به گزارش پاداش، در حالی به آخرین روز مهر ماه رسیدیم که بازار دیروز نیز همانند روزهای گذشته با افزایش عرضه و کاهش حجم و ارزش معاملات همراه بود. این در حالیست که با توجه به ریسک هایی که همچنان بر سر بازار سرمایه وجود دارد، همچنان خبری مهمی مبنی بر حمایت تمام قد از بازار سرمایه به گوش نمی رسد و همین موضوع نیز باعث شد تا در روز گذشته معامله گران تالار شیشه ای نیز به جهت اعتراض استیشن های خود را ترک کنند. با توجه به ادامه دار بودن محدودیت دامنه نوسان، در معاملات روز گذشته بیش از 94 درصد نمادهای معاملاتی در منفی و صف فروش قرار داشتند تا شاخص کل با حوالی 20 هزار واحد افت در سطح 2 میلیون و 21 هزار واحد قرار گیرد. این در حالیست که با خروج سنگین پول در بازار سرمایه، بازارهای موازی همچون طلا و دلار با ورود پول همراه شدند و باعث رشد چشمگیری شده اند.

 

اخبار کدال

 

www.padash.ir

 

اخبار اقتصادی ایران

 

۱-پزشکیان دستورات لازم را برای بهبود وضعیت بازار سرمایه صادر کرد: در این جلسه، حجت‌اله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گزارش کاملی از چالش‌ها، انتظارات، پیشنهادها و برنامه‌های سازمان در حوزه اصلاح روندهای بازار سرمایه ارائه کرد. او با اشاره به مأموریت‌های بنیادین بازار سرمایه در تسهیل تشکیل سرمایه، صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران، افزایش کارایی بازار و ارتقای شفافیت، آماری از عملکرد بورس در حوزه تأمین مالی ارائه داد.

۲-  مسیر تاریک پتروشیمی تندگویان به سوی زیان/ درآمد پتروشیمی مارون دو برابر شد:  انتشار گزارش‌های ۶ ماهه پتروشیمی‌ها، تکلیف عملکرد نیم‌سال نخست پلیمر‌سازان را مشخص کرد. نگاهی به آمارهای منتشر شده از پلیمر‌ی‌های بورسی نشان می‌دهد، حجم تولید این صنعت در نیمه نخست امسال بالا رفته است. همچنین افزایش حجم فروش و رشد قیمت دلار نیمایی در یک سال اخیر موجب صعود درآمد اکثر پتروشیمی‌های این گروه شده است. به طوری که ۱۰ پتروشیمی از ۱۱ پتروشیمی فعال در این صنعت افزایش درآمد را تجربه کردند. با این حال پتروشیمی تندگویان تنها شرکت این گروه بود که با کاهش درآمدزایی مواجه شده است. انرژی پرس در این گزارش کارنامه تولید و فروش پتروشیمی‌های فعال در صنعت پلیمر را بررسی کرده است.

۳-بازگشت نرخ رشد نقدینگی به روند کاهشی:    بر اساس  اعلام  بانک مرکزی، نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی در شهریور سال ۱۴۰۳ به ۸ /۲۷ درصد رسید اگرچه این آمار در مقایسه با نرخ رشد دوره مشابه (شهریور سال ۱۴۰۲، ۹‏/۲۶ درصد) ۹‏/۰ درصد افزایش یافته است اما آمار ماه‌های خرداد، تیر و مرداد (به ترتیب ۶‏/۲۵، ۷‏/۲۷ و ۴‏/۲۸ درصد) حاکی از آن است در این ماه نرخ رشد نقدینگی در مسیر نزولی قرار گرفته است. همچنین رشد ۱۲ ماهه پایه پولی در شهریور ۱۴۰۳ به رقم ۷‏/۱۸ درصد رسید که در مقایسه با رقم مشابه در شهریور سال ۱۴۰۲ (۷‏/۴۱ درصد) به میزان ۲۳ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

 

اخبار جهانی

 

۱-کسری بودجه آمریکا به ۱۸۰۰ میلیارد دلار رسید:   بر اساس آماری که روز جمعه توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شد، دولت فدرال آمریکا ۱۸۰۰ میلیارد دلار بیشتر از درآمد مالیاتی خود در سال مالی ۲۰۲۴ هزینه کرده است. کنگره از سال ۲۰۰۱ هرسال با کسری بودجه مواجه بوده است. در ۵۰ سال گذشته، دولت فدرال تنها ۴ بار با مازاد بودجه در پایان سال مالی، آخرین بار در سال ۲۰۰۱، به پایان رسیده است.

 

۲-ژاپن صادرات خودرو به روسیه را افزایش داد:  بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت دارایی ژاپن، این کشور در سپتامبر ۲۰۲۴ صادرات خودروی خود به روسیه را ۱۳۲.۲ افزایش داده است. بر اساساین داده ها، توکیو همچنین صادرات قطعات یدکی و قطعات خودرو به روسیه را در ماه سپتامبر ۲۱.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داد.

 

پیش بینی بازار

این روزها بازار با شرایط بسیار سختی مواجه شده است و نیاز مبرم به حمایت از سوی دولت و صندوق توسعه دارد. با این حال در شب گذشته، آقای پزشکیان طی دستوری به دستگاه های دولتی اعلام کرد که باید از بازار سرمایه حمایت کنند. با این حال، با توجه به این موضوع پیش بینی می شود که بازار امروز نسبت به روزهای گذشته با شرایط بهتری کار خود را آغاز کند و بهبود معاملات را در بازار شاهد باشیم.

 

کارشناس بازار : محمدباقر سلیمانی 




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 29 مهر 1403 ساعت 08:30
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 28 مهر 1403 ساعت 08:29
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 25 مهر 1403 ساعت 08:38
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 24 مهر 1403 ساعت 08:45