به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز چهارشنبه 3 خرداد  ماه 1402 به شرح زیر می باشد :

 

بازار در مرحله پیش گشایش؛

150 نماد با صف خرید و صدرنشین ها  زفجر، وبرق، گکوثر، خکاوه و پی_پاد و در سمتی دیگر 30 صف فروش با صدرنشینی گشان ثشرق حشکوه و خعمرا بوده است .

بازار بورس در تاریخ 3 خرداد ماه 1402 :

شاخص کل با رشد بیش از 19 هزار واحدی همراه بوده است، نمادهای شپنا شبندر از نمادهای موثربر رشدشاخص کل بوده اند سایر نماگرها نیز مثبت آغاز کردند 79 نماد با صف خرید و 22 نماد با صف فروش همراه بود ، به سهام و صندوق های سهامی ورود پول صورت گرفت ، در 15 دقیقه ابتدایی  بازار ارزش_معاملات_خرد در حدود 2300 میلیارد تومان و  حدود 2  میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار گشت ، افزایش تقاضا در گروهایی همچون پالایشی شیمیایی کشاورزی_دامپروری مشاهده میشد ،همچنین شاهد فشار عرضه در گروه های  خودرو_قطعات بانکی املاک_مستغلات بوده ایم.

پس از گذشت حدود یک ساعت از بازار :

افزایش تقاضا در بازار، گروه بانکی بر مدار مثبت جریان یافتند ، بانک دی تجارت و سلیر نمادها با معاملاتی مثبت و وبملت نیز به صفر تابلو رسید

از جمله اخبار موثر بر گروه بانکی ها : رالی بانک‌ها در جذب سپرده

بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده برای فروردین ماه سال‌جاری، ۱۲ بانک از ۱۴ بانک بورسی موفق شده‌‌‌اند میزان مانده سپرده‌‌‌های خود را افزایش دهند. دو بانک نیز کاهش بسیار کمی را در سپرده‌‌‌های خود شاهد بوده‌‌‌اند. میزان سپرده‌‌‌های بانکی نسبت به اسفند سال گذشته ۲/۹۲ درصد افزایش داشته است.

سپرده‌‌‌های بانکی از آن جهت دارای اهمیت هستند که منابع اصلی اعطای تسهیلات را فراهم می‌کنند که در نهایت بانک با ایجاد گردش سرمایه، به عنوان مهم‌ترین رکن تامین مالی در ایران، می‌تواند به رشد اقتصادی جامعه کمک کند./ دنیای اقتصاد

نقشه ی بازار در روز جاری به صورت زیر بوده است  :

www.padash.ir

50 دقیقه از بازار سپری شد :

معاملات_خرد بیش از  4 همت و شاهد خروج پول از بازار بوده ایم .شاخص_کل به رشد نمادهایی همچون شپنا، شبندر، شتران، نوری تاپیکو، شپدیس و وامید حدود 20 هزار واحد رشد کرده و به ارتفاع 2 میلیون و 350 هزار واحد رسیده است شاخص_هموزن نیز با رشد 2 هزار واحدی تا سطح 793 هزار واحد رسید.شاخص_فرابورس بخلاف آن رو  7 واحد منفی بوده است . وسپهر، شگویا، انتخاب و خاور بیشترین نقش منفی را بر شاخص داشته اند

پس از گذشت دوساعت و نیم از بازار :

از کل بازار و سهام و حق تقدم  هم چنین صندوق ها خروج پول صورت گرفت.54 درصد از معاملات منفی و 46 درصد از معاملات مثبت بوده است ، 112 نماد با صف خرید و 34 نماد با صف فروش همراه بوده است .   

