به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز ِشنبه 1 بهمن ماه 1401 به شرح زیر می باشد :

 

در مرحله پیش گشایش بازار به شرح زیر بوده است :

127 نماد  در مرحله ی پیش گشایش با صف خرید و صدرنشین ها دسینا ددام خکرمان دکوثر بوده اند در سمت دیگر 26 نماد با صف فروش و صدرنشین ها خبنیان قجام و فجوش بوده اند .

 

نگاهی به قاب اولین روز از بهمن ماه 1401 :

شاخص کل در ابتدای بازار با افت 5351.21 واحدی و برخلاف آن شاخص کل هم وزن و فرابورس با رشد همراه بودند، بازار با عرضه آغاز به کار کرد و صنایع  دارویی حمل و نقل آبی فراوردهای_نفتی حمل ونقل و انبارداری قندوشکر با ورود پول همراه بودند . گروه های خودرویی و پالایشی بر خلاف کولاک روز های گذشته شان در بازار روز جاری معاملاتی ارام در پیش گرفته بودند اما دیری نپایید که این گروه با تشدید عرضه مواجه شدند . از تمامی موارد صندوق ها ، سهام، حق تقدم و ص .سهامی خروج پول صورت گرفته بود .

در ابتدا که تعداد نمادهای مثبت بیش از منفی بوده است امادر نهایت با افزایش عرضه در بازار  تعداد نمادهای منفی اندکی از نمادهای مثبت پیش افتاد  و قدرت فروشندگان از خریداران پیشی گرفت . هم چنان افزایش تقاضا در برخی نمادهای  گروه هایی  همچون املاک_مستغلات   محصولات_غذایی  سرمایه_گذاری و افزایش عرضه در گروه های  پالایشی  خودرو_قطعات  فلزات_اساسی  به وجود امده بود . نمادهای فولاد فملی  نوری حکشتی بیشترین تاثیر منفی و نمادهای شیراز شپدیس بیشترین تاثیر مثبت  را  شاخص_کل داشته اند .

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

www.padash.ir

 

 در بیست دقیقه ای که از بازار گذشت :

 شاخص کل با کاهش ۸ هزار واحدی همراه بود نمادهایی که در بازار روز های گذشته با رشد قیمتی همراه بودند در بازار روز جاری افت یافتند و با تشدید عرضه مواجه شدند تک سهم ها البته در بازار امروز عملکردی بهتر در پیش گرفته بودند . ارزش معاملات خرد به فراتر از ۱۸۰۰ میلیارد رسیده بود در ابتدا گروه خودرو و قطعات، بیشترین ارزش معاملات را دارا و سپس گروه محصولات شیمیایی قرار داشتند . ورود پول به دارویی ها و خروج پول از فلزات اساسی صورت گرفته بود .

در نیم ساعتی که از بازار سپری شد :

ارزش معاملات خرد به حدود 2,2 همت رسیده بود  هم چنین  خروج 55 میلیارد تومان پول خرد از بازار از اتفاقات دیگر در نیم ساعت ابتدایی بوده است  . شاخص کل نیز با افت حدود 10 هزار واحد در  ارتفاع 1 میلیون و 679 هزار واحدی همراه گشته بود و  شاخص هموزن نیز با افزایش 1,200 واحدی همراه گشته بود .

در 45 دقیقه که از بازار سپری شد :

ارزش معاملات خرد از 3 همت عبور کرد ، تعداد صف های خرید دو برابر تعداد صف های فروش بوده است.بازار سهام اولین روز کاری خود را با عرضه در اکثر نماد ها آغاز کرده است افت شاخص هم با گذشت 45 دقیقه از شروع معاملات به حدود 13 هزار واحد رسیده بود .

یک ساعت از بازار سپری شد و مشاهده شد که خروج پول هم چنان ادامه داشت  .

نود دقیقه از بازار را پشت سر گذاشتیم :

  ارزش معاملات خرد به  4,7 همت رسیده بود ،260 نماد معاملاتی مثبت و 355 نماد معاملاتی  منفی در پیش گرفته بودند .

با گذشت یک ساعت و ربع از بازار شاهد بودیم که نماد خساپا از گروه خودرویی به صف فروش نشست  ، با توجه به نوسانات منفی سهم ها در بازار شاخص فرابورس و هم وزن که در ابتدای بازار مثبت بودند با افت قیمت سهم ها منفی گشتند .

