الهام معصوم زاده  کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با پاداش سرمایه گفت: متاسفانه این روزها تصمیمات خلق‌الساعه و آیین‌نامه‌های یک‌شبه و غیرکارشناسی به بزرگترین ریسک بازارسرمایه ایران بدل شده است، عملا بازار تا حد زیادی تحلیل‌پذیری خود را از دست داده و بیشتر تحت تاثیر اخبار و شایعات است که آخرین آنها، غائله بر سر عرضه خودرو در بورس کالا و مناقشات فی‌مابین دولت، شورای رقابت، سازمان بورس، خودروسازان و سهامداران بود که چند روزی فضای ملتهبی را برای گروه خودرو و به تبع آن، سایر بازار پدید آورد.


وی در ادامه افزود: متاسفانه در این شرایط کوچک‌ترین خبر منفی از صنعت، اقتصاد، سیاست و حتی موضوعات اجتماعی، روی معاملات بازارسرمایه اثر منفی دارد و در چنین شرایطی پیش‌بینی حتی یک روز معاملاتی آینده چیزی شبیه رمالی و کف‌بینی است، اما به هر حال؛ به نظر می‌رسد که رشد قیمت دلار در کوتاه مدت و در شرایطی که ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بالاست، برای بازار مهم نباشد.


این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: از سوی دیگر ریسک‌هایی نظیر نرخ خوراک، قطعی گاز صنایع به دلیل سرمای هوا، مناقشات بر سر نرخ دلار نیمایی، قیمت‌گذاری دستوری و... وضعیت نامساعدی را برای سودآوری صنایع فراهم آورده است. 


به گفته وی؛ به نظر می‌رسد که نوسانات مثبت و کوتاه مدت در بازار سهام دور از ذهن نباشد، ولی باتوجه به ارزش فعلی معاملات خرد، احتمالا نباید منتظر شکل‌گیری روند پرقدرت صعودی تا پایان سال باشیم؛ هرچند که در سنوات گذشته، روزهای پایانی سال با شروع یک موج صعودی همراه بوده که سال نو و بهار را به کام سهامداران شیرین‌تر کرده است.


معصوم زاده بیان کرد: احتمالا بهترین استراتژی، عدم استناد به شاخص کل و سهامداری در تک‌سهم‌های مستعد رشد است و به‌طور کلی می‌توان به جرات گفت که پرپتانسیل‌ترین بازار برای رشد در میان‌مدت و بلند‌مدت قطعا بازارسرمایه است، اما این که اقبال مردمی و نهادی چه زمانی به سمت بازار بیاید، واقعا قابل تخمین زدن نیست و وقوع این اتفاق به هیچ‌وجه دور از ذهن هم نخواهد بود.


این تحلیلگر بازارسرمایه خاطرنشان کرد: هرچند پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم که رشد نرخ دلار در کوتاه‌مدت باعث تغییر روند قیمت سهام نمی‌شود، اما همواره شاهد بوده‌ایم که بازار، خودش را با رشد دلار تطبیق داده است؛ همچنین هم اکنون اکثر تحلیلگران بازارسرمایه منتظر این اتفاق هستند؛ چراکه در مورد سایر بازارها هم این‌گونه است.


وی عنوان کرد: قیمت خودروهای داخلی و بازار مسکن به صورت روزانه با نوسات ارزی دچار تلاطم می‌شوند؛ به طوری که تورم نزدیک ۱۰ درصدی را در مسکن، فقط در دی ماه شاهد بودیم؛ این در حالی رخ داده که وضعیت بازار سهام چه درقیمت دلار ۳۰هزار تومانی و چه دلار ۴۰هزار تومانی در حال سکون و حتی نزول به سر می‌برد!


معصوم زاده در نهایت گفت: اگر مسئولان و دولت‌مردان به این نکته واقف شوند که پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد نه یک عبارت تزئینی و دهن‌پر کن که یک اصل اساسی است، می‌توان امیدوار بود که بازارسرمایه جایگاه واقعی خود را در بین اقشار مختلف مردم باز کند.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه