به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز دوشنبه 8 خرداد  ماه 1402 به شرح زیر می باشد :

بازار در مرحله پیش گشایش؛

حدود 85 نماد با  صف خرید با  صدرنشین های نمادهای عالیس، زفجر، وبرق، ثنور و گکوثر و در سمتی دیگر بالغ بر 100 صف فروش با صدرنشینی نمادهای وملی ثفارس و حشکوه بوده است

در 10 دقیقه ابتدایی  بازار ارزش_معاملات_خرد در حدود 850 میلیارد تومان بوده است و  خروج از بازار را شاهد بودیم نمادهای وبملت فولاد میدکووغدیر بیشترین تاثیر مثبت  را بر شاخص_کل داشتند، افزایش تقاضا در گروهای قطعات_خودرو سرمایه_گذاری کشاورزی_دامپروری بیمه و بانکی شیمیایی مشاهده شد .

در بیست دقیقه ای که از بازار گذشت :

 طی بیست دقیقه ابتدایی ارزش_معاملات_خرد به یش از 1.5  همت رسیده.

در روز دوشنبه 8 خرداد ماه 1402 پس از گذشت نیم ساعت از بازار :

شاخص کل با رشد بیش از 13 هزار واحد و با تاثیر از نمادهای فارس و وبملت آغاز به کار کرده است ، سایر نماگرها نیز مثبت بودند در روز جاری شاهد ورود پول به سهام و حق تقدم بودیم .

پس از گذشت یک ساعت از بازار

شاخص کل با افزایش بیش از 15 هزار واحدی به 2 میلیون و 272 هزار واحد رسیده و شاخص هم‌وزن با رشد 6 هزار واحدی همراه بوده است ، ارزش کل معاملات خرد بازار در حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان بوده است گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین حجم ورود نقدینگی را داشته و نسبت به صنایع دیگر از حجم بالای معاملات برخوردار بود  برخلاف روند ابتدایی بازار و ورود پول به سهام پس از گذشت یک ساعت از بازار انتقال پول از سهام و حق تقدم و ورود به صندوق های درآمد ثابت صورت گرفت بازار بار دیگر نشان داد که  از ترس اصلاح بیشتر  تمایلات به سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت  شکل گرفته است ، ارزش معاملات هنوز هم کاهشی و حتی از روزهای گذشته کمتر است

نقشه ی بازار در روز جاری به صورت زیر بوده است  :

www.padash.ir

پس از گذشت دو ساعت از بازار:

ارزش_معاملات_خرد به بیش از5 همت رسید شاخص_کل با رشد بیش از 17 هزار واحد  مثبت 17 هزار واحد و شاهص هم وزن 7 هزار واحد رشد داشته است

ورود و خروج پول:

در ساعت 09:30 ورود حدود 51 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30خروج حدود 33 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 ورود حدود 60 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم 

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

www.padash.ir

 

در پایان :

در بازار روز جاری برخلاف انتظارات از افت بیشتر بازار سرمایه اما از ابتدا رشد را در اکثر نمادها آغاز گردانند ،

شاخص کل با رشد 18 هزار و 381 واحدی به ارتفاع 2,275,393 افزایش رسید نمادهای موثر بر رشد شاخص فارس و میدکو بوده اند .

www.padash.ir

شاخص‌ هم وزن نیز 1.14 درصد رشد داشت.

شاخص فرابورس با افزایش 294 واحدی به 28 هزار و 599 واحد رسید. از جمله نمادهای موثر بر آن وسپهر و هرمز بوده اند .

ارزش معاملات بازار بورس در پایان امروز به حدود 8 هزار و 861 میلیارد تومان رسید.

تعداد نماد های مثبت 483 (67 درصد) نماد و تعداد نماد های منفی 238 (33 درصد)  بوده است .

www.padash.ir

  79 درصد از معاملات سهم حقیقی ها از خرید و 78 درصد سهم حقیقی ها از فروش بوده است.

www.padash.ir

146 نماد با صف خریدو 51 نماد با صف فروش همراه بوده است .

www.padash.ir

 

به صورت جمع بندی می توان گفت :

باز هم گمانه زنی ها به کاهش قیمت دلار به نظر میرسد در روز جاری باز هم شاهد کاهش قیمت دلار بوده ایم ، این کاهش دلار با تاثیر خود بر سهم های دلار محور می تواند موجب افت سودآوری صورت های مالی شرکت ها گردد . از سویی دیگر افت ارزش معاملات از دیگر نگرانی های این روزهای بازار سرمایه به شمار می رود ، دروز جاری با وجود مثبت بودن بازار برخلاف روز گذشته و انتظارات بر کاهش و عرضه ی مجدد در بازار اما شاهد رشد در صنایع بوده ایم با این وجود با افت ارزش معاملات هم چنان خریداران و فروشندگان میلی به معامله از خود نشان نمیدهند وبار دیگر این اطمینان از بازا ربا وجود گزارشات خود شرکت ها دریغ گردید . از دیگر نگرانی های دیگر این روزها می توان به چشم انداز های برخی صنایع اشاره نمود ، این چشم انداز در نرخ گاز پتروشیمی ها با ابهام پیش می رود در این خصوص می توان گفت :

1-سقف قیمت خوراک و سوخت شرکت های پتروشیمی، فولادی، پالایشی، سیمانی ... با اعمال مالیات ارزش افزوده ۱۵ درصدی منتشر شد.

