به گزارش پاداش، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران اکنون در محدوده هشدار قرار گرفته است آن طور که به نظر می‌رسد معامله‌گران بورسی در جریان خرید و فروش‌های روز جاری اعتنایی به دستور رییس جمهور نداشتند و همچنان پر قدرت در اغلب نمادهای معاملاتی در سمت عرضه ایستادند. اسکناس آمریکایی در بازار آزاد 64 هزار و 550 تومان نرخ‌گذاری شد و به باور برخی از فعالان این حوزه، احتمال لمس سطوح بالاتر و در ادامه بازگشت به محدوده 60 هزار تومانی در صورت کاهش ریسک‌ها دور از انتظار نخواهد بود. اکنون طلای 18 عیار در محدوده 4 میلیون و 300 هزار تومان و سکه امامی در سطح 56 میلیون تومان در نوسان هستند. بر اساس محاسبات، سکه امامی در معاملات امروز بیش از 15 میلیون و 400 هزار تومان حباب قیمتی را نمایش می‌دهد. در شرایطی که نماگر اصلی بازار سهام در آستانه بازگشت به سطح روانی 2 میلیون واحدی قرار گرفته است مشاهده می‌شود که ارزش معاملات صندوق های کالایی (تا لحظه تنظیم این گزارش) در محدوده یک هزار و 739 میلیارد تومانی جای گرفته و 278 میلیارد تومان منابع مالی حقیقی به خرید یونیت‌های سرمایه‌گذاری تخصیص پیدا کرده است. در چنین شرایطی طبعا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا بخشی از جریان نقد در بازار سرمایه را جذب واحد‌های سرمایه‌گذاری خود می‌کنند. رکوردشکنی ارزش معاملات توام با ورود جریان نقد موضوع حائز اهمیتی است که در چند روز اخیر مورد توجه فعالان بازار سرمایه در بخش صندوق‌های طلا قرار گرفته است. در عین حال نباید فراموش کرد که صندوق‌های سهامی و مختلط نیز امروز توانستند 56 میلیارد تومان منابع سهامداران خرد را جذب کنند، دقیقا در شرایطی که 660 میلیارد تومان پول حقیقی از درآمد ثابت‌ها خارج شد. در شرایطی که تنها بخشی از گزارش‌های میان دوره‌ای روانه سامانه کدال شده‌اند و در همین محدوده بعضا عملکرد مطلوب شرکت‌ها به چشم می‌خورد، مشاهده می‌شود که بازار وزن چندانی به این رویداد تا بدین لحظه نداده است. به بارو برخی از کارشناسان بازار سرمایه در صورت شکست سطح تکنیکالی 2 میلیون واحد احتمال تعمیق ریزش‌ها بیشتر و مسیر برای جبران سخت‌تر خواهد شد. فارغ از این موارد مدتی می شود که در گوشه و کنار بازار مسائلی پیرامون دامنه نوسان به گوش می‌رسد. بخشی از فعالان اقتصادی معتقدند که سازمان بورس نباید دست به تغییر این پارامتر بورسی می‌زد و تنها می‌بایست در بازه معاملاتی (مثبت و منفی یک درصد) اجازه نوسان قیمت سهام را می‌داد. این رویکرد اما از سوی بخش دیگری از سرمایه‌گذاران نفی می‌شود. این قشر از سهامداران که بعضا دارای نگاهی واقع‌بینانه به روند داد و ستدها هستند معتقدند که اساسا ایجاد محدودیت در امر سرمایه‌گذاری تنها به عدم شفافیت در جریان خرید و فروش‌ها، ایجاد فرسایش خودخواسته در سمت عرضا یا تقاضا (متناسب با فضای حاکم در معاملات) منجر خواهد شد.

www.padash.ir

امروز دماسنج بازار بیش از 13 هزار و 800 واحد کاهش را متحمل شد و تا سطح 2 میلیون 7 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. به رغم نزول 0.68 درصدی شاخص کل، معیار هم وزن بازار هم با 0.57 درصد کاهش مواجه شد و به رقم 665 هزار واحدی بازگشت. امروز ارزش معاملات خرد در معیار سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در رقمی بالغ بر 2 هزار و 879 میلیارد تومانی قرار گرفت و بیش از 59 میلیارد تومان جریان نقد حقیقی از گردونه معاملات خارج شد.

www.padash.ir

🔺در روز جاری برخی نمادهای معاملاتی نظیر فملی، نوری، شپنا، وبملت، کچاد بیشترین تاثیر منفی را در عملکرد شاخص کل بورس تهران داشتند. از طرفی نمادهایی همچون مبین، فولاد، تاصیکو، شخارک، شپدیس بیشترین تاثیر مثبت را در عملکرد دماسنج اصلی بازار سهام اعمال کردند.

www.padash.ir

در بررسی فهرست برترین گروه‌های صنایع به لحاظ ارزش معاملات در بورس تهران، مشاهده می‌شود که صنایعی نظیر بانک‌ها، فلزات اساسی و شیمیایی رتبه‌های اول تا سوم را در حوزه ارزش معاملات به ترتیب 253، 210 و 163 (همگی میلیارد تومان) به خود اختصاص داده‌اند.

www.padash.ir

مقایسه صنایع

در ارزیابی عملکرد صنعت بانکی بازار سهام، نماد معاملاتی وبملت با کاهش 2.63 درصدی به قمیت 185 تومان رسید. این شرکت دارای حجم معاملاتی 567 میلیون برگه سهمی و ارزش معاملاتی بالغ بر 105 میلیارد تومانی است. نماد معاملاتی وپارس هم امروز با 2.97 درصد افت به قیمت یک هزار و 227 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 379 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 85 میلیارد تومان همراه بود. نماد ونوین با 2.4 درصد افزایش به قیمت 375 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 79.4 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 29.8 میلیارد تومان همراه بود.

در بررسی صنعت پالایشی نیز نماد معاملاتی شپنا با 2.94 درصد افت به قیمت 327 تومانی رسید. این شرکت با 151 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در محدوده 49 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از طرفی شرکت شتران هم با 1.4 درصد کاهش و لمس قیمت 197 تومانی توانست با 27 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی در سطح 5.2 میلیارد تومان را به خود اختصاص دهد. نماد معاملاتی شبهرن هم امروز با 1.5 درصد افت به قیمت یک هزار و 185 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 3.5 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 4 میلیارد تومان همراه بود.

کارشناس بازار : مسعود کریمی




جاماندگی بورس؛ یکه‌تازی...
توسط مسعود کریمی 28 مهر 1403 ساعت 16:02
واکاوی سیاست اخیر سازمان بورس / بازی...
توسط مسعود کریمی 25 مهر 1403 ساعت 15:19
خروج پول از دارایی‌های...
توسط مسعود کریمی 24 مهر 1403 ساعت 14:44
تاخت و تاز فروشندگان در بورس...
توسط مسعود کریمی 23 مهر 1403 ساعت 15:13