به گزارش پاداش، انتشار 110 همت اوراق موضوع داغی است که این روزها از سوی فعالان بازار سرمایه دنبال می‌شود. 60.6 همت معادل تمام اوراق باقی مانده در بودجه ۱۴۰۳ برای انتشار در نظر گرفته شده است و 50 همت اوراق مشارکت مازاد بر قانون بودجه بوده که برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به تصویب رسید. به باور برخی از صاحب‌نظران بازار سرمایه چنین اقداماتی در واقع به مثابه ریسک‌های خودخواسته‌ای است که سیاست‌گذار روانه بازار می‌کند و اکنون گریبان بورس را گرفته است. هر چند عنوان می‌شود که مخاطب این مهم به طور مشخص بانک‌ها خواهند بود اما نباید فراموش کرد که بازار سرمایه نیز به طور مستقیم و حتی غیر مستقیم هم تحت تاثیر انتشار اوراق قرار خواهد گرفت. باید توجه داشت که ادوار گذشته هم بخش مهمی از تامین مالی دولت از بستر بازار سرمایه محقق شده است. بنابراین با چنین مفروضاتی واکنش امروز سرمایه‌گذاران طبیعی ارزیابی می‌شود. برای چندمین بار در  چند وقت اخیر شاخص کل بورس تهران سطح حمایتی 2.1 میلیون واحدی را از دست داد و به ارقامی در محدوده‌های پایین بازگشت. این رویداد در حالی به وقوع پیوست که فارغ از ریسک‌های خودخواسته داخلی، در سطح منطقه هم با تغییر معادله همراه هستیم. رژیم صهیونیستی پس از حمله ایران و از بین رفتن پدافندها، اکنون در حال استقرار سامانه پدافندی تاد است، برخی از گمانه‌زنی‌ها از آمادگی این رژیم برای پاسخ به حملات حکایت دارد و ریسک این بخش را در محاسبات سرمایه‌گذاران بورسی قابل توجه ارزیابی می‌کند. در عین حال عراقچی وزیر امور خارجه از آمادگی ایران در راستای پاسخ قاطع به هر گونه تهدید سخن به میان آورده است. کاهش مقداری فروش نفت ایران به دلایل سیاسی از دیگر رویدادهای است که این روزها مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. به اعتقاد کارشناسان احتمالا همزمان با کاهش تنش‌ها در سطح منطقه و بازگشت آرامش شاهد افزایش فروش نفت خواهیم بود. در عین حال کاهش مقداری صادرات نفت به چین در دایره ریسک‌های سیاسی از نگاه فعالان این حوزه قرار نمی‌گیرد. فارغ از موارد فوق؛ در نظرسنجی NBC، رقابت ریاست جمهوری در حال حاضر با 48 درصد برای هر نامزد مساوی است. نباید فراموش کرد که بازگشت ترامپ می‌تواند زمینه‌ساز عقب‌گرد به جنگ تجاری با اغلب کشورها به خصوص چین خواهد شد. در بازار سرمایه نیز امروز صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در سهام عمدتا با صفوف سنگین و در سقف بازه مجاز قیمتی (منفی 3 درصد) معامله ‌شدند. در مقابل اما صندوق‌های با پشتوانه طلا با ورود ریسک جدید به بازار توانستند 323 میلیارد تومان جریان نقد جذب کنند.  در روز دوشنبه نرخ دلار آزاد در رقم 63 هزار و 450 تومانی قرار گرفت و طبق آخرین نوساناتی که دلار نیما تجربه کرد، اکنون این نرخ در ارقامی بیش از 48 هزار تومان جای گرفته است. طلای 18 عیار 4 میلیون و 136 هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

www.padash.ir

امروز دماسنج بازار بیش از 24 هزار و 700 واحد کاهش را متحمل شد و تا سطح 2 میلیون 89 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. به رغم نزول 1.17 درصدی شاخص کل، معیار هم وزن بازار هم با 0.89 درصد کاهش مواجه شد و به رقم 690 هزار واحدی بازگشت. ارزش معاملات در سطح کلیت بازار در رقمی بالغ بر 6 هزار و 553 میلیارد تومانی قرار گرفته است. ارزش معاملات خرد نیز رقم 2 هزار و 577 میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد و 547 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

www.padash.ir

در روز جاری برخی نمادهای معاملاتی نظیر فولاد، فملی، شستا، وغدیر، شپنا و... بیشترین تاثیر منفی را در عملکرد شاخص کل بورس تهران داشتند. از طرفی نمادهایی همچون وپارس، مبین، شخارک، پارس، کرماشا بیشترین تاثیر مثبت را در عملکرد دماسنج اصلی بازار سهام اعمال کردند.

www.padash.ir

در بررسی فهرست برترین گروه‌های صنایع به لحاظ ارزش معاملات در بورس تهران، مشاهده می‌شود که صنایعی نظیر بانک‌ها، فلزات اساسی و شیمیایی رتبه‌های اول تا سوم را در حوزه ارزش معاملات به ترتیب 251، 234 و 150 (همگی میلیارد تومان) به خود اختصاص داده‌اند.

www.padash.ir

مقایسه صنایع

در ارزیابی عملکرد صنعت فلزات بازار سهام، نماد معاملاتی فولاد با کاهش 2.05 درصدی به قمیت 411 تومان رسید. این شرکت دارای حجم معاملاتی 178 میلیون برگه سهمی و ارزش معاملاتی بالغ بر 73 میلیارد تومانی است. نماد معاملاتی فملی هم امروز با 1.57 درصد کاهش به قیمت 628 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 73 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 45 میلیارد تومان همراه بود. نماد ذوب با 2.73 درصد افت به قیمت 39 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 646 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 25 میلیارد تومان همراه بود.

در بررسی صنعت پالایشی نیز نماد معاملاتی شپنا با 2.75 درصد کاهش به قیمت 368 تومانی افت کرد. این شرکت با 58 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در محدوده 21 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از طرفی شرکت شبندر هم با 2.28 درصد نزول و لمس قیمت 727 تومانی توانست با 12 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی در سطح 8 میلیارد تومان را به خود اختصاص داد. نماد معاملاتی شاوان هم امروز با 2.94 درصد افت به قیمت یک هزار و 683 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 3 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 6 میلیارد تومان همراه بود.

کارشناس بازار : مسعود کریمی

 




واکاوی سیاست اخیر سازمان بورس / بازی...
توسط مسعود کریمی 25 مهر 1403 ساعت 15:19
خروج پول از دارایی‌های...
توسط مسعود کریمی 24 مهر 1403 ساعت 14:44
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 24 مهر 1403 ساعت 08:45
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 23 مهر 1403 ساعت 08:36