2-مصوبه دولت در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باطل نشده است ، بلکه ایراداتی از سوی هیئت تطبیق مجلس بر آن اعمال گردیده که باید توسط دولت مرتفع گردد. به هر سوی این اتفاق هم چنان ریسک را برای این صنایع ادامه دار میکند

 از جمله عوامل دیگر موثر بر بازار می توان به ورود سلطان عمان به ایران و برخی ریسک های سیاسی دیگر مانند درگیری‌های ایجاد شده در مرز ایران اشاره نمود، ورود پول به صندوق های درآمد ثابت نشان از عدم قبول ریسک و میل به سرمایه گذاری مطمئن دیده میشود . از طرفی دیگر می توانیم فرض عرضه ی شدید در بازار را ترس از ریسک سیاسی مثل جنگ و دلیل آن را  فروشنده های هیجانی بدانیم در روز جاری برخلاف روز گذشته این جو آرام گردید و بار دیگر شاخص کل رنگ سبز افزایشی را به خود دید.

با از سر گیری  مبادلات اقتصادی در مرز ایران و افغانستان  در پایانه مرزی پل ابریشم .در روز گذشته و  نشستی ضمن تأکید بر رعایت توافقنامه‌ رود هیرمند میان ایران و افغانستان، مجددا داشتن روابط حسنه با ایران بخشی از سیاست حکومت طالبان خوانده شد ، از سویی دیگر در روز جاری رهبر در دیدار سلطان عمان گفت :  از روابط با مصر استقبال می‌کنیم و گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است. ،در این صورت این ترس ایجاد شده در بازار از میان رفت و عامل ریزش روز گذشته و رشد روز جاری افشا گردید . با این وجود هنوز برخی از نگرانی ها در خصوص چشم انداز های این بازار ادامه دار بوده است بازاری که ایامی خوش نام در میان مردم خوانده میشد اکنون به ترسی بزرگ برای سرمایه گذاری بدل گردیده است اما ایا واقعا این بازار لایق این چنین برخوردی است ؟ اگر نگاهی به برایند بلندمدت شاخص و روند نمادها با بنیادی قویی بیندازیم رشد محسوس آن دیده خواهد شد در یک سال اخیر شاخص کل بورس تهران رشدی معادل 70 درصد را تجربه کرده است در ایام اخیر نیز این بازار در مقایسه با رشد بازارهای موازی عملکردی بهتر داشته است دلار هم چنان با کاهش قیمت و بازار خودرو وسایر بازارهای موازی  هم چنان با ریزش قیمتی همراه هستند  با این وجود در این ایام اگر قصد بر معاملات در بازار گرفته میشود بهتر است تا با دیدی بلندمدت باشد..

از جمله اخبار موثر بر روز جاری :

1-قیمت دلار ریزش کرد/ قیمت دلار در بازار تهران ریزشی شد.

انتشار خبرهای مثبت سیاسی و ورود پادشاه عمان به کشور، بازار ارز را وارد فاز ریزشی کرد؛ به‌طوری‌که هر دلار آمریکا دیروز در بازار تهران با کاهش در حدود ۳۰۰ تومان، به ۵۱ هزار و ۵۱۲ تومان رسید.

فعالان بازار اعتقاد دارند کاهش قیمت‌ها و احتمالات برای ریزش بیشتر قیمت دلار باعث شده که خریداران از خرید دلار دست نگه دارند، چرا که با سفر پادشاه عمان دوباره گمانه‌زنی‌ها در مورد برجام هم شروع شد. اگر واقعا سلطان عمان پیام آمریکا به ایران را آورده باشد و با این پیام، دو طرف به مذاکرات برگردند، شاهد نوسان شدید کاهشی خواهیم بود. این گروه از فعالان بازار می‌گویند دلار با خبرهای برجامی ظرفیت ریزش تا زیر کانال ۵۰ هزار تومان را دارد./ خبرآنلاین

2- ریزش قیمت‌ خودرو دوباره شدت گرفت

بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از تداوم کاهش قیمت‌ها در این بازار در ۲۴ ساعت گذشته‌ است.