یک ساعت و نیم از بازار گذشت و مشاهده شد که :

شاخص کل پس از گذشت یک ساعت و نیم از بازار تحت تاثیر نمادهای فولاد، فملی، نوری و شستا، بالغ بر 24 هزار واحد افت یافت و به سطح 1 میلیون و 664 هزار واحد رسید . ارزش معاملات خرد نیز به 7.2 هزار میلیارد تومان رسید

یک ساعت مانده به پایان بازار :

ارزش معاملات خرد به  7,4 همت رسیده بود هم چنان به تعداد صف های فروش اضافه می گردد  74 نماد با صف فروش همراه بودند .

نگاهی به تابلوی ورود و خروج پول حقیقی :

تا ساعت 09:30 خروج حدود 85 میلیارد تومانی پول_حقیقی

تا ساعت 10:30 خروج حدود 223 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و تا ساعت 11:30 خروج حدود 481 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

 

 تابلوی ورود و خروج پول حقیقی به صورت زیر می باشد :

www.padash.ir

 

در بیست دقیقه مانده به پایان بازار مشاهده شد که :

ارزش معاملات خرد از 8,8 همت عبور کرده بود  و خروج پول هم چنان از صندوق ها سهام و حق تقدم  ادامه داشته است .

 در دقایق پایانی مشاهده شد که :

شاخص کل با افت 29 هزار و 997 واحدی، به ارتفاع یک میلیون 659 هزار و 146 واحد رسیده بود .677 میلیارد تومان پول حقیقی خروج پول در بازار مشاهده شد . شاخص هم وزن نیز با افت 3 هزار و 838 واحدی دنبال شد .

و در پایان :

بیش از 65 درصد از نماد ها معاملاتی منفی داشتند

شاخص کل در نهایت  با افت 31 هزار و 566 واحدی به ارتفاع یک میلیون و 657  رسید

شاخص‌ هم وزن نیز با افت  0.78 درصدی دنبال شد شاخص کل فرابورس و هم وزنی که در ابتدای بازار مثبت بوده اند اما در نهایت  با افت پایان یافتند .    

شاخص فرابورس با افت 219 واحدی به 21 هزار و 288 واحد رسیده بود

ارزش معاملات خرد بورس به 9 هزار و 762 میلیارد تومان رسیده بود .

(36درصد) نمادها معاملاتی مثبت  و ( 64درصد)از نمادها معاملات منفی را پشت سر گذاشتند .  

نمادهای فولاد فملی میدکو واحد بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشته اند .

 

  به صورت جمع بندی می توان گفت :

www.padash.ir

 

و به صورت نتیجه گیری می توان گفت :

تناقض رشد دلار با بازار بورس

 در بازار روز جاری 1 بهمن ماه 1401 با وجود شروع نه چندان مثبت بازار بورس اما نرخ دلار  با رشد همراه بوده است . دلار در حال عبور از سقف قبلی یعنی کانال 45000 تومانی خود   است و حتی تمهیدات صورت گرفته مانند تغییر رئیس بانک مرکزی هم گره ای را باز نکرد  و در معاملات امروز هم نرخ دلار دائما با افزایش قیمت دنبال شد اما در بازار بورس روند  این چنین همسو پیش نرفت و سهم ها با افت قیمتی و افرایش عرضه همراه شدند اگرچه به صنایع دارویی و صندوق های کالایی مانند طلا و گوهر صنایع کامپیوتری و شیمیایی  ورود پول اتفاق افتاده بود اما هم چنان افت بیشتر نماگرهای بازار را به چشم دیدیم .

در بازار روز جاری همزمان باانتشار خبر صدور قطع‌نامه‌ ی جدید علیه ایران توسط پارلمان اروپا، دلار در بازار آزاد ایران رشد یافت و این عامل می تواند از عوامل اثرگذار بر جهت بازار امروز باشد با وجود آنکه گذشته نشان داده است که بازار به قطعنامه و تحریم ها تاکنون واکنش منفی نشان نداده بود بلکه این عامل موجب افزایش قیمت دلار و به طبع رشد در بازار سرمایه و نمادهای دلار محور گشته بود اما در بازار روز جاری این اتفاق  رخ نداد و بازار با افزایش عرضه به کار خود پایان داد .

