اعتماد در بازارهای مالی : 

همانطور که پیش از این اشاره کردیم بازار به دست خودرویی ها از این سو به آن سو کشیده میشود روز جاری با تاثیر ماده ی 141 خودرویی ها و کلیت بازار با جوی متعادل مثبت آغاز به کار کردند شاید بد نباشد تا در این حین موضوعی را مطرح کنم : تا به حال فکر کرده اید که اعتماد تا چه حدی می تواند زیان بار باشد ؟ این اتفاق نه تنها در ارتباطات بلکه در دنیای مالی نیز وجود دارد . اما اثرات آن چه خواهد بود ؟ 

سوگیری معاملاتی : 


معاملات بازار سرمایه علاوه بر درگیری میان اعداد و ارقم درگیری مهم دیگری به نام سوگیری های معاملاتی دارد . سوگیری به معنای تمایل به بودن در یک ساید  یا جبهه گیری از یک نظریه بدون بررسیِ درست بودن  یا نادرستی آن است و موجب خودداری  از در نظر گرفتن دیدگاه‌های دیگر میگردد.

سوگیری فرااعتمادی: 

  یکی از این سوگیری ها فرا اعتمادی می باشد این مقوله زمانی صورت میگیرد که افراد اعتماد به نفس کاذبی میگیرند و خود را باهوش تر از آن چه هستند می پندارند و با شنیدن اخباری یا اتفاقی گمان بر دانستن همه چیز  روحیه ای در خود می یابند تا بر اساس آن به سرعت دست به معاملات بزنند. سرمایه‌گذاران بیش از حد مطمئن،‌ درصد انحراف بسیار پایینی را برای طیف بازده‌های مورد انتظار در نظر می‌گیرنددر واقع به صورت راحت تر این چنین می توان گفت سرمایه گزاران برآورد از دست دادن سرمایه شان را بیشتر از ریسک از دست دادن اصل سرمایه در نظر میگیرند .

انواع سوگیری فرااعتمادی: 

فرااعتمادی به دو نوع فرااعتمادی به اطمینان و فرااعتمادی در پیش بینی تقسیم میگردد . در این شیوه  سرمایه‌گذاران با اطمینانی بیش از حد ، توانایی خود را در ارزیابی مثلا یک سوژه سرمایه‌گذاری، بیش از حد در نظر میگیرند . در نتیجه با درنظر نگرفتن اخبار منفی در آن خصوص مبنی بر  خرید سهم  یا در صورت داشتن آن سهم فروش آن را  نادیده می‌گیرند .

ویژگی ها :

از ویژگی های این سوگیری می توان به معاملات پرحجم به دلیل گمان بر دانستن اخبار بیش تر و بازدهی ضعیف تر ندانستن عملکرد تاریخی سرمایه گذاری خود ، تحمل ریسک بیشتر و نگهداری پرتفوی غیر متنوع اشاره نمود .

سهامداران خودرویی ها و سوگیری فرااعتمادی  :

اگر بخواهیم مصداق بارز این اتفاق را در بازار بیابیم می توان به واکنش افراد به اخبار در کسری از ثانیه اشاره نمود بازار از جو تحلیل خود مدت هاست که فاصله یافته و بخش اعظم آن براساس اخبار و کانال ها  جابه جا می شود روزهای گذشته اخبار آزادسازی و روز بعد تکذیب آن خبر سهامداران بدون در نظر گرفتن پیشینه ی این سهم و با تعصب بر روی معاملات نمادهایی که ظاهرا اتفاقات خوبی در انتظار ندارند پرتفوی سرمایه گذاری خود را درگیر ضرر و زیان ساختند . نماد خودرو و خساپا با وجود ابهامات در خصوص اخبار آن ها اما نمادهایی با صورت های مالی زیان دهی هستند که حتی احتمال انتقال آن ها به بازار پایه نیز می رفت اما در نهایت به آن ها برای خروج از ماده ی 141 فرجه ای داده شد نماد خودرو از تاریخ 17 اردیبهشت ماه تا کنون افت بیش از 47 درصدی و نماد سایپا  نیز از 17 اردیبهشت تا کنون افت بیش از 44 درصدی را داشته است . شاید یکی از دلایلی که سهامداران این نمادها با وجود دانستن ضرر و زیان آن ها این دو نماد را نگهداری کرده اند و با سیگنال های خروج آن را نفروختند به دلیل درگیری با این سوگیری معاملاتی باشد .

نماد خودرو از 17 اردیبهشت ماه 1402 تاکنون : 

خودرو

نماد سایپا از 17 اردیبهشت ماه 1402 تاکنون : 

سایپا

 

    کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52
سقوط سنگین بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 25 فروردین 1403 ساعت 14:54
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 فروردین 1403 ساعت 08:52
بازار سبزپوش شد
توسط محمدباقر سلیمانی 20 فروردین 1403 ساعت 15:11