بررسی بازار : 

شاخص کل با رشد 959 واحدی به ارتفاع 2,105,644.38 واحدی و با تاثیر از نمادهای "شستا" "فولاد" با بیش‌ترین تاثیر منفی و نماد "تاپیکو" با بیشترین تاثیر مثبت به پایان رسید .

شاخص‌ هم وزن نیز با 0.16  رشد به سطح 711 هزار و 680 واحدی و شاخص فرابورس با افزایش 123 واحدی به 26 هزار و 396 واحد به پایان رسیدند . ارزش معاملات  خرد بازار در پایان روز جاری به حدود 5 هزار و 852 میلیارد تومان رسید.

 

نقشه

 

 

پیش بینی درست بازار  :

در روز جاری همانطور که پیش بینی  کرده بودیم متعادل مثبت به پایان رسید ، صنایع پتروشیمی و پالایشی ها با اکثریت نمادهای مثبت در آن ها توانستند با رشد و برخی از نمادها مانند شسینا با صف خرید به پایان برسند .

ارزش معاملات خرد هم چنان کاهشی بوده است . 

 

ورود پول

در باب نرخ خوراک :

هم چنان اخبار نرخ خوراک ادامه دارد .در این خصوص وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: با هدف تقویت تولید و پیش‌بینی پذیری اقتصاد، دولت تا پایان برنامه هفتم، روش محاسبه نرخ خوراک گاز صنایع را به فرمول بازگرداند.

داستان نرخ خوراک که از سال 94 مقرر گشته بود تا به مدت 10 سال، به صورت فرمول محاسبه شود. در سال 1401، با پیگیری مدیران شرکت های پتروشیمی دولت نرخ ثابت خود را  5 هزار تومان تعیین نموده بودند

در باب خودرویی ها : 

از سوی دیگر خودرویی ها که امروز انتظار بالایی را از معاملات آن ها را میکشیدیم برخلاف ابتدای بازار و ورود پولشان در نهایت با معاملاتی منفی به پایان رسیدند در این خصوص می توان گفت : با تغییر دوباره قیمت خودرو؛ قیمت‌های جدید به‌زودی اعلام خواهد شد ، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حال بررسی قیمت‌های جدید انواع خودرو برای یکدست سازی و همسان سازی نرخ‌ها است.

در واقع با توجه به اینکه قیمت برخی از خودروها با آپشن های کمتر و قدیمی تر از قیمت خودروهایی با آپشن های بیشتر و جدیدتر، بالاتر تعیین شده بود، سازمان حمایت مجدد در حال بررسی قیمت‌ها بر اساس صورت مالی‌ها و هزینه‌های جدید، آپشن های جدید و نرخ تورم جدید است.

از سویی دیگر به دلیل اینکه قیمت ۴ محصول سایپا نیز همچنان تعیین نشده، قیمت این محصولات نیز در این لیست جدید در حال بررسی است.

وزنه ی سنگین بازار : 

اتفاقات روزانه در بازار در حال رقم خوردن است با این وجود این که بازار به کدام اتفاق بهای سنگین تری پرداخت خواهد کرد در معاملات فردا خواهیم دید . روز جاری با نایاب شدن شکر و نوسانات رو به بالای نمادهای قند و شکری ها و رشد در پالایشی ها با رشد کامودیتی ها پایان یافت .   

در این حین شاید بد نباشد تا به بررسی تاثیر نرخ خوراک بر شاخص صنایع از تاریخ 17 اردیبهشت ماه تا مرداد ماه بپردازیم : 

شاخص شیمیایی : 

شاخص شیمیایی

 پتروشیمی ها و عاملی به عنوان نرخ خوراک که بازار را از تاریخ 17 اردیبهشت ماه با افت همراه ساخت ، شاخص شیمیایی ها را بیش از  22 درصد کاهش داد .

شاخص خودرویی:  

شاخص خودرویی

در رتبه ی اول و بیشترین اثرپذیری از این اتفاق شاخص خودرویی ها با افت بیش از 36 درصد را به خود اختصاص داده است . 

 

شاخص ساخت محصولات فلزی: 

شاخص ساخت محصولات فلزی

پس از خودرویی ها در رتبه ی دوم بیشترین افت 33 درصد به ساخت محصولات فلزی تعلق یافت . 

شاخص انبوه سازی : 

شاخص انبوه سازی

در رتبه ی سوم انبوه سازی ها با افت بیش از 32 درصد همراه شدند 

شاخص پالایشی ها : 

شاخص پتروشیمی

شاخص پتروشیمی ها در رتبه ی چهارم با افت بیش از 27 درصد همراه گشت . 

شاخص قند و شکر : 

شاخص قند و شکر
 

پس از پالایشی ها ، شاخص قندو شکری ها با افت بیش از 26 درصد دنبال شدند .

شاخص عرضه ی برق گاز و آب گرم : 

شاخص برقی

شاخص برقی ها با افت بیش از 24 درصد پایان یافتند . 

نتیجه گیری : 

می توان این طور مطرح کرد که با وجود آن که نرخ خوراک عامل اصلی ریزش بازار از تاریخ 17 اردیبهشت ماه بوده است که بعد ها با نامه ی رونمایی شده متوجه دلیل آن ریزش کذایی بازار گشتیم ، تنها شاخص شیمیایی ها را با افت بیش از 22 درصد همراه ساخت در صورتی که صنایعی که حتی مرتبط با این صنعت نبودند با اخبار نرخ خوراک بالا و پایین گشتند و حتی با افتی بیش از خود آن صنعت دنبال شدند .

این نشان میدهد عوامل گوناگونی بازار ما را دستخوش تغییر میکند که در ظاهر اخبار است اما در لایه ای پنهان تر روانشناسی بازار و رفتار معامله گران در برخورد با چالش ها به شمار میرود . 

در این خصوص تنها جمله ای که می توان گفت این  ضرب الملل است : 

گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری

 

    کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه
 



تداوم سبزی بازار سهام
توسط الناز جمالی 16 آبان 1402 ساعت 07:33
آنچه در بازار گذشت و آنچه در انتظارش...
توسط الناز جمالی 15 آبان 1402 ساعت 07:18
تایید و تکذیبیه های ناتمام بورسی / تنور...
توسط الناز جمالی 12 شهریور 1402 ساعت 14:09
پیش بینی روز / سودده همچون بازار...
توسط مرسده گونه 07 شهریور 1402 ساعت 08:00