بررسی بازار : 

بازار روز شنبه 22 مهر ماه 1402

 

بازار بورس تهران با معاملاتی بیش از 60 درصد منفی آغاز به کار کرد ، از تمامی موارد اعم از صندوق ها و بازار سهام خروج پول حقیقی صورت گرفت ، هم چنان فشار عرضه ها در بازار بورس تهران حس میشد . صنایع بانکی و محصولات غذایی در صدر این انتقال پول از بازار و سرمایه گذاری ها در صدر ورود پول قرار گرفتند .

سیگنال های مهم : 

پس از گذشت 20 دقیقه از بازار و خروج از صندوق ها و بازار سهام ورود پول به صندوق های سهامی آغاز گردید و در میان پارک پول هایی که خارج از بازار صورت گرفته بود ، بیشترین سهم انتقال پول به صنعت بانک ، صندوق های درآمد ثابت ، فلزات اساسی و خودرویی ها اختصاص یافته بود. همانطور که از معاملات چهارشنبه به نظر میرسید، توقف رشد شاخص و در جا زدن های مکرر آن، استمرار انتقال پول حقیقی از بازار ، برتری قدرت فروشندگان و حجم پایین ارزش معاملات سیگنال های منفی هستند که هم چنان در بازار ادامه دارد و موجب تضعیف قدرت خریداران میگردد  شاخص کل نیز هم چنان در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد . اگر به صنایع نگاهی بیندازیم با وجود منفی های شدید در بازار ، پالایشی ها بهتر از سایر صنایع به نظر میرسند و شاید دلیل آن را بتوان همان افزایش قیمت نفت برنت لحاظ کرد .

صنعت برق: 

برقی ها نیز در روز جاری جزو معدود صنایع همراه با ورود پول بوده اند در خصوص این ها این چنین می توان گفت :  شاید با توجه به صحبت های رئیس مجلس در صحن علنی و اشاره به اجازه دادن به بخش خصوصی در رابطه با ورود به صنعت برق اشاره نموداین گفت و گو این چنین ادامه بافت :

باید از این فرصت استفاده کنیم که بخش خصوصی با پول خود نیروگاه بسازد، برق تولید کند، در زمان پیک ها به بخش داخلی برق دهد و در زمان غیر پیک برق را صادر کنیم.

اگر از بخش خصوصی استفاده نشود تکلیف چیست؟ چه زمانی می‌خواهیم مشکل اقتصاد برق را حل کنیم؟ کی می خواهیم بخش خصوصی را وارد کار کنیم؟

وارد شدن بخش خصوصی به صنعت برق کمک به دولت است، اگر از پول دولت نیروگاه ها را افزایش ندهیم عقب می‌مانیم؛ نتیجه آن می شود صنعت برق در گیلان، فولاد و پتروشیمی به خاطر کمبود برق می خوابند.

 

در پایان : 

با توجه به رسیدن قیمت نفت برنت به 90 دلار و ادامه یافتن شرایط جنگ ظاهرا هفته ی جاری روندی مانند هفته ای که پشت سر گذاشته است را مدنظر خود قرار داده است با این وجود همه چیز در بازار های مالی نسبی است و تا زمان مشخص شدن نتیجه ی کشمکش‌ها میان گروه حماس و اسرائیل معیاری ثابت برای پیش بینی درست وجود ندارد . 

 

کارشناس بازار: مرسده گونه 




رشد در سایه خودرو
توسط محمدباقر سلیمانی 14 آذر 1402 ساعت 14:55
گزارش روز / بازار مثبت و باز هم فروش...
توسط محمدباقر سلیمانی 13 آذر 1402 ساعت 16:07
پیش بینی بازار / با کاهش کشمش ها ، چه...
توسط مرسده گونه 22 مهر 1402 ساعت 07:47
پیش بینی بازار / بازگشت شاخص به محدوده...
توسط مرسده گونه 18 مهر 1402 ساعت 07:31