به گزارش پاداش سرمایه، تیر ماه، بی برکت ترین ماه معاملات بورس تهران در سال 1401 در حال پایان است و این در حالی است که روزهای پایانی تیر ماه 1401 بدلیل برگزاری مجامع سالانه شرکت ها شاهد توقف نمادها بودیم. البته ناگفته نماند که خبر واگذاری بلوک خودرویی ها و افزایش نرخ کامودیتی ها در روزهای پایانی تیر ماه کمی رنگ سبز را به خود گرفت و شاهد روند متعادل در نمادهای قابل معامله بودیم. شاخص بورس تهران در اولین روز کاری در چهارمین ماه سال جاری در سطح 1 میلیون و 533 هزار واحد آغاز بکار کرد و در زمان تنظیم این گزارش نماگر بورس تهران در سطح 1 میلیون و 470 هزار واحد قرار گرفته است (بازدهی منفی 4 درصد را نشان می دهد)

معاملات این روزهای بازار سهام نشان می دهد که این بازار منطق خاص خود را دارد و تنها در این روزها اخبار است که بر روند بازار سهام تاثیر گذار است. نقدینگی در بازار سهام وجود ندارد و همان نقدینگی موجود در کلیت بازار در حال چرخش از سویی به سوی دیگر است. اما بورس تهران جامانده و ارزنده‌ترین بازار مالی در حال حاضر و در زمانی که بازارهای موازی در رکود و نبود خریدار بسر می برد، بشمار می رود و نباید به سهام ارزنده و غیرارزنده‌ی آن یک نگاه داشت. این موضوع دست‌کم در مورد بسیاری از سهم‌های کوچک جامانده از قطعیت بیشتری برخوردار است و از گروه‌ها و صنایع بزرگ بازار نیز صداهای متفاوتی به گوش خواهد رسید که هر کدام از صنایع را در یک مسیر قرار خواهد داد. بازارسرمایه این روزها تحت تاثیر مولفه‌هایی گوناگونی قرار گرفته که روزهای پرچالشی را برایش رقم زده است و همچنان درگیر آن است. از قطعی برق صنایع گرفته تا اخبار ضد و نقیض برجام و اتفاقات سیاسی که همگی وضعیت کنونی بازار سرمایه را در یک رکود رقم زده است و می توان گفت عوامل تحلیلی از بازار سرمایه فاصله گرفته و عوامل سیاسی در بازار سهام بولد شده است. شاخص بورس تهران تیر ماه حساس و پر تنشی را پشت سر گذاشت و با تمام لغزندگی ها نتوانست سطح مهم حمایتی 1.500 خود را حفظ کند.

در مجموع وضعیت بازار در شرایط کنونی تعریفی ندارد و کاملا مشخص است که بازار در یک شرایط خاص در حال کنترل است. اگر بخواهیم از گزارشات شرکت ها بگوییم ابتدا باید به عملکرد پالایشی ها و سپس به گزارش فوق العاده فولاد مبارکه با پی بر ای 3 و همچنین وضعیت پی بر ای میانگین فوروارد بازار که در محدوده 5.5 قرار دارد اشار کنیم که البته از رشد نرخ دلار نیما باید گفت که تمام این موارد از ارزندگی بازار سهام به ما می گوید. همانطور که اشاره کردیم، بازار ارزنده است اما جریان پول و نقدینگی در طی دو ماه گذشته سرکوب شده است. بنظر می رسد، مرداد ماه روند معاملاتی بازار سهام متفاوت تر از تیر ماه باشد چرا که عمده نمادها در مجامع سالانه خود از اهدافشان در سال 1401 گفتند و می توان انتظار به بازگشت بازار به سمت مدار مثبت را داشته باشیم.

 

تهیه کننده: تیم تحلیلی پاداش سرمایه

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 16 اسفند 1402 ساعت 08:47
بازار بی پول...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اسفند 1402 ساعت 14:49
گزارش بازار / عقب نشینی شاخص...
توسط محمدباقر سلیمانی 25 دی 1402 ساعت 14:31
پیش بینی بازار / عرضه یا تقاضا...
توسط محمدباقر سلیمانی 28 آذر 1402 ساعت 09:06