به گزارش پاداش، در حالی به آخرین روز معاملاتی از هفته سوم مهر ماه رسیدیم که بازار دیروز تابلوی متفاوتی را نسبت به روزهای قبل داشت چرا که در روز سه شنبه بازار در ابتدا با صف های فروش کار خود را آغاز کرد اما پس از گذشت دقایقی از بازار، صف های فروش یکی پس از دیگری جمع آوری شدن تا فرآیند متعادل سازی بازار انجام شود . با توجه به معاملاتی که در روز گذشته انجام شد شاهد واگرایی شاخص کل و شاخص هم وزن بودیم چرا که در نهایت نماگر اصلی با بیش از 3400 واحد رشد به سطح 2 میلیون و 97 هزار واحد رسید و شاخص هم وزن نیز با 525 واحد افت در ارتفاع 696 هزار واحد قرار گرفت. همچنین ارزش معاملات خرد نیز نسبت به روزهای گذشته با رشد همراه بود و به میزان 3 هزار و 184 میلیارد تومان رسید و بیش از 118 میلیارد تومان نیز از بازار خارج شد.

 

اخبار کدال

 

www.padash.ir

 

اخبار اقتصادی ایران

 

  1. همتی در صحن مجلس:بودجه امسال کسری زیادی دارد/در حال تامین بودجه عمومی کشور هستیم: عبدالناصر همتی در جلسه علنی روز گذشته  (سه‌شنبه ۱۷ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش مشترک کمیسیون‌های اقتصادی و ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی در مورد بررسی عملکرد تبصره‌های موسوم به تولید و اشتغال (تبصره (۱۸) در قوانین بودجه ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۲ و تبصره (۲) قانون بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: از ابتدای سال همکاران ما در تلاش برای ایجاد سامانه یکپارچه بودند و این سامانه نهایی شد.
     
  2. پورمحمدی در صحن مجلس:لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ اول آبان تقدیم مجلس خواهد شد: سید حمید پورمحمدی در جلسه علنی روز قبل مجلس و در جریان بررسی گزارش مشترک کمیسیون‌های اقتصادی و ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی در مورد بررسی عملکرد تبصره‌های موسوم به تولید و اشتغال (تبصره (۱۸) در قوانین بودجه ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۲ و تبصره (۲) قانون بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، اظهار کرد: این گزارش درباره آن است که چه مقدار از اعتبارات برای اشتغال تخصیص داده شده است.
     
  3. سامانه گام به بورس کالا و سپرده‌گذاری مرکزی متصل شد:  این بانک در کنار اجرای برنامه کنترل مقداری ترازنامه بانک ها، تسهیل تأمین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی از طریق توسعه ابزارهای تأمین مالی زنجیره تولید در دستور کار قرار داده است. در همین راستا به منظور افزایش سهم اوراق گام به عنوان یکی از ابزارهای مهم تامین مالی زنجیره تولید در تامین مالی اقتصاد، اقداماتی از قبیل اصلاح و ابلاغ دستورالعمل و ضوابط کنترل و مدیریت اوراق در ابتدای سال جاری، ابلاغ آیین­نامه اجرائی پذیرش اوراق گام توسط دستگاه­های اجرایی بابت دیون اشخاص دارنده اوراق گام و افزایش میزان سقف اوراق گام قابل انتقال به بازار سرمایه به 100 همت را انجام داده است.
     
  4. در ۶ ماهه امسال ۴۳۲ هزار نفر سجامی شدند:  به نقل از روابط عمومی سپرده‌گذاری مرکزی، بر اساس اطلاعات منتشر شده، در شش ماه ابتدایی امسال، تعداد 432 هزار و 42 سهامدار در سامانه «سجام» ثبت نام کرده‌اند و در عین حال در این بازه زمانی 391 هزار و 686 سهامدار نیز در این سامانه احراز هویت شده‌اند.

 

اخبار جهانی
 

  1. قیمت نفت نزولی شد / افت بیش از یک درصد قیمت نفت: پس از سود معامله‌گران از افزایش قیمت‌های نفت در معامله‌های روز گذشته، به بالاترین رقم در بیش از یک ماه گذشته به‌دلیل نگرانی از وقوع جنگی گسترده در خاورمیانه، قیمت‌های نفت در معامله‌های روز سه‌شنبه (۱۷ مهر) بیشتر از یک دلار در هر بشکه کاهش یافت.
     
  2. کاهش تولید نفت در شرکت BP متوقف شد: سه منبع آگاه اعلام کردند که شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم (بی‌پی) برنامه خود را برای کاهش تولید نفت و گاز تا سال ۲۰۳۰ کنار گذاشته است چرا که موری آچینکلوس، مدیر عامل این شرکت، به منظور جلب دوباره اعتماد سرمایه گذاران، از استراتژی خود درباره گذار انرژی عقب نشینی کرده است.

 

پیش بینی بازار

با توجه به معاملاتی که در 2 روز گذشته شاهد بودیم، بنظر می رسد که با توجه به کاهش تنش های سیاسی، بازار کمی تمایل به عادی سازی معاملات داشته باشد. با این حال نباید انتظار داشت که این روند عادی سازی به سرعت انجام شود چرا که همچنان برخی از معامله گران ترس از ریسک های سیاسی را دارند و منتظر آرام شدن جو ملتهب خاورمیانه هستند.

 

کارشناس بازار : محمدباقر سلیمانی 




واکاوی سیاست اخیر سازمان بورس / بازی...
توسط مسعود کریمی 25 مهر 1403 ساعت 15:19
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 25 مهر 1403 ساعت 08:38
خروج پول از دارایی‌های...
توسط مسعود کریمی 24 مهر 1403 ساعت 14:44
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 24 مهر 1403 ساعت 08:45