بررسی بازار : 

بازار روز شنبه نیز همانند روزهای ابتدایی هفته ی گذشته خبر خاصی در پیش نداشت البته در گروه خودرویی ها به دلیل برگزاری جلسه شورای رقابت در مورد تصمیم گیری در خصوص  سامانه یکپارچه بر بازار بورس روزجاری اثرگذار بوده است و روندی متعادل در ابتدا شکل گرفت اما این اتفاق می توانست موجبات تحرکات مثبت را در نمادهای این گروه به وجود آورد اما بازار نشان داد که هم چنان جانی برای جهش های قیمتی ندارد  .  

بیشترین ورود پول به صنعت حمل و نقل ، هلت و رستوران و قند وشکری ها و بیشترین خروج به بانکی ها فلزات اساسی و پالایشی ها تعلق گرفت . یکی از دغدغه های جدید بازار بورس تهران به ظاهر مسئله ی تمام نشدن مسائل مطرح شده ی باقی مانده از پیش است

این چنین می توان گفت : هم چنان حواشی در خصوص خروج سیمانی ها و فولادی ها در بازار به گوش میرسد در این خصوص عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: (کدام کار کارشناسی کاهش قیمت فولاد و سیمان در صورت خروج از بورس را تأیید می‌کند؟ این رویکرد اشتباه، تورم زا است و نمی‌تواند به رشد ساخت مسکن کمکی کند. متینیان با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری موجب می‌شود تا انگیزه تولید به‌شدت کاهش یابد گفت: سیاستگذار به جای توجه به حواشی باید عامل اصلی افزایش قیمت در کالاها و خدمات بخش مسکن را به‌درستی شناسایی و کنترل کند نه اینکه پیشنهاد خروج سیمان و فولاد از بورس کالا را مطرح کند./ مهر  )

داستان نرخ خوراک نیز که به ظاهر به اتمام رسیده بود اما باز هم شاهد اخباری در این خصوص هستیم در این رابطه : درخواست عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس درباره نامه محرمانه نرخ خوراک

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس به ایسنا، گفت: با وجود گذشت بیش از سه ماه از انتشار نامه محرمانه‌ای درباره مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها همچنان افکار عمومی و اهالی بازار سرمایه منتظر روشن شدن و پشت پرده این نامه و انتشار اسامی کسانی هستند که دسترسی به اطلاعات نهانی داشتند.

وی افزود: در شورای عالی بورس جلسه‌ای تشکیل و سازمان بورس ملزم شد تا موضوع را به طور جدی پیگیری کند. همچنین اسامی متخلفان احتمالی منتشر شده و اکنون بعد از گذشت سه ماه این اتفاق رخ نداد. از سازمان بورس تقاضا می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن اسامی متخلفان شناسایی و کسانی را که دسترسی به اطلاعات نهانی دارند انتشار یابد.

جو و فضای بی اعتمادی با گذشت روزها هم چنان ادامه دارد و این عامل موجب توقف بیشتر پول های پارک شده در خارج از بازار میگردد .

 

www.padash.ir   

شاخص بورس تهران نیز هم چنان در محدوده ی مشخص شده قرار دارد اگر چه هم چنان احتمالات بر عکس العمل آن به نسبت قله ی قبل خود  وجود دارد با این وجود هم چنان رنج در بازار ادامه یافته است این اتفاقی بود که ما در گزارشات پیشین خود نیز به آن اشاره کرده بودیم اگر چه تا این محدوده افت ناچیزی باقی مانده است اما از نظر تکنیکال تنها یک عامل را برای بازار مورد بررسی قرار دادیم عوامل دیگری مانند اتفاقات جدید و تزریق اخبار می تواند یکی دیگر از عوامل اثرگذار باشد همانطور که شاهد خبری در خصوص تصویب مجلس در لایحه برنامه هفتم توسعه بودیم ؛ دارایی شرکت‌های دولتی دارای زیان انباشته تجدید ارزیابی می‌شود

نمایندگان مجلس در مصوبه ای به دولت اجازه دادند تا دارایی‌های ثابت شرکت‌های دولتی دارای زیان انباشته را تا پایان سال دوم برنامه یکبار مورد تجدید ارزیابی قرار دهد.  

