به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز سه شنبه 2 خرداد  ماه 1402 به شرح زیر می باشد :

 

بازار در مرحله ی پیش گشایش :

در برترین تقاضا نمادهای زفجر پی پاد  گکوثر وملی و در سمتی دیگر برترین عرضه شامل نمادهای ثپردیس خاور دی خزامیا بوده است.

بازار سرمایه در روز سه شنبه 2 خردادماه 1402:

شاخص کل با رشد بیش از 3 هزار واحد و با تاثیر از نمادهای اخابر و خزامیا آغاز به کار کرد ، 88 درصد از معاملات با صف خرید و 18 درصد از نمادها  با صف فروش همراه است ، به سهام و حق تقدم ورود پول حقیقی صورت گرفته است، در  دقایقی  که از بازار سپری شد ارزش_معاملات_خرد در حدود 1350 میلیارد تومان می باشد و بالغ بر 35 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد؛ افزایش تقاضا در گروهایی همچون فلزات_اساسی املاک_مستغلات  سیمانی سرمایه_گذاری بانکی مشاهده میشد

در نیم ساعتی که از بازار سپری شد :

ارزش معاملات خرد به بیش از 1 همت رسید وورودپول به بازارادامه داشته است شاخص کل با رشد بیش از 7 هزار واحدی و شاخص کل هم وزن با رشد بیش از 8 هزار واحد  همراه گشته است .

نقشه ی بازار در روز جاری به صورت زیر بوده است  :

www.padash.ir

در یک ساعتی که از بازار گذشت :  

شاخص کل با افزایش حدود 14 هزار واحدی به 2 میلیون و 332 هزار واحدی رسیده و شاخص هم‌وزن با رشد بیش از 12هزار واحدی یک ساعت ابتدایی را پشت سر گذاشته است. شاخص کل توانست با کمک نمادهای وبملت، اخابر، ومعادن، وتجارت و میدکو بیش از 17 هزار واحد بر ارتفاعش بیفزاید و به 2 میلیون و 336 هزار واحد برسد .

پس از گذشت یک ساعت و بیست دقیقه از بازار :

ارزش معاملات خرد از 5 همت فراتر رفت  حقوقی ها هم چنان به خرید ادامه میدادند ،  خودرو خساپادر صفر تابلو به سر میبردند و پالایشی ها از رشد بازار باز هم جامانده بودند

ورود و خروج پول :

در ساعت  09:30 ورود حدود 70 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 ورود حدود 208 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 ورود حدود 263 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم 

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

www.padash.ir

 

در میانه ی بازار شاهد افزایش عرضه در بازار بودیم اما دیری نپایید که مجددا تقاضا در بازار بیشتر گشت و برآیند ورود و خروج پول خرد 230 میلیون تومان بوده است  

 در دقایق پایانی بازار ارزش معاملات خرد از 10 همت فراتر رفت شاخص کل با وجود عرضه در بازار 14 هزار واحد مثبت ماند و نمادهای اخابر و میدکو از نمادهای موثر بر آن بوده اند  شاخص هم وزن نیز به بالای 791 هزار واحد مثبت رسید

و در پایان :

شاخص کل با رشد بیش از 12 هزار واحد در ارتفاع 2 میلیون و 330 واحدی قرار گرفته است نمادهای اخابر و میدکو از نمادهای موثر بر رشد آن بوده اند.

 

www.padash.ir

شاخص هم وزن نیز با رشد 1.84 درصدی و شاخص کل فرابورس نیز با رشد 0.88 درصدی پایان یافت نمادهای خاور و دی از نمادهای موثر برآن بوده اند.

63 درصد از نمادها با معاملاتی مثبت و 37 درصد از نمادها با معاملاتی منفی همراه بود.تعداد نماد های مثبت 428 نماد و تعداد نماد های منفی 319  بوده است

www.padash.ir

تا انتهای بازار ورود پول به سهام و حق تقدم و صندوق های سهامی ادامه یافت

ارزش معاملات بازار بورس در پایان روز جاری به حدود 12 هزار و 213 میلیارد تومان رسید.


www.padash.ir

149 نماد با صف خرید و 23 نماد با صف فروش همراه بودند

www.padash.ir

84 درصد سهم خرید حقیقی ها و 76 درصد سهم فروش حقیقی ها بوده است

بانک و خودرو در صدر ورود پول حقیقی قرار داشتند

www.padash.ir

چندرشته ای صنعتی و پالایشی ها در صدر خروج پول حقیقی قرار داشته اند .

www.padash.ir

 

از جمله اخبار مرتبط بر روز جاری :

1-با توجه به نقدهایی که در روزهای اخیر برای سایت جدید  tsetmc  شده بود و البته سایت جدید در حال طی مراحل نهایی توسعه و بهبود کاربری است  ، مدیریت فناوری بورس  سایت قدیم https://old.tsetmc.com  را  از امروز  فعال نموده است تا کاربران امکان استفاده از هر دو را داشته باشند.