افزایش یک صدم درصدی نرخ بهره بین بانکی از اتفاقات اخیر بوده است ، طبق آمار بانک مرکزی، میانگین وزنی نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته تنها با  ۱ صدم درصد اختلاف نسبت به هفته ماقبلش به ۲۱.۰۴ درصد افزایش یافته است .  با این وجود هنوز نبض اخبار مثبت مانند  گزارشات مطلوب 9ماهه شرکت ها می تپد و بازار سرمایه به انتظار رشد خود است از جمله عوامل منفی دیگر برای بازار سرمایه که در تابلوی اخبار شایعات به ان اشاره کردیم خبرمبنی برآن که  :  براساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی کلیه درآمدهای حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیر فلزی محصولات نفتی گازی و پتروشیمی در تمام نقاط کشور مشمول مالیات می‌شود)) این خبر می تواند بر گروه های تحت تاثیر آن اثر نه چندان مثبتی را بگذارد اما با این وجود هنوز گزارشات مثبت راه گشای مسیر بازار و نمادها هستند ، در بازار روز جاری ورود پول به صندوق های کالایی علی الخصوص طلا و گوهر و کهربا جریان داشت  و این روند خروج پول از بازار سهام و ورود پول جهت خرید صندوق های کالایی مانند طلا می تواند نشات گرفته از ترس سهامداران باشد . شاخص در وضعیت نامناسب در  محدوده ی مقاومتی خود قرار گرفته است ، علی رقم تمام موارد گفته شده  ارزش معاملات خرد نیز در آستانه ی 10 میلیارد تومان بوده است و این یعنی هنوز شریان معاملات پرخون  و قوی ادامه دارد.......

در ۱۰ ماهی که گذشت ، «ربع سکه»، «سکه کامل طرح جدید» و «طلای ۱۸ عیار» بیشترین بازدهی را به دست آورده اند و از دلایل آن می توان افزایش قیمت دلار و رشد طلای جهانی  دانست در بازار امروز نیز سکه وارد کانال ۲۴ میلیون تومانی ، نیم سکه ۱۴ میلیون تومان و ربع سکه ۹میلیون و ۷۰۰هزارتومان بوده است .

خبر_موثر 

با توجه به خبر منتشر شده در جهت حمایت از سهامداران مبنی بر آنکه : بررسی نحوه حمایت از سهامداران خرد روی میز کمیسیون ویژه تولید مجلس قرار است که در روز اینده صورت گیرد : 

((فردا صورت می‌گیرد؛اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید نحوه حمایت از سهامداران خرد در برابر مخاطرات بازار سرمایه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی می‌کنند. در بند (د) تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است؛ به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود به منظور حمایت از سهامداران خرد در برابر مخاطرات بازار سرمایه، تا یکصد و پنجاه هزار میلیارد ریال از سهام دولت در شرکت‌ها را در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار دهد. | سنا)) می توانیم انتظار رشد را از بازار روز اینده داشته باشیم  با این وجود در روزهای اخیر شالوده ی اخبار و اتفاقات بسیاری هستند که میتوانند بر بازار و روند آن تاثیرگذار باشند با این وجود تا حد ممکن در این گزارش به برخی از موارد اثرگذار بر بازار پرداختیم .

پیش به سوی بازار روز آینده تا ببینیم قدرت کدام جبهه بر دیگری خواهد چربید ..... 

 

به امید روزهای پرسود شما سهامداران 

تا گزارشی دیگر بدرود 

 

 جمله طلایی :

به این باور رسیده‌ام که چیزی را نمی‌توانی جبران کنی
و دوباره درست بگذاری اش سرجایش
حفره‌های زندگیت همیشگی هستند
تو باید در اطرافش رشد کنی
مثل ریشه‌های درخت که از اطراف سیمان بیرون می‌زنند
باید خودت را از لابلای شیارها بیرون بکشی.
 
دختری در قطار
#پائولا_هاوکینز
 
✍?کارشناس بازار سرمایه :مرسده گونه



بازگشت روند مثبت
توسط محمدباقر سلیمانی 27 اسفند 1402 ساعت 14:30
معکوس شاخص با خودرویی...
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 08:48
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 20 اسفند 1402 ساعت 08:50