در بین خودروهای پراید موجود در بازار مدل۱۵۱ سال ۱۴۰۱ آن ۲۹۰ میلیون تومان در روز گذشته، امروز به ۲۸۵ میلیون تومان رسیده‌ است. در بین خودروهای پژو، مدل پارس سال ۱۴۰۲ از ۶۷۵ میلیون تومان در روز گذشته، امروز به ۶۶۵ میلیون تومان رسیده‌است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۵ میلیون تومان ارزان شده‌است و ۶۳۵ میلیون تومان قیمت خورده‌است./ خبرآنلاین

3- تامین ارز صنایع خودرو و قطعه‌‌سازی در سال جاری

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صنعت:

در جلسات متعددی که طی یک ماه گذشته با حضور مدیران شرکت‌های خودروسازی، وزارت صمت، مدیران بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت و با حمایت‌های سرپرست وزارت صمت برگزار شد، مسائل مرتبط با تامین ارز صنایع خودرو و قطعه‌سازی کور رفع شد. تعاملاتی از این دست در وزارت صمت در سال رشد تولید طبیعی است و همواره تلاش می‌شود تا با پیش‌بینی مشکلات احتمالی، مدیریت بهینه در جهت رفع آنها انجام شود./ شاتا

4- فرآیند شرکت در افزایش سرمایه‌ها به ۲ الی ۳ دقیقه کاهش یافته است

وحید روشن‌قلب، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس:

با توجه به اینکه فرآیند شرکت در افزایش سرمایه به صورت الکترونیک، کاملا رایگان و صرفا با صرف ۲ تا ۳ دقیقه زمان قابل انجام است، می‌توان شاهد مشارکت بیشتری از سوی سهامداران در افزایش سرمایه شرکت‌ها بود.

همچنین فرآیند جمع‌بندی اطلاعات از سوی شرکت‌ها نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به گذشته انجام می‌شود./ سنا

5- لایحه برنامه هفتم در دولت به تصویب رسید، سخنگوی دولت: لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه امروز در جلسه فوق‌العاده دولت به تصویب رسید.

6-از دست رفتن سرمایه ایرانیان با پیروزی اردوغان؟ / پیش‌بینی‌های عجیب از سقوط آزاد لیر!

لیر ترکیه پس از پیروزی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبه تضعیف شد.

لیر قبل از معامله به قیمت ۲۰.۰۱ به ازای هر دلار آمریکا در ساعت ۶:۴۰ صبح در استانبول، با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۰.۰۳ در برابر هر دلار آمریکا رسید که نزدیک به پایین‌ترین رکورد خود است.

تضعیف بیشتری برای لیر پیش‌بینی می‌شود و مورگان استنلی هشدار داده که اگر اردوغان به سیاست خود مبنی بر پایین نگه داشتن نرخ بهره پایبند باشد، ممکن است زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد به ۲۶لیر به ازای هر دلار برسد و تا پایان سال هم به ۲۸ کاهش یابد. ولزفارگو هم انتظار دارد که این ارز تا پایان سه ماهه به ۲۳ برسد.

این تضعیف لیر در برابر دلار می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه سرمایه افرادی که اقدام به خرید خانه در این کشور می‌کنند، بشود. / اقتصادآنلاین

7- منطقی: ارز صنایع خودرو تامین شد ،معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت:

در جلسات متعددی که طی یک ماه گذشته با حضور مدیران شرکت‌های خودروسازی، وزارت صمت، مدیران بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت برگزار شد، مسائل مرتبط با تامین ارز صنایع خودرو و قطعه سازی کشور مرتفع شد.

نامه نگاری ماه گذشته برای تامین ارز صنایع خودرو و قطعه‌سازی جز تعاملاتی است که در سال رشد تولید طبیعی است./تسنیم

8-سکه و طلا یک کانال سقوط کرد

 قیمت طلا و سکه دیروز در بازار تهران یک کانال سقوط کرد؛ این کاهش، همزمان با ریزش قیمت دلار و انتشار خبر ورود پادشاه عمان به ایران بود.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر هر قطعه سکه امامی در بازار ۳۰ میلیون و ۶۳۷ هزار تومان قیمت دارد. همچنین سکه بهار آزادی به قیمت ۲۷ میلیون و ۳۰۱ هزار تومان، نیم‌سکه ۱۶ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۱ میلیون و ۴۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان رسیده است.

 در این میان، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران به زیر کانال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رفته است. هم‌اکنون هر گرم طلای ۱۸عیار ۲ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان قیمت دارد.

 گزارش‌ها حاکی از آن است که در شرایط فعلی خریدار سکه در بازار تقریبا کمیاب شده و فلز زرد رنگ داخلی جذابیت خود را تا حدودی از دست داده است./ خبرآنلاین

انتهای بازار به صورت خلاصه : 

www.padash.ir

 
در گزارش بالا به شرح کلی بازار سرمایه در روز جاری پرداختیم تا گزارشی دیگر بدرود.. 
پرسود باشید 
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه
جمله ی طلایی :
نان گران شد
گنجشک ها
از جنوب شهر
کوچ کردند
#رضا_محبی_راد



بازگشت روند مثبت
توسط محمدباقر سلیمانی 27 اسفند 1402 ساعت 14:30
معکوس شاخص با خودرویی...
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 08:48
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 20 اسفند 1402 ساعت 08:50