به گزارش پاداش، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پی تشدید تحرک عرضه‌کنندگان در نیمه دوم تایم معاملاتی امروز محدوده حساس 2 میلیون واحد را از دست داد هر چند در نیمه نخست شاهد عملکردی نسبتا قابل قبول حداقل در نمادهای بزرگ بازار بودیم اما در ادامه عمده نمادهای معاملاتی رو به نزول گذاشتند. در جریان خرید و فروش‌های امروز بورس تهران، معامله‌گران به طور لحظه‌ای اخبار پیرامون تقدیم لایحه بودجه سال 1404 دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی را پیگیری می‌کردند. رییس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: مقرر شده است که تغییری در دستورالعمل تعیین نرخ خوراک گاز صنایع به وجود نیاید. برای حمایت تولید در سال آینده نرخ مالیات بر اشخاص حقوقی ۲۰ درصد تعیین شده است. از سویی دیگر، رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: در تدوین لایحه بودجه، تلاش شد هیچ گونه شوکی به بازار سرمایه و سایر بازار ها وارد نشود. افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی هم مشمول مالیات نخواهد شد. سال اینده نرخ صادراتی هر بشکه نفت ۶۳ دلار محاسبه شد. به باور برخی از کارشناسان بازار سرمایه بخشی از مواردی که در بودجه از سوی دولت مطرح شد (نظیر نرخ خوراک گاز صنایع) می‌تواند تا حدودی نوید بخش ایجاد ثبات در روند حرکتی بازار باشد اما بخشی دیگر همانند انتشار ۵۰۰ همت اوراق برای سال 1404 طبعا به مذاق بازیگران بورسی خوش نخواهد آمد. به هر ترتیب در پاسخ به چرایی واکنش منفی بازار باید توجه داشت که با فرض ثبات شرایط کنونی و در بهترین سناریور، کم رنگ شدن سایه تنش‌ها اما همچنان سرمایه‌گذاران در امر خرید و فروش سهام در محاسبات خود ریسک‌هایی حداقل در سطح منطقه را لحاظ می‌کنند.  از طرفی عدم ورود جریان نقد تازه نفس در کنار اردرگذاری سنگین در بخش فروش نیز این روزها نفس بازار را گرفته است. احتمالا با توجه به اخبار بانک مرکزی پیرامون عرضه سکه‌های جدید با ضرب تاریخ هر سال در بخش طلا شاهد تحرک چندانی نباشیم و فروکش هیجان در این بخش روی دهد. این عامل می‌تواند در جهت‌دهی بخشی از مسیر پول به سمت بازار سرمایه تاثیرگذار باشد. در شرایطی که شاهد انتشار گزارشات 6 ماهه شرکت‌ها در بازار سرمایه هستیم، مشاهده می‌شود که بخشی از بازار رفتار صفر و یک نسبت به گزارشات از خود نشان می‌دهد. شرکت‌هایی که گزارشات مطلوبی روانه کدال کردند، در معاملات بازار سهام با صفوف طولانی خرید همراه هستند اما در مقابل گزارشات ضعیف نیز با صفوف سنگین فروش مواجه است.

www.padash.ir

امروز دماسنج بازار بیش از 13 هزار و 300 واحد کاهش را متحمل شد و تا سطح یک میلیون 993 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. به رغم نزول 0.67 درصدی شاخص کل، معیار هم وزن بازار هم با 0.63 درصد کاهش مواجه شد و به رقم 661 هزار واحدی بازگشت. این 2 شاخص سهامی رفتاری مشابه روز گذشته از خود نشان دادند. امروز ارزش معاملات خرد در معیار سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در رقمی بالغ بر 2 هزار و 728 میلیارد تومانی قرار گرفت و بیش از 141 میلیارد تومان جریان نقد حقیقی از گردونه معاملات خارج شد. ارزش معاملات در سطح کلیت بازار در رقمی بالغ بر 7 هزار و 992 میلیارد تومانی قرار گرفته است.

www.padash.ir

🔺در روز جاری برخی نمادهای معاملاتی نظیر شستا، فملی، شپنا، نوری، شتران بیشترین تاثیر منفی را در عملکرد شاخص کل بورس تهران داشتند. از طرفی نمادهایی همچون وبملت، فولاد، مبین، سیستم، شفن بیشترین تاثیر مثبت را در عملکرد دماسنج اصلی بازار سهام اعمال کردند.

www.padash.ir

در بررسی فهرست برترین گروه‌های صنایع به لحاظ ارزش معاملات در بورس تهران، مشاهده می‌شود که صنایعی نظیر فلزات اساسی، بانک‌ها و شیمیایی رتبه‌های اول تا سوم را در حوزه ارزش معاملات به ترتیب 236، 141 و 128 (همگی میلیارد تومان) به خود اختصاص داده‌اند.

www.padash.ir

مقایسه صنایع

در ارزیابی عملکرد صنعت پتروشیمی بازار سهام، نماد معاملاتی نوری با کاهش 1.53 درصدی به قمیت 17 هزار و 85 تومان رسید. این شرکت دارای حجم معاملاتی یک میلیون برگه سهمی و ارزش معاملاتی بالغ بر 19.9 میلیارد تومانی است. نماد معاملاتی پترول هم امروز با 1.09 درصد افت به قیمت 127 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 141 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 17.9 میلیارد تومان همراه بود. نماد شپدیس با 0.96 درصد افت به قیمت 19 هزار و 982 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 704 هزار برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 14 میلیارد تومان همراه بود.

در بررسی صنعت دارویی نیز نماد معاملاتی دفارا با 3 درصد افت به قیمت 2 هزار و 234 تومانی رسید. این شرکت با 6 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در محدوده 14 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از طرفی شرکت دکوثر هم با 2.96 درصد کاهش و لمس قیمت یک هزار و 376 تومانی توانست با 9.4 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی در سطح 13 میلیارد تومان را به خود اختصاص دهد. نماد معاملاتی دکپسول هم امروز با 2.74 درصد افت به قیمت 8 هزار و 150 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 908 هزار برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 7.4 میلیارد تومان همراه بود.

کارشناس بازار : مسعود کریمی




کدال خوانی با پاداش
توسط مسعود کریمی 01 آبان 1403 ساعت 08:29
آلارم بورس به صدا...
توسط مسعود کریمی 30 مهر 1403 ساعت 15:02
جاماندگی بورس؛ یکه‌تازی...
توسط مسعود کریمی 28 مهر 1403 ساعت 16:02
واکاوی سیاست اخیر سازمان بورس / بازی...
توسط مسعود کریمی 25 مهر 1403 ساعت 15:19