به گزارش پاداش، از جمله رویدادهای حائز اهمیت معاملات امروز می‌توان به تثبیت نماگر اصلی بازار سهام در ارقامی فراتر از محدوده مقاومتی 2.1 میلیون واحدی اشاره کرد. برخی از فعالان بورسی بر این باورند، با گذر از محدوده حساس معاملاتی فوق طبعا مسیر برای تداوم حرکت رو به جلوی شاخص کل هموارتر خواهد بود. در شرایطی که نرخ نیما وضعیت مطلوبی را تجربه می‌کند و عمدتا در مسیر صعودی قرار گرفته است، هستند معامله‌گرانی که با اتکا به این مهم، چشم‌انداز مثبت‌تری را برای انجام خرید و فروش‌های خود در نظر می‌گیرند. از دیگر نشانه‌های بازگشت بورس به مدار صعودی، تثیبت ارزش معاملات خرد در ارقامی بیش از 5 همت برای چند روز متوالی است. اتفاقی که امروز هم شاهد تکرار آن در سطح معاملات بودیم به طوری که این معیار بورسی برای دومین روز متوالی توانست در ارقامی بیش از 5 همت فعالیت خود را به اتمام برساند. برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند از مدت‌ها پیش، بورس تهران به دنبال بهانه‌ای برای صعود بود و اکنون  به واسطه خبر درمانی که عمدتا از سوی دولت چهاردهم صورت گرفت، پا در مسیر صعود گذاشته است. نباید فراموش کرد که این بازار به واسطه ریزش‌های طولانی مدت و قرار گرفتن قیمت سهام اغلب شرکت‌ها در محدوده‌هایی کمتر از ارزش واقعی شرایط مطلوبی را سپری نمی‌کرد و مواردی همچون سیگنال مثبت وزارت اقتصاد، سازمان بورس یا اخبار مثبتی که از نیویورک به تهران مخابره می‌شود در نقش بهانه، موجب صعود بازار شد اما حال بازار پیش از هر چیزی به دنبال تحقق وعده‌های حمایتی و اقدامات عملی است. تجربه نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به عدم تحقق وعده‌ها طبعا واکنش منفی و شدیدتری خواهند داشت. امروز فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت چهاردهم در نخستین نشست خبری خود به موضوع «FATF» اشاره کرد و گفت: این مهم با هماهنگی مجمع تشخیص در چارچوب پیگیری است و اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد. به گفته او، ۲ معاهده «پالرمو» و «CFT»  از FATF باقی‌مانده که باید به آن بپیوندیم. در حقیقت پالس مثبتی که می‌تواند به مثابه محرک جدی برای تداوم صعود بورس در نظر گرفته شود. اعلام آمادگی محمد جواد ظریف معاون امور راهبردی رئیس‌جمهور از نیویورک مبنی بر این که، در صورتی که دیگر طرفین آمادگی داشته باشند، آماده هستیم و می‌توانیم شروع دیگری برای این مذاکرات در این سفر داشته باشیم هم می‌تواند اعلام موضع جدید و عملیاتی دولت چهاردهم به شرکت‌کنندگان حاضر در سازمان ملل باشد.

 

www.padash.ir

 

در جریان داد و ستدهای امروز بورس تهران، شاخص کل با  1.71 درصد رشد توانست تا سطح 2 میلیون و 152 هزار واحدی پیشروی کند، شاخص هم وزن هم در جای خود با همگرایی نماگر اصلی توانست با 1.44 درصد افزایش در رقم 10 هزار واحدی تثبیت شود. معیار ارزش معاملات خرد امروز در سطح 5 هزار و 554 میلیارد تومان قرار گرفت.

www.padash.ir

 

در روز جاری برخی نمادهای معاملاتی نظیر فولاد، فملی، فارس، شستا، وبملت و... بیشترین تاثیر مثبت را در صعود شاخص کل بورس تهران داشتند. از طرفی نمادهایی همچون شیران، وصندوق، فولاژ، ثفارس، خمحور با اثرگذاری منفی، مانع از صعود بیشتر دماسنج بورس شدند.

www.padash.ir

 

در بررسی فهرست برترین گروه‌های صنایع به لحاظ ارزش معاملات در بورس تهران، مشاهده می‌شود که صنایعی نظیر فلزات اساسی، بانک‌ها و شیمیایی رتبه‌های اول تا سوم را در حوزه ارزش معاملات به ترتیب 488، 377 و 285 (همگی میلیارد تومان) به خود اختصاص داده‌اند.

www.padash.ir

 

مقایسه صنایع

در ارزیابی عملکرد صنعت بانکی بازار سهام، نماد معاملاتی وبملت با افزایش 2.97 درصدی به قمیت 222 تومان رسید. این شرکت دارای حجم معاملاتی 768 میلیون برگه سهمی و ارزش معاملاتی بالغ بر 170 میلیارد تومانی است.نماد معاملاتی وتجارت هم امروز با 2.97 درصد رشد به قیمت 152 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 452 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 68 میلیارد تومان همراه بود. نماد وبصادر با 2.84 درصد افزایش به قیمت 177 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 301 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 53 میلیارد تومان همراه بود.

 

در بررسی صنعت ساختمانی نیز نماد معاملاتی ثفارس با 0.88 درصد افت به قیمت 3 هزار و 138 تومانی کاهش یافت. این شرکت با 30 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در محدوده 94 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از طرفی شرکت کرمان هم با 2.87 درصد رشد و لمس قیمت 100 تومانی توانست با 138 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در سطح 13 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. نماد معاملاتی ثامان هم امروز با 1.11 درصد افزایش به قیمت 2 هزار و 830 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 4 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 13 میلیارد تومان همراه بود.
 

کارشناس بازار : مسعود کریمی

 




واکاوی سیاست اخیر سازمان بورس / بازی...
توسط مسعود کریمی 25 مهر 1403 ساعت 15:19
خروج پول از دارایی‌های...
توسط مسعود کریمی 24 مهر 1403 ساعت 14:44
تاخت و تاز فروشندگان در بورس...
توسط مسعود کریمی 23 مهر 1403 ساعت 15:13
رنج‌کشی در بورس تهران
توسط مسعود کریمی 22 مهر 1403 ساعت 15:05