به گزارش پاداش، در حالی به آخرین هفته مهر ماه رسیدیم که آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در ابتدا با توجه به خبرهای مثبتی مبنی بر احتمال بازگشت خودرو به بورس کالا، با فشار فروش کمتری نسبت به روزهای قبل همراه شده بود و برخی نمادهای معاملاتی نیز به سمت متعادل شدن حرکت کرد اما با توجه به ریسک هایی که معمولا در اواخر هفته ها وجود دارد، برخی از معامله گران تصمیم به فروش سهام خود شدند و باعث ریزش نماگر اصلی تالار شیشه ای و همچنین شاخص هم وزن شدند. در نهایت شاخص کل با حوالی 3500 واحد کاهش در سطح 2 میلیون و 65 هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم وزن نیز با 3766 واحد افت در پله 681 هزار واحد ایستاد. این در حالی بود در هفته گذشته خبرهایی مبنی بر مصوبه جدید سازمان بورس در خصوص حد نصاب سرمایه گذاری صندوق های درامد ثابت، تمرکز جدی دولت بر مالیات ستانی بر مبنای اطلاعات تراکنش های بانکی  و همچنین بحث عرضه خودرو در بورس کالا منتشر شد که باعث بهبود معاملات در بازار گردید.

 

 

اخبار اقتصادی ایران

 

۱-کسری بودجه ۱۴۰۲ حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود: علی افضلی، مدیرکل دفتر مطالعات بخش عمومی و اقتصاد اسلامی وزارت امور اقتصادی و دارایی در برنامه سیما، با موضوع ناترازی بودجه اظهار کرد: اجرای بودجه و لوازم بودجه به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در طول سال مسائلی مانند اوراق درون سالی یا بحث سود شرکت‌های دولتی بودجه را بهتر مدیریت کنیم.

۲-  صادرات برق تجدیدپذیر در ایام غیرپیک آزاد است: سیدحمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام حمایت جدی این سازمان از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در انرژی‌های تجدید پذیر، گفت: سازمان برنامه و بودجه به نمایندگی از دولت، تمام زمینه‌ها را برای حضور جدی و پرقدرت بخش خصوصی در انرژی‌های تجدید پذیر فراهم می‌کند و برخی محدودیت‌های موجود کنونی نیز برداشته می‌شود.
 

۳- نرخ تورم تولیدکنندگان صنعتی ۱.۲ درصد کاهش یافت: نرخ تورم تولیدکننده بخش صنعت در شهریور ماه سال ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. در شهریور ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت ۱۲۵۸.۷ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۱.۴ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۱.۸ درصد افزایش و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۲۴.۷ درصد افزایش داشته است.
 

۴- رکورد قیمت سکه در دولت چهاردهم شکست: پنجشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ قیمت سکه طرح جدید به ۵۲ میلیون تومان رسید که تاکنون بی‌سابقه بوده است. اواخر مرداد امسال که دولت به مسعود پزشکیان تحویل شد، قیمت سکه ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود.

 

اخبار جهانی

 

۱-ایران ادعاهای مطرح شده در نشست سران شورای اروپا را محکوم کرد: اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای مطرح شده در پایان نشست سران شورای اروپا در روز پنج شنبه علیه جمهوری اسلامی ایران را نادرست و گمراه کننده توصیف نمود و به شدت محکوم کرد.
 

۲-پیش‌بینی بورس تهران از نرخ کامودیتی‌ها تا پایان سال ۲۰۲۴: بر اساس آمار گمرک ایران در نیمه نخست امسال میزان صادرات قطعی کالاهای غیر نفتی کشور بالغ بر ۷۰ میلیون و ۳۴۲ هزار تن و به ارزش ۲۵.۷ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۳.۴۵ درصدی در وزن و ۶.۴۸ درصدی در ارزش دلاری داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت با افزایشی ۲.۸ درصدی در وزن و ۶.۵ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به رقم ۱۸ میلیون و ۲۶۹ هزار تن و ارزش ۳۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.


۳-اوپک پلاس چقدر ظرفیت افزایش تولید نفت دارد؟ به نقل از تاس، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که کشورهای عضو گروه اوپک پلاس که شامل اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت و برخی کشورهای تولید کننده عمده نفت از جمله روسیه می‌شوند، در ماه سپتامبر مجموعاً ظرفیت افزایش تولید بیش از ۵ میلیون بشکه‌ای روزانه را داشته اند.

 

 

پیش بینی بازار

 

در هفته گذشته خبری مبنی بر فروش اوراق دولتی به میزان 60 همت به جهت جبران کسری بودجه سال 1403 و همچنین انتشار اوراق 50 همتی به جهت پرداخت مطالبات گندم کاران منتشر شد که باعث ریزش بازار گردید. با این حال با توجه ترور رهبر حماس و ریسک های سیاسی جدید، این احتمال وجود دارد که بازار همچنان به همین منوال حرکت خود را در آخرین هفته مهر ماه ادامه دهد.

 

کارشناس بازار : محمدباقر سلیمانی 




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 30 مهر 1403 ساعت 08:27
شکست پی در پی حمایت ها
توسط محمدباقر سلیمانی 29 مهر 1403 ساعت 16:18
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 29 مهر 1403 ساعت 08:30
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 25 مهر 1403 ساعت 08:38