ورود و خروج پول:

در ساعت 09:30 خروج حدود 9 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 خروج حدود 12 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 11:30 خروج حدود 68 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

www.padash.ir

در پایان :

 

شاخص کل با رشد 15 هزار و 164 واحدی به ارتفاع 2,345,963 افزایش یافت نمادهای شبندر شپنا و شتران از نمادهای موثر بر رشد شاخص کل بوده اند  .

www.padash.ir

شاخص‌ هم وزن نیز 0.22 درصد رشد و شاخص فرابورس با کاهش 4 واحدی به 29 هزار و 492 واحد رسید نمادهای آریا و زاگرس از نمادهای موثر بر آن بوده اند . .

ارزش معاملات بازار بورس در پایان امروز به حدود 9 هزار و 949 میلیارد تومان رسید

بیش از 40 درصد نماد ها با معاملاتی سبز همراه بوده اند 47 درصد با معاملاتی مثبت و 53 درصد از معاملات منفی بوده است

www.padash.ir

ارزش معاملات خرد بورس به 12 هزار و 160 میلیارد تومان رسید.

حقوقی ها 133 میلیارد تومان از حقیقی ها خرید به عمل آوردند ، 82 درصد سهم حقیقی ها از خرید و 83 درصد سهم حقیقی ها از فروش بوده است ..

www.padash.ir

تعداد نماد های مثبت 303 نماد و تعداد نماد های منفی 370  نماد بوده است .120 نماد با صف خرید و 39 نماد با صف فروش همراه بوده است .

www.padash.ir

صنایع شیمیایی و پالایشی در صدر ورود پول حقیقی قرار داشتند

www.padash.ir

 

چندرشته ای صنعتی و خودرویی ها در صدر خروج پول حقیقی قرار داشته اند .

www.padash.ir

 

بازار سرمایه در روز جاری به صورت خلاصه :

در ابتدای بازار شاخص کل با رشد چند هزار واحدی و با لیدری گروه پالایشی آغاز به کار کرد دلیل این رشد نیز تصمیمی که در روز گذشته در مجلس گرفته شد بوده است ،دو خبری که برای بازار منتشر گردید غیر قانونی ارز 28500 تومانی از سوی مجلس برای شرکت های پالایشی و پتروشیمی و از طرفی دیگر لغو معافیت مالیاتی شرکتهای صادرات محور، از سوی دولت در برنامه هفتم توسعه دو خبر مثبت برای بازار سرمایه به شمار میرفت .غیر قانونی شدن ارز  ۲۸۵۰۰ تومانی از سوی مجلس برای شرکت های پالایشی و پتروشیمی موجب به صف رسیدن برخی از نمادها و معاملات مثبت در این گروه گردید ؛ بدین ترتیب مجلس نرخ تسعیر ارز قیمت گذاری این شرکت ها را تعیین میکند، و این اتفاق توسط بانک مرکزی ابطال گردید.از طرفی دیگر در روز گذشته نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها معادل نرخ فروش ارز صادراتی این شرکتها در مرکز مبادله ارز و طلای ایران یا همان ETS بوده.بالطبع با افزایش نرخ خوراک گاز ، نرخ سوخت گاز صنایع فولادی و فلزی هم افزایش می یابد اما تا انتهای بازار کمی از این رشد کاسته شد و بازار با عرضه همراه گشت  در این خصوص  بهادری جهرمی در حاشیه ی جلسه ی امروز دولت گفت :

این یک مسأله حقوقی متداول است که مصوبات هیات دولت در هیات تطبیق مصوبات مجلس بررسی می‌شود و اگر خلاف قانون باشد، مجلس اعلام میکند و دولت هم یا اصلاح می‌کند و یا مصوبه لغو می‌شود.

تشخیص مجلس این بوده که این مصوبه باید لغو شود‌؛ قانون تعیین نرخ تسعیر ارز را بر عهده بانک مرکزی گذاشته و همین فرایند الان وجود دارد. مصوبات بانک مرکزی لازم‌الاجراست و فقط مسأله مجلس این بوده دولت نمی‌تواند نرخ ثابتی را مشخص کند و بانک مرکزی با صلاحیت قانون نرخ را مشخص می‌کند.