2- معاملات برق نیروگاه های تجدیدپذیر آغاز گردید

3- انجمن صنایع لبنی خودسرانه مجوز گرانی صادر کرد

انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی باتوجه به تاخیر کارگروه تنظیم بازار، سازمان حمایت، وزارت جهاد کشاورزی در ابلاغ قیمت جدید سه محصول لبنی شیر، ماست و پنیر، خودسرانه مجوز گرانی را برای کارخانه‌ها صادر کرده است.

بهانه انجمن برای افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی، نرخ جدید شیرخام، مواد پتروشیمی، حقوق و دستمزد، نرخ‌ برابری ارز، حمل و نقل و سایر عوامل موثر در بهای تمام شده اعلام شده است.

4- اعلام ۱۰ بدهکار عمده به بیمه‌ها

 ایران خودرو و سایپا در صدر

قائم‌مقام بیمه مرکزی:

۱۰ کارگزار و شرکت بیمه ۶۴ درصد مطالبات صنعت که حدود ۱۰۰ هزار مجموعه فروش دارد را دارند و بیمه مرکزی تا وصول سریع حق بیمه‌ها و اعمال قانون به بدهکاران عمده تلاش همه‌جانبه خواهد کرد.

شرکت کارگزاری بیمه سایپا و شرکت نمایندگی بیمه ایران خودرو در رتبه های نخست بدهکاران عمده شبکه فروش صنعت بیمه قرار دارند. | تسنیم

5- سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: هدف‌گذاری ۲۵ درصدی کنترل رشد نقدینگی برای سال ۱۴۰۲

سیداحسان خاندوزی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: رشد نقدینگی در دولت قبل به نقطه اوج رسیده بود که با سخت‌گیری‌های صورت گرفته در پایان سال ۱۴۰۱ به حدود ۳۰ درصد کاهش یافته که سرعت مطلوب در کاهش رشد نقدینگی را حکایت دارد و در سال جاری نیز هدف‌گذاری رشد ۲۵ درصدی از سوی بانک مرکزی پیش‌بینی شده است.

6- مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس: سایت قدیم tsetmc همچنان در دسترس سهامداران است

روح الله دهقان در گفت‌وگو با سنا گفت: برای آنکه کاربران سایت tsetmc.com حق انتخاب بیشتری داشته باشند، روی سایت، تب جدیدی ایجاد کردیم که از طریق این تب، امکان دسترسی به سایت قدیم را داشته باشند. ضمن اینکه از طریق آدرس old.tsetmc.com نیز امکان دسترسی به سایت قدیم و اطلاعات با ظاهر قبلی وجود دارد.

وی در پاسخ به انتقاداتی که "چرا بهره‌برداری از سایت جدید به بعد از تایم بازار موکول نشده" گفت: حدود یکسال است که سایت جدید در تایم‌های خلوت‌تر آزمایش می‌شود و این پیشنهاد که عملیات آزمایش سایت جدید بعد از بازار موکول شود، در این یکسال بارها انجام شده و تلاش کرده‌ایم ایراداتی که قابل مشاهده بوده، برطرف شود. ولی از ابتدای هفته جاری، بار بیشتری به سایت جدید ارسال شده که مراجعات بیشتری داشته باشد.

به کاربران توصیه می شود به سایت جدید tsetmc نیز مراجعه و نظرات خود را به ما منتقل کنند تا این سایت ارتقا پیدا کند./سنا

7- سرپرست وزارت صمت:

تامین پایدار مواد اولیه، شفافیت و حذف رانت از مزایای بورس کالاست/ برنامه وزارت صمت برای ورود کالاهای جدید به بورس کالا

مهدی نیازی گفت: وزارت صمت دو سیاست مهم را در تعامل با بورس کالای ایران با جدیت دنبال می‌کند که پیش‌بینی پذیری و ثبات تامین مواد اولیه برای زنجیره تولید و حذف رانت‌ها و تقویت شفافیت در تعامل موثر با بورس‌، دو سیاست راهبردی وزارت صمت است. نیازی در دومین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالا گفت: سهم قابل ملاحظه ای از اقتصادی ایران و بنگاه های بزرگ و اثرگذار کشور در همایش برترین های بورس کالا حضور دارند و امیدوارم بتوانیم با توان و ظرفیت های این بنگاه ها در جهت اجرا و پیشبرد برنامه های توسعه ای کشور و تولید، گام های بزرگی برداریم. به گفته نیازی، وزارت صمت در حوزه تنوع بخشی و ورود کالاهای جدید به بورس کالا برنامه های مهمی دارد./سنا

8- جایگزینی پول ملی ایران و اندونزی به جای دلار: رئیس جمهور در نشست با همتای اندونزیایی:

معادل ۲۰ میلیون دلار، روپیه و ریال برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و اندونزی هدف‌گذاری شده است.

