به گزارش پاداش در حالی شاهد افزایش اقبال بازار سهام در جریان داد و ستدهای روز جاری بودیم که گمانه‌زنی‌ها پیرامون شروع درگیری در سطح منطقه در پی انفجارهایی که عصر روز گذشته صورت گرفت، حکایت داشت. از نکات حائز اهمیت داد و ستدهای امروز می‌توان به این مهم اشاره کرد؛ به رغم این که برخی از سرمایه‌گذاران در پی تشدید ریسک‌ سیستماتیک وارد فاز احتیاط شدند و عمدتا به نظاره بازار نشستند اما همچنان سهامدارانی بودند که به این مهم در امر معامله‌گری خود وزنی ندادند و به فعالیت خود پرداختند. آن طور که به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار سهام پایان خوشی را در روزهای پایانی نیمه نخست سال در بازار سهام رقم زدند و عمدتا با تشدید تحرک در سمت خرید زمینه را برای صعود شاخص‌های سهامی فراهم کردند. کاهش فاصله نرخ دلار آزاد با نیما را می‌توان از جمله محرک‌های بازار سهام در بلند مدت در نظر گرفت. از دیگر موارد قابل توجه روز جاری می‌توان به ارزش معاملات خرد اشاره کرد، هر چند این معیار بورسی نسبت به روز گذشته افت داشت اما همچنان در محدوده 4 هزار میلیارد تومانی قرار دارد. از این مهم در جای خود به عنوان سیگنال مثبت یاد می‌شود. خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت نیز به باور برخی از فعالان بورسی با توجه به رشد سطوح قیمت‌ها می‌تواند به مثابه تزریق مجدد آن به خرید مستقیم سهام در بورس تهران تلقی شود. اغلب فعالان بازارهای جهانی به خصوص سرمایه‌گذاران بورسی امروز توجه ویژه‌ای به جلسه فدرال رزرو در ایالات متحده آمریکا خواهند داشت. به رغم این که بیشتر تحلیلگران انتظار دارند که فد امروز نرخ بهره را 0.25 درصد کاهش دهد. اما قیمت‌گذاری بازار به کاهش 0.5 درصدی تمایل دارد. به هر ترتیب خروجی این نشست می‌تواند در چشم‌انداز قیمت کامادیتی‌ها و به تبع آن عملکرد صنایع تاثیرپذیر از این مهم در بازار سهام کشور تاثیرگذار باشد. امروز ارزش معاملات در سطح کلیت بازار رقم 7 هزار و 790 میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد، این معیار بورسی در سطح خرد (متشکل از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) نیز رقم 4 هزار و 258 میلیارد تومان را به تصویر کشید.

www.padash.ir

 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات امروز نزدیک به 13 هزار واحد افزایش را تجربه کرد و توانست تا محدوده 2 میلیون و 97 هزار واحدی پیشروی کند. اکنون نماگر اصلی بازار سهام در آستانه فتح قله 2.1 میلیون واحدی قرار گرفته است. به هر ترتیب به رغم رشد 0.62 درصدی دماسنج بازار سهام، مشاهده می‌شود که معیار هم وزن بورس هم در جاری خود توانست 0.73 درصد صعود را به ثبت برساند و در نهایت رقم 687 هزار و 618 واحدی را به خود اختصاص دهد.

www.padash.ir

در روز جاری برخی نمادهای معاملاتی نظیر پارسان، وغدیر، شپدیس،فملی،وبملت و... بیشترین تاثیر مثبت را در صعود شاخص کل بورس تهران داشتند. از طرفی نمادهایی همچون کچاد، فارس، بوعلی، پکرمان، شپنا با اثرگذاری منفی، مانع از صعود بیشتر دماسنج بورس شدند.

 

در بررسی فهرست برترین گروه‌های صنایع به لحاظ ارزش معاملات در بورس تهران، مشاهده می‌شود که صنایعی نظیر شیمیایی، فلزات اساسی و خودرو رتبه‌های اول تا سوم را در حوزه ارزش معاملات به ترتیب 365، 220 و 177 (همگی میلیارد تومان) به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

مقایسه صنایع

در ارزیابی عملکرد صنعت پتروشیمی بازار سهام، نماد معاملاتی نوری با افزایش 0.13 درصدی به قمیت 18 هزار و 621 تومان رسید. این شرکت دارای حجم معاملاتی یک میلیون و 269 هزار برگه سهمی و ارزش معاملاتی بالغ بر 23.6 میلیارد تومانی است.نماد معاملاتی بوعلی هم امروز با 0.76 درصد رشد به قیمت 6 هزار و 137 تومان رسید. بوعلی با حجم معاملاتی یک میلیون و 720 هزار برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 10 میلیارد تومان همراه بود.نماد شکام بوعلی با 2.97 درصد رشد به قیمت 350 تومان رسید. شکام با حجم معاملاتی 25.2 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 8 میلیارد تومان همراه بود.

 

در بررسی صنعت پالایشی نیز نماد معاملاتی سکارون با 1.3 درصد افت به قیمت 319 تومانی کاهش یافت. این شرکت با 46.6 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در محدوده 14 میلیارد تومان را به ثبت رساند.از طرفی شرکت سیتا هم با 0.22 درصد رشد و لمس قیمت 923 تومانی توانست با 11.3 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در سطح 10 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.نماد معاملاتی سفارس هم امروز با 0.09 درصد افت به قیمت 3 هزار و 507 تومان رسید. سفارس با حجم معاملاتی 2.4 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 85 میلیارد تومان همراه بود.

 




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 28 شهریور 1403 ساعت 08:52
معارفه رئیس جدید سازمان بورس؛ جرقه‌ای...
توسط محمدباقر سلیمانی 27 شهریور 1403 ساعت 16:57
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 شهریور 1403 ساعت 08:37
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 26 شهریور 1403 ساعت 08:31