به گزارش خبرنگار پاداش سرمایه، پیمان حدادی کارشناس بازار درخصوص روند یک هفته بازار گفت: در هفته گذشته مهم ترین موضوعی که بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار داد بحث بررسی و‌پیگیری مطالبات به حق فعالان بازار سرمایه از نهادهایی همچون سازمان بورس، دولت، بانک مرکزی و‌مجلس بود.

شرایط ناخوشایند بازار سرمایه که طی ۹ ماه گذشته حدود ۵۰ میلیون از سهامداران را درگیر مسایل خود کرده سرانجام باعث شد تا بررسی راهکارهای خروج از بحران بازار سرمایه را به جلسه شران قوا برساند.

وی ادامه داد : جلسه ای که هفته گذشته لغو شد و با یک هفته تاخیر در دوشنبه هفته آتی برگزار خواهد شد اما در همین راستا در روز سه‌شنبه مصوباتی انجام شد که با حضور رییس مجلس و نمایندگان مجلس از کمیسیون اقتصادی به همراه رییس سازمان بورس، وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی بود، مصوباتی که تاحدودی می‌توان گفت بخش کوچکی از اطمینان را به بازار سرمایه برگرداند .

حدادی بیان کرد: از جمله مهم ترین موارد این مصوبات اختصاص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به میزان ۲۰۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار بود، جدا از اینکه این عدد حدودا ۵ هزار میلیارد تومانی آیا میتواند به بازار کمک کند یا نه؟ دو نکته مهم دارد ابتدا اینکه فعالان بازار سرمایه متوجه می‌شوند که با پیگیری مطالبات به حق خود می‌توانند از حق و حقوق خود دفاع کنند.

این کارشناس بازار همچنین گفت: دومین نکته این است که با موافقت اختصاص این منابع به صندوق تثبیت بازار گامی برداشته می‌شود در جهت اینکه مجلس و‌ دولت بتوانند از بازار سرمایه حمایت کنند.

موضوع دوم که به نظر تاثیر خود را در روزهای آتی در بازار  خواهد گذاشت اختصاص خط اعتباری به شرکت های سرمایه‌گذاری و هلدینگ ها جهت خرید سهام است، موضوعی که تاکنون طبق موارد مقررات قانونی ممنوع بود، البته در کنار این د‌و‌ مصوبه ۷ پیشنهاد دیگر نیز ارایه شده که می‌بایست در روز شنبه در جلسه ستاد اقتصادی دولت بررسی شود و پس از به نهایی رسیدن در جلسه دوشنبه سران قول مطرح شود، البته در این راستا یکی از مطالبات  کلیدی و کاملا درست فعالین بازار سرمایه مغفور مانده است که آن مطالبات حذف قیمت‌گذاری دستوری کالاها است، با این حال بازار سرمایه این روزها عمدتا به دنبال اخباری است که بتواند مطالبات را تا حدودی زیادی به سرانجام برساند، در همین راستا رییس کل بانک مرکزی اعلام کردند که با اصلاح نرخ تسعیر ارز بانک ها موافقت خواهند کرد که این یکی دیگر از گام های مثبت جهت تزریق اعتماد به بازار سرمایه است، کما اینکه اثر این موضوع را در معاملات روز سه شنبه و‌ چهارشنبه نمادهای گروه معاملاتی دیدیم ، رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت که موارد قانون رفع موانع تولید که از خرید سهام توسط بانک ها جلوگیری میکرد برای مدتی تجرا نخواهد شد و به نوعی چراغ سبزی به بانک ها داده شده است تا بتوانند در بازار سهام سرمایه گذاری کنند.

به عقیده حدادی، این موارد گام دیگری بود که بر اساس مطالبات سهامداران به وقوع پیوست اما در درون خود بازار انتشار گزارشات مثبت از شرکت‌ها بار دیگری نشان داد که حداقل نیمی از بازار سهام ارزندگی خوبی دارد در کنار این موارد رشد قیمت های جهانی با لیدری فلز مس باعث‌شد که همچنان بازار سرمایه به این نکنه پی ببرد که نکند از روند رشد قیمت های جهانی باز بماند.

وی در انتها گفت: این موارد در کنار کاهش اخبار مرتبط با مذاکرات، یعنی اخباری که در هفته های گذشته انتظار کاهش قیمت ارز را به بازار سهام مخابره میکرد باعث شد تا هر چه به انتهای هفته نزدیک شدیم شاهد افزایش قیمت ها، شاخص کل بورس و به خصوص افزایش حجم معاملات باشیم ، نکته ای که به نظر میرسد در هفته آینده نیز ما منتظر این مهم باشیم.