اسناد متعددی که امروز به امضا خواهد رسید اراده دو طرف را برای افزایش روابط نشان می‌دهد.

در جمهوری اسلامی معتقدیم که تحریم‌ها مانع پیشرفت نیست.

گسترش روابط با کشورهای اسلامی در اولویت ما قرار دارد.

اشاره به برخی از قیمت های مهم  2/03/1402

 51,950 :::دلار سبزه

    49,600 :::دلار سقف ۵هزارتا کارت ملی

    42,330 ::: دلار مرکز مبادله

    56,170 :::یورو

    32,650,000 ::: سکه امامی

    28,291,000 ::: سکه تمام بهار آزادی

    17,269,000 ::: نیم سکه بهار آزادی

    11,559,000 ::: ربع سکه بهار آزادی

    2,576,000 ::: گرم طلا ۱۸ عیار

    1,959 ::: اونس جهانی طلا

 

انتهای بازار به صورت خلاصه : 

www.padash.ir

 

 

در مجموع به صورت خلاصه :

 

در روز گذشته شاهد معاملات با فاز احتیاط در بازار سرمایه بوده ایم ،  سهم های ارزنده بزرگان بازار ، بانکی ها خودرویی ها غذایی و دارویی ها مورد توجه قرار گرفته بودند،  در روز گذشته دلار افزایشی بوده است و به طبع با افزایش قیمت دلار سهم های دلارمحور نیز با رشد همراه بوده اند گروه های فراکابی و سیمانی با قابی تماما سبز ادامه دادند،خودرو سایپا در نهایت با عرضه به پایان رسیدند این دو نماد در صدر بدهی به بیمه ها قرار داشته اند در کلیت نیز می توان گفت :  طرح مالیات از عایدی سرمایه اگرچه خبری مثبت برای بازار سرمایه به شمار میرود اما عرضه را در بازار های موازی مثلا طلا افزایش داد این نوع مالیات در بازار طلا منجر به رکود بیشتر معاملات و افزایش معاملات غیررسمی میشود این قانون به دلیل جلوگیری از انباشت سرمایه در دست مردم و عدم تبدیل به طلا و ارز صورت گفت هم چنین اصناف باید موجودی دادو ستد طلای خود را در سامانه ثبت نمایند در غیر این صورت به عنوان قاچاق تلقی میگردد این اتفاق میتواند سوق دادن سرمایه به بازار  و کاهش تقاضادر بازار های موازی میگردد. از سمتی دیگر برخی از نشانه های مجدد  اصلاح از بازار سرمایه رویت گشته است که می توانیم در روزهای آتی شاهد آن باشیم در روز جاری نیز شاخص کل با وجود آنکه در ابتدا با رشدبیش از 16 هزار واحد همراه بود در نهایت از رشد آن کاسته و با 12 هزار واحد مثبت به پایان رسید با این وجود همواره بلندمدت این بازار مثبت است در این ایام بهترین کار مسلط بودن به کدال و بررسی شرکت ها میباشد.

 
در گزارش بالا به شرح کلی بازار سرمایه در روز جاری پرداختیم تا گزارشی دیگر بدرود.. 
پرسود باشید 
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه

 

جمله ی طلایی :

با نزدیک‌شدن خطر، دو ندا با شدّتی یکسان در روح انسان بلند می‌شود؛ یکی که بسیار معقول است و می‌گوید که باید میزان خطر را سنجید و آن را شناخت و راه نجات از آن را یافت. آوای دیگر که از اوّلی نیز معقول‌تر است می‌گوید که تفکّر بر خطر بسیار دشوار و روح‌آزار است و پیش‌بینیِ همه‌ی عواملِ پدیدآورنده‌ی خطر و نجات‌یافتن از سیرِ کلّی رویدادها در حدّ توان بشر نیست، و به‌این‌سبب بهتر آن است که از کار دشوار بپرهیزیم و به‌خطر تا پیش نیامده، نیندیشیم و خود را با جلوه‌های خوشایند زندگی مشغول داریم. انسان اگر تنها باشد بیشتر به هشدار نخست گوش میدهد، و به‌عکس؛ در جمع از ندای دوّم پیروی می‌کند.
 ? جنگ و صلح
✍? #لئو_تولستوی
 

 




چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52