هفته ی پر چالشی را پشت سر گذاشتیم ؛  مثبت ها و منفی های نه چندان قوی موجب گردید تا شاهد بازاری متعادل با ارزش معاملات پایین باشیم بازار در هفته ی آینده به انتظار تغییرات مهم ارزی و ادامه ی گزارشات ماهانه قرار دارد در این خصوص نیز می توان گفت :  محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس این چنین مطرح کرد:

نرخ ثابت، پیامدهای ارز ترجیحی در دولت قبل را تداعی می‌کند، تعیین قیمت ثابت، خلاف قانون و سند مردمی دولت است

 

برخی از اخبار مهم :

1-مدیرعامل بورس کالای ایران: قیمت گذاری دستوری هیچ کمکی به اقتصاد کشور نمی کند

سید جواد جهرمی در دومین همایش تجلیل از برترین های بورس کالا گفت: همه تجربیات گذشته و به خصوص رویدادهای تلخ سال ۹۷ به بعد به وضوح نشان می دهد که قیمت گذاری دستوری، هیچ کمکی به اقتصاد کشور نمی کند و آب در هاون کوبیدن است؛ در این حوزه ضروری است برای تحقق شعار سال از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیریم./کالاخبر

2-افزایش قیمت شیرخام مصوبه وزارت جهادکشاورزی را دارد

مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی:

قیمت شیرخام از کیلویی ۱۲ به ۱۵ هزار تومان رسیده و این افزایش قیمت مصوبه کارگروه تنظیم بازار جهادکشاورزی را دارد.

هزینه‌های تولید، هزینه‌های حمل و هم مسائل داخلی این موضوع باعث این افزایش قیمت شده و قیمت شیرخام کیلویی ۱۵ هزار تومان درب دامداری قیمت خورده است

3-درآمد ۱۷.۵ همتی ۶ خودروساز از عرضه در بورس کالا

فروش خودرو در بورس کالا اگرچه عرضه‌کننده خودرو را منتفع کرد، با این حال سمت تقاضا نیز از سود این نوع عرضه بی‌نصیب نبود. مستندات وزارت صمت در این زمینه حکایت از آن دارد که سال گذشته در مجموع ۶۸هزار و ۱۲۵دستگاه خودرو در بورس کالا عرضه شده که درآمد خودروسازان از مابه‌التفاوت قیمت فروش کارخانه و بورس ۱۷هزار و ۴۴۷میلیارد تومان بوده است.

 گرچه میزان خودروهای عرضه‌شده در بورس کالا و به تبع آن سود حاصل از آن چندان قابل‌توجه نبوده اما فروش خودرو در بورس که با مکانیزم عرضه و تقاضا نیز بوده، راهی است که می‌توانست زیان خودروسازی را کاهش دهد یا حتی تولید را با سود همراه کند. سنا

4-وزیر کار: ادغام صندوق‌های بازنشستگی در دست بررسی است./تسنیم

 5-با مجوز سازمان بورس؛

کارون برای خرید هواپیمای بویینگ B۷۷۷ صکوک منتشر می‌کند

با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک مرابحه شرکت هواپیمایی کارون (سهامی خاص) به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از طریق فرابورس ایران از روز شنبه مورخ ۶ خرداد ۱۴۰۲ به مدت سه روز کاری در نماد کارون ۰۶ عرضه عمومی خواهد شد.

این اوراق ۴ ساله و با نرخ ۱۸ درصد می‌باشد که اقساط آن هر سه ماه یک‌بار از

طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پرداخت می‌گردد./سنا

6-مدیرعامل بورس انرژی ایران مطرح کرد؛

تالار برق سبز نخستین مدل در غرب آسیا/ قیمت برق تجدیدپذیر نصف قیمت تمام‌شده برق حرارتی

علی نقوی با اشاره به اینکه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌تواند به رفع ناترازی برق کمک کند، گفت: بازار انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا بازاری

روبه‌رشد است و ایران نیز اول خرداد ۱۴۰۲، به‌عنوان نخستین کشور غرب آسیا تالار برق سبز را راه‌اندازی کرد.

