به گزارش پاداش، امروز نماگر اصلی بازار سهام در 5 دقیقه نخست شروع معاملات نزدیک به 600 واحد افت را متحمل شد اما در ادامه توام با ورود موج افزایشی به بورس تهران، حرکت در مسیر نزولی متوقف و شاخص کل توانست در یک ساعت بیش از 3 هزار واحد افزایش را ثبت کند. در این میان بخش قابل توجهی از صفوف فروش از سوی سهامداران جمع شد و سهام شرکت‌ها توانست در بازه مجاز قیمتی مورد معامله قرار گیرد. به هر ترتیب تا اتمام زمان معاملاتی نیز به رغم بهبود ارزش معاملات خرد اما معامله‌گران عمدتا ترجیح دادند از شتاب تحرک خود در سمت خرید بکاهند و تا حدودی دست به عصا حرکت کنند. بنابراین نماگرهای بورسی تا پایان بازار نوسان کمتری را در این روز معاملاتی به نمایش گذاشتند. هر چند سکاندار سازمان بورس در اظهارات متعددی وعده بازگشایی دامنه نوسان را همزمان با فروکش ریسک‌های سیستماتیک به جامعه سرمایه‌گذاران داد. اما همچنان به دلیل محدودیت دامنه نوسان شاهد انباشت سفارسات در بازار هستیم به طوری که در پی اقبال سرمایه‌گذاران به برخی از شرکت‌ها شاهد طولانی شدن صفوف خرید و قفل شدن معاملات در این بخش بودیم. از نکات حائزاهمیت داد و ستدهای امروز می‌توان به واگرایی شاخص کل با معیار هم وزن اشاره کرد. آن طور که به نظر می‌رسد، هر چند از حجم فروش شرکت‌های کوچک و متوسط تقریبا کاسته شد اما همچنان میل جریان نقد عمدتا به لیدرهای بازار بود. از دیگر موارد قابل توجه سهامداران در جریان خرید و فروش‌های روز جاری می‌توان به اتفاق شب گذشته در حوزه کامادیتی‌ها اشاره کرد، بدین ترتیب نفت برنت توانست به ارقامی بیش از 80 دلار دسترسی پیدا کند. به باور کارشناسان بازار سرمایه، در صورتی که قیمت سهام شرکت‌ها متاثر از نفت باشد طبعا به دلیل تحرکات مثبت در این زمینه، اثر این مهم (رشد نفت) در فروش شرکت‌ها مثبت بوده و سهام صعودی می‌شود. اما در شرایطی که قیمت نفت به طور مستقیم در حوزه تولید شرکت‌ها اثرگذار باشد، در این شرایط اثر منفی رشد قیمت نفت و در پی آن افت قیمت سهام را خواهیم داشت. در حوزه بین‌الملل هم خبرها از تحویل سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته اس-400 روسیه به ایران حکایت دارد. به باور برخی از کارشناسان، این خبر می‌تواند در بازگشت آرامش به منطقه حائز اهمیت باشد. در این میان سفر عراقچی وزیر امور خارجه به عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه با رویکرد رایزنی در مورد تحولات منطقه نیز مورد توجه بازارهای مالی قرار داشت. در حوزه «FATF» نیز دولت چهاردهم برای پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی ظرف چند روز آینده اسناد مورد نیاز برای بررسی این پرونده در مجمع تشخیص مصلحت نظام را تأمین می‌کند. این خبر را می‌توان در واقع واکنشی به اظهارات روز گذشته میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در نظر گرفت هر چند سیگنال گام جدی دولت در راستای حذف محدودیت‌ها نیز به معامله‌ بازار سهام مخابره شد. در روز سه‌شنبه دلار بازار آزاد در محدوده 62 هزار و 950 تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز گذشته نیز در این بخش شاهد کاهشی هر چند جزئی بودیم. در نقطه مقابل دلار نیما نیز به رغم تثبیت در کانال 47 هزار تومانی همچنان میل به صعود دارد. برخی از فعالان معتقدند نیما تا محدوده 50 هزار تومان به طور روزانه با نوسانات مثبت پیشروی خواهد کرد. صادرات محور‌ها و اساسا دلاری‌های بورس از چنین رویدادی در ادامه منتفع خواهند شد.

www.padash.ir

امروز دماسنج بازار بیش از 3 هزار و 400 واحد رشد را متحمل شد و تا سطح 2 میلیون 97 هزار واحدی پیشروی کرد. به رغم صعود 0.16 درصدی شاخص کل، معیار هم وزن بازار هم با 0.08 درصد کاهش مواجه شد و به رقم 696 هزار واحدی بازگشت.

www.padash.ir

در روز جاری برخی نمادهای معاملاتی نظیر فملی، فولاد، فارس، نوری، شپدیس و... بیشترین تاثیر مثبت را در عملکرد شاخص کل بورس تهران داشتند. از طرفی نمادهایی همچون شپنا، شبندر، وبملت، شتران، خودرو بیشترین تاثیر منفی را در عملکرد دماسنج اصلی بازار سهام اعمال کردند.

www.padash.ir

در بررسی فهرست برترین گروه‌های صنایع به لحاظ ارزش معاملات در بورس تهران، مشاهده می‌شود که صنایعی نظیر بانک‌ها، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی رتبه‌های اول تا سوم را در حوزه ارزش معاملات به ترتیب 334، 159 و 159 (همگی میلیارد تومان) به خود اختصاص داده‌اند.

www.padash.ir

مقایسه صنایع

در ارزیابی عملکرد صنعت پالایشی بازار سهام، نماد معاملاتی شپنا با کاهش 0.96 درصدی به قمیت 390 تومان رسید. این شرکت دارای حجم معاملاتی 202 میلیون برگه سهمی و ارزش معاملاتی بالغ بر 78 میلیارد تومانی است. نماد معاملاتی شبندر هم امروز با 0.89 درصد افت به قیمت 778 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 55 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 42 میلیارد تومان همراه بود. نماد شتران با 0.98 درصد افت به قیمت 222 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 103 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 23 میلیارد تومان همراه بود.

در بررسی صنعت پتروشیمی نیز نماد معاملاتی شپدیس با 0.98 درصد رشد به قیمت 19 هزار و 416 تومانی افزایش یافت. این شرکت با 1.4 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در محدوده 27 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از طرفی شرکت نوری هم با 0.99 درصد رشد و لمس قیمت 17 هزار و 578 تومانی توانست با یک میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی در سطح 21 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. نماد معاملاتی پارسان هم امروز با 0.69 درصد افزایش به قیمت 3 هزار و 785 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 2 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 9 میلیارد تومان همراه بود.

کارشناس بازار : مسعود کریمی




واکاوی سیاست اخیر سازمان بورس / بازی...
توسط مسعود کریمی 25 مهر 1403 ساعت 15:19
خروج پول از دارایی‌های...
توسط مسعود کریمی 24 مهر 1403 ساعت 14:44
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 24 مهر 1403 ساعت 08:45
تاخت و تاز فروشندگان در بورس...
توسط مسعود کریمی 23 مهر 1403 ساعت 15:13