سعید امیر شاه کرمی در گفت و گو با "پاداش سرمایه" گفت: طی معاملات چند روز اخیر چیزی که بیش از پیش خودنمایی می‌کند، سردرگمی معامله گران است. همچنین گروهی ادعا دارند بنابر کندل شماری بازار با ثبت حدود ۴۵ کندل مثبت طی ۶۵ روز کاری به مانند دوره های گذشته وارد یک فاز اصلاحی سه تا چهار ماه شده و تا محدوده ۱۳۹۰  انتظار اصلاح بازار را دارند؛ اصلاحی که تقریبا حدود ۲۲ درصد هزینه برای شاخص کل خواهد داشت.  


وی در ادامه افزود: این اصلاح می‌تواند سریع باشد و‌ در هفته های اول اسفند تمام شود یا این که مانند گذشته همراه با اصلاح زمانی بوده و تا اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان بر باشد، اما با توجه به طول کندل های اصلاحی در چند روز اخیر و توجه به این که که شاخص کل طی  ۱۴ کندل چیزی حدود ۱۰ درصد اصلاح کرده، انتظار اصلاح زمانی طولانی مدت کم است و به نظر می رسد بازار ساز قصد اصلاح طولانی مدت را ندارد.


 این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: در مقابل نظریه اصلاح بازار تا محدوده شاخص ۱۳۹۰، گروهی دیگر امیدوار هستند که بازار سطح ۱۵۰۰ را از دست نخواهد داد و این بار با سنت شکنی، به اصلاح ده درصدی قناعت می‌کند؛ این گروه اعتقاد دارند بازار از نظر دلاری  و در شرایطی که دلار در محدود ۴۵ هزار تومان است اصلا نیاز به اصلاح  زیادی ندارد و باید عقب افتادگی خود را از سایر بازارهای موازی جبران کند؛ این گروه معتقدند ارزش دلاری بازار در سطح بسیار پایینی قرار دارد و شرکت ها در محدوده ارزش دلاری سال ۱۳۹۸ و‌ حتی پایین تر از آن قرار گرفته اند، بر همین اساس اعتقاد دارند بازار این بار محکوم به سنت شکنی است و در سال ۱۴۰۲ باید سقف شکنی کرده و وارد کانال  دو میلیون واحد شود. 


به گفته شاه کرمی؛ این که کدام نظریه صحیح تر است، نیازمند گذر زمان است و متاسفانه بازارسرمایه ایران به شدت حساس به اخبار است و بازار ساز اهداف تکنیکالی خود را با اخبار مدیریت می کند؛ آنچنان که با پمپاژ اخبار منفی طی ۱۴ روز کاری ۱۰ درصد بازار را مجبور به اصلاح کرد.


این کارشناس بازارسرمایه در نهایت عنوان کرد: بنابر توضیحات فوق سطح ۱۵۰۰ برای شاخص کل بسیار مهم است، اگر این سطح از دست نرود می توان به  بازار نگاه ویژه کرد و منتظر روزهای خوبی در آینده نزدیک باشیم؛ در غیر این صورت باید منتظر پایان اصلاح بازار در محدوده ۱۳۹۰ بمانیم و مجددا در آن نقطه به تحلیل بازار بپردازیم.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه 




در پشت پرده ی ناامنی های...
توسط مرسده گونه 29 مرداد 1402 ساعت 13:15
بررسی بازار / راز بازگشت بازار...
توسط مرسده گونه 27 تیر 1402 ساعت 13:52
پیکر بی جان و کم رمق...
توسط الناز جمالی 06 آذر 1401 ساعت 16:57
گزارش روز بازار: بهتر از روزهای قبل است...
توسط الناز جمالی 11 دی 1400 ساعت 15:16