی را به پایان رساندند و سایر نمادها با افزایش عرضه دنبال شدند اخبارو شایعه ای  در این گروه منتشر گردید مبنی بر :

(( وزارت صمت مکلف شده است که ظرف مدت یک ماه سهمیه بندی های خودرو را  که شامل طرح جوانی جمعیت و نظایر آن است  را حذف و روش دیگری جهت عرضه مستقیم محصولات در بازار ارائه کند به نحوی که قیمت خودرو در بازار را تحت تاثیر قرار داده و آن را کنترل نماید ، همچنین این وزارتخانه مکلف شده است که سریعا واگذاری مدیریت دولت در خودروسازان را به نتیجه برساند، برای این منظور، وزارت صمت می بایستی برنامه خود را در نیمه دوم بهمن ماه در جلسه هیات دولت مطرح و آن را به تصویب هیات وزیران برساند./ هلالات )) در نتیجه در بازار روز جاری این گروه نوسانات زیادی را به چشم خود دید .

 

  به صورت جمع بندی می توان گفت :

www.padash.ir

 

بازار را با برخی از اتفاقات روز جاری به پایان رساندیم :

1-شفاف سازی نماد خساپا مبنی بر فروش یک قطعه زمین موصوف به ملک اسماعیل آباد واقع در اتوبان قدیم کرج به تهران- ضلع جنوبی مجتمع صنعتی تیبا (کفش ملی سابق)

2-برنت که معاملات روز گذشته را با 84 دلار به پایان رسانده بود، بازار امروز را با 2 دلار افزایش و قیمت 86 دلار آغاز کرد

3-قیمت ۱۲ ماده غذایی در بازار جهانی ،  ۳ تا ۴۸ درصد افزایش یافت

4-بر اساس مصوبه سیصد و پنجاه و چهارمین جلسه هیات مدیره شرکت فرابورس ایران، از روز شنبه 8 بهمن 1401 حداقل ارزش مبنا در نمادهای معاملاتی بازار پایه، تغییر یافت ، همچنین حداکثر حجم مبنا با رعایت حداکثر ارزش مبنا معادل یک درصد سرمایه پایه شرکت لحاظ خواهد شد

5-اطلاعیه در خصوص حداقل تغییر قیمت (تیک قیمتی) در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط

6-معاون نظارت بازار فرابورس اعلام کرد: بر اساس مصوبه هیئت‌مدیره شرکت فرابورس ایران حداقل ارزش هر سفارش خرید معادل پنجاه میلیون ریال تعیین شد. این مصوبه از هشتم بهمن‌ماه سال جاری عملیاتی خواهد شد

6-تعداد افراد دریافت کننده کد بورس کالا برای خرید خودرو از نیم میلیون کد عبور کرد

7-رشد ۳۰ دلاری قیمت و افزایش ۷ درصدی تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۲

با توجه به اتفاقات روز جاری و نوسانات مثبت به وجود آمده در نیمه ی دوم بازار سرمایه می توانیم انتظار رشد مناسبی را از بازار روز شنبه به دنبال داشته باشیم .

 

جمله طلایی :

عجیب‌ترین خوی آدمی اینست که می‌داند فعلی بد و آسیب رسان است، اما آن را انجام می‌دهد و به کرات هم
هر آدمی، دانسته و ندانسته، به نوعی در لجاجت با خود به سر می‌برد، و هیچ دیگری ویرانگرتر از خود آدمی نسبت به خودش نیست .....
 ?#محمود_دولت_آبادی
این بود از گزارش بازار روز دوشنبه 26 دی ماه 1401 ......................
پرسود باشید
✍?کارشناس بازار سرمایه :مرسده گونه



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52