به گزارش پاداش، در حالی به سومین روز معاملاتی هفته رسیدیم که در بازار دیروز، خریداران در ابتدا با کمی شک و تردید معاملات خود رو انجام میدادند اما با توجه به تحرکاتی که در نیمه دوم معاملات دیده شد، بازار با روندی بهتر نسبت به نیمه اول کار خود را به پایان رساند. در روز گذشته دلار نیمایی با 200 تومان رشد باعث بهبود معاملات شد و در دقایقی نیز شاهد افزایش تقاضا در کلیت بازار بودیم. با معاملاتی که انجام شد، شاخص کل با بیش از 17610 هزار واحد رشد در سطح 2 میلیون و 116 هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم وزن نیز با  6187 واحد افزایش در پله 696 هزار واحد ایستاد تا نشان از یک روز کاملا سبز را در بازار شاهد باشیم.

 

اخبار کدال

 

www.padash.ir

 

اخبار اقتصادی ایران

 

۱-صدور و ابلاغ ۸ میلیون اوراق قطعی مالیاتی در نیمه اول امسال:  سید محمدهادی سبحانیان، رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی و معاون وزیر اقتصاد  به عملکرد و دستاوردهای این سازمان در شش ماه اول سال جاری پرداخت. وی به موضوعاتی چون وصول مالیات از سیاست عدالت مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی، دریافت مالیات از بنگاه‌های اقتصادی وابسته به نهادهای حاکمیتی، اجرا شدن طرح انتخاب محل مصرف مالیات از سوی مودیان برای اولین بار در کشور، عملکرد تبصره 100 و صفر بودن مالیات نزدیک به 72 درصد اصناف مشمول تبصره 100 و موضوعات دیگری که این سازمان در نیمه اول امسال عملی و اجرا کرده است اشاره کرد و از تحولات مثبت این سازمان در جهت هوشمندسازی و دولت الکترونیک سخن گفت.

۲-کاهش تورم در شهریور به ۳۴.۲ درصد/تورم ماهانه ۱.۷درصد شد: در شهریور ماه 1403 شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد 264.7 رسیده است که نسبت به ماه قبل، 1.7 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 31.2 درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 34.2 درصد افزایش داشته است.

۳-  ۳۲.۷ میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد: به نقل از بانک مرکزی، از اول فروردین ماه تا دوم مهر ماه امسال برای کالاهای اساسی و دارو ۷ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۷ میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار، برای خدمات ۸۰۴ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۷ میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفته است.

۴-  ۱۰۰۰ کیلوگرم زعفران تعاونی‌های روستایی امروز در بورس عرضه می‌شود: امروز سه‌شنبه سوم مهر ماه، ۱۰۰۰ کیلوگرم زعفران خریداری شده توسط سازمان تعاون روستایی با قیمت پایه هر کیلوگرم ۹۰ میلیون تومان به صورت نقدی و اعتباری (۶ ماهه) عرضه می‌شود.

۵-دستورالعمل تملک سهام بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی اصلاح شد: به نقل از بانک مرکزی، اصلاحیه مواد ۲۷ و ۲۹ «دستورالعمل تملک سهام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی» به شبکه بانکی ابلاغ شد.

۶-عرضه سهام شرکت های تابعه مپنا تسهیل می شود: تفاهم نامه‌ای با حضور مدیران عامل گروه مپنا و فرابورس ایران به‌امضا رسید تا عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه گروه مپنا در بازار فرابورس تسهیل و اجرایی شود.

 

اخبار جهانی

 

۱-گولزبی، عضو فدرال رزرو: احتمالاً طی سال آینده به کاهش‌های بیشتر نرخ بهره نیاز خواهد بود: کاهش 0.5 درصدی نرخ بهره با توجه به تمرکز فدرال رزرو بر حفظ اشتغال کامل و نه صرفاً مهار تورم، تصمیم درستی به نظر می‌رسد؛ چراکه حفظ نرخ بهره در سطوح بالا در شرایطی که هدف ثبات اقتصادی است، توجیه‌پذیر نیست. با وجود اینکه نرخ بیکاری به سطحی رسیده است که بسیاری آن را اشتغال کامل می‌دانند، اما وخامت بازار کار می‌تواند به سرعت رخ دهد.

۲-چین و سوئیس برای ارتقای توافق تجاری آزاد مذاکره می‌کنند: وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین، در دیدار با گای پارملین، رئیس شورای فدرال و وزیر اقتصاد، آموزش و تحقیقات سوئیس، اعلام کرد که این کشور آماده است به سرعت مذاکرات با طرف سوئیسی را برای ارتقای توافق تجاری آزاد چین-سوئیس آغاز کند و کیفیت همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه را ارتقا دهد. در این دیدار، پارملین بر مخالفت همیشگی سوئیس با حمایت‌گرایی و محدودیت‌های همکاری اقتصادی و تجاری تأکید کرد.

 

 

پیش بینی بازار

با توجه به صحبت هایی که رئیس جمهور در نشست سازمان ملل در نیویورک انجام دادند، رشد بسیار خوب دلار نیمایی در روز گذشته و همچنین زمزمه های تسعیر ارز بانک در بازار سرمایه که موجب صف خرید شدن اکثر نمادهای گروه بانکی شد، بنظر می رسد که بازار، امروز نیز با رشد خوبی همراه شود و روند صعودی خود را ادامه دهد.

 

کارشناس بازار : محمدباقر سلیمانی




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 25 مهر 1403 ساعت 08:38
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 24 مهر 1403 ساعت 08:45
تاخت و تاز فروشندگان در بورس...
توسط مسعود کریمی 23 مهر 1403 ساعت 15:13
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 23 مهر 1403 ساعت 08:36