اگر در قیمت‌گذاری برق حرارتی، قیمت سوخت را نیز در نظر بگیریم، قیمت برق تجدیدپذیر حدود نصف قیمت تمام‌شده برق حرارتی می‌شود و بسیار به‌صرفه به شمار می‌رود.

وزارت نیرو برنامه‌ریزی کرده‌است که ۴هزار مگاوات برق تجدیدپذیر را وارد مدار کند و تا پایان دولت سیزدهم این عدد را به ۱۰ هزار مگاوات برساند./سنا

7-آغاز فرآیند انتخاب خودرو در سامانه یکپارچه از امروز

 فرآیند انتخاب خودرو برای متقاضیان مرحله دوم طرح یکپارچه فروش خودرو‌های داخلی و مونتاژی از امروز چهارشنبه سوم خرداد آغاز شده و به مدت ۸ روز ادامه دارد.

 فقط متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آن‌ها از سوی بانک‌ها به سامانه ارسال شده، می‌توانند در تاریخ مذکور ۵ اولویت خودرویی را به منظور تشکیل فهرست نوبت‌دهی در سامانه به نشانی esalecar.ir انتخاب کنند. زمان ثبت‌نام تاثیری در اولویت عرضه خودرو ندارد./ تسنیم

8-سامانه املاک و مستغلات به صورت رسمی رونمایی شد

سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور با حضور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی رونمایی شد.

با بهره برداری رسمی از این سامانه شاهد اخذ رایگان کد رهگیری توسط متقاضیان در تمامی قراردادهای اجاره مسکن خواهیم بود پیش از این بسیاری از مستأجران برای دریافت این کد رهگیری هزینه های حدود یک تا دو میلیون تومان پرداخت می کردند.

9-دلیل تعطیلی کمیته تخصیص ارز

 دولت پیشنهاد کرده تا کمیته تخصیص ارز و کمیته تامین ارز به دلیل ناکارآمدی ادغام شده و ریاست کمیته جدید برعهده بانک مرکزی قرار بگیرد.

این تغییر به دلیل مشکلات در تخصیص ارز واردات و تداوم رویه واردات از محل صادرات خود بوده است.

اشاره به برخی از قیمت های مهم :

3/3/1402

    51,840 ::: دلار سبزه

    49,520 ::: دلار سقف ۵هزارتا کارت ملی

    51,930 ::: دلار هرات

    42,600 ::: دلار مرکز مبادله

    55,860 ::: یورو

    14,030 ::: درهم امارات

    2,170 ::: لیر ترکیه

    32,542,000 ::: سکه امامی

    28,282,000 ::: سکه تمام بهار آزادی

    17,239,000 ::: نیم سکه بهار آزادی

    11,574,000 ::: ربع سکه بهار آزادی

    2,578,300 ::: گرم طلا ۱۸ عیار

    1,975 ::: اونس جهانی طلا

انتهای بازار به صورت خلاصه : 

www.padash.ir

 

در گزارش بالا به شرح کلی بازار سرمایه در روز جاری پرداختیم تا گزارشی دیگر بدرود.. 
پرسود باشید 
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه
جمله ی طلایی :
بزرگترین توهین به یک انسان،
انکارِ رنجِ اوست ...
? چزاره پاوزه



بازار در بلاتکلیفی...
توسط محمدباقر سلیمانی 28 فروردین 1403 ساعت 15:01
صندوق تثبیت حامی...
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 14:59
تاثیر جنگ ایران و اسرائیل بر...
توسط محمدباقر سلیمانی 26 فروردین 1403 ساعت 15:00
سقوط سنگین بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 25 فروردین 1403 ساعت 14:54