در بند  ب- به دولت اجازه داده می‌شود دارایی‌های ثابت شرکت‌های دولتی دارای زیان انباشته موضوع ماده (4) قانون محاسبات عمومی و دارای زیان انباشته را که صددرصد سهام آنها متعلق به دولت یا متعلق به شرکت‌های دولتی هستند، تا پایان سال دوم برنامه یکبار مورد تجدید ارزیابی قرار دهد.

مبالغ حاصل از تجدید ارزیابی شرکت‌های دولتی یادشده معاف از پرداخت مالیات بوده و باید حسب مورد به حساب افزایش سرمایه دولت یا شرکت دولتی سهامدار در شرکتهای دولتی یادشده موضوع این بند واریز شود

شاید در این میان بد نباشد تا خلاصه ای از تجدید ارزیابی ها مطرح کنیم :

تجدید ارزیابی به معنای به‌روز کردن ارزش دارایی‌های یک شرکت‌ است و شامل مواردی از قبیل دارایی‌های ثابت مشهود، سرمایه‌گذاری بلندمدت و ... است.

در ایران شرکت ها با توجه به افزایش نرخ تورم هر ساله بهتر است حداقل هر 5 سال یکبار به تجدید ارزیابی بپردازند تا صورت های مالی آن ها هم گام با روز پیش رود .  با این وجود این تجدید ارزیابی برای برخی از شرکت ها در صورتی که با هزینه ی استهلاک همراه گردند مثمرثمر نخواهد بود به دلیل آن که شرکت ها باید علاوه بر هزینه ی تجدید ارزیابی مالیات بیشتری نیز به سازمان بپردازند و سود تقسیمی کم تری به سهامداران پرداخت میشود .  اما دست کم می تواند موجب شفافیت بیشتر صورت های مالی و بررسی دقیقی تری از وضعیت سوددهی آن ها را نمایان کند و چرخه ی تولید آن ها رو به زوال نرود .

پس از سال 1395 شرکت‌هایی که تجدید ارزیابی انجام می‌دهند باید شرایط زیر را دارا باشند :

درآمد تحقق‌نیافته را هرساله مستهلک کنند و مازاد را هرساله در حقوق صاحبان سهام نمایش دهند.

صورت سود و زیان جامعی ارائه کنند.

معادل تفاوت استهلاک دو روش، عامل کاهش مازاد بوده و معادل همین رقم هرساله به گردش سود انباشته اضافه ‌شود (به عبارتی می‌تواند بین صاحبان سهام تقسیم شود که مشمول مالیات نیست)

در صورت فروش یا برکناری دارایی، مازاد مربوطه مستقیماً به سود انباشته منتقل ‌شود.

حمل و نقلی ها : 

در خصوص حمل و نقلی های مورد توجه بازار نیز این چنین می توان گفت : وزیر راه‌ و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی ساخت گذرگاه مرزی ایران و آذربایجان در منطقه آغبند خبر داد و گفت: فرآیند خرید و فروش برق بین ایران،‌روسیه و آذربایجان برقرار می‌شود.

و اما دلیل ریزش ها در بازار امروز چه بوده است؟ 

بخشی از این ریزش ها را می توان به دلیل افزایش ریسک سیاسی به دلیل موشک پراکنی و اغتشاشات ایجادی فلسطین به اسرائیل و جو روانی ناشی از آن در نظر گرفت این اتفاق حتی موجب افزایش قیم نرخ دلار نیز گشت . 

با این وجود در حال حاضر تنها رنج زنی بازار را شاهد هستیم که تا مشخص نشدن تعییت تکلیف موارد اشاره شده هم چنان این جو می تواند کش دار گردد. 

​​​​​​​

   کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه

 

   

 




بررسی بازار / همه چیز در بازار نسبی...
توسط مرسده گونه 22 مهر 1402 ساعت 10:55
پیش بینی بازار / با کاهش کشمش ها ، چه...
توسط مرسده گونه 22 مهر 1402 ساعت 07:47
پیش بینی بازار / بازگشت شاخص به محدوده...
توسط مرسده گونه 18 مهر 1402 ساعت 07:31
واگذاری سایپا و ایران خودرو و تاثیر آن...
توسط مرسده گونه 12 مهر 1402 ساعت 13:42