رهبر انقلاب روز یکشنبه با مردم سخن خواهند گفت:حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ به صورت زنده از طریق شبکه های رسانه ملی با مردم سخن خواهند گفت./ تسنیم

نشست کمیسیون مشترک برجام عصر امروز در وین/ هیأتها بعد از نشست به پایتخت ها باز می‌گردند:نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور بررسی و‌ جمع‌بندی نتیجه کار گروه‌های کارشناسی سه‌گانه، عصر امروز (شنبه) در وین برگزار می شود و بعد از آن هیأت ها به پایتختها باز می گردند./ فارس

جهانگیری : با شروع دولت یازدهم ، سه نرخ ارز داشتیم.اسحاق جهانگیری در «کلاب هاوس»:ما با شروع دولت، سه نرخ ارز داشتیم، ارز ١٢٠٠، ٢۴٧٧ و ارز ازاد که از اسفند ٩١ حدود ۴ هزارتومان بود، ولی با شروع این دولت روند کاهشی پیدا کرد.روزهای اول، دوتا ارز اول را باهم ادغام کردیم، چون فکر میکردیم که باید تک نرخی شود.مدتی طولانی در زمان دولت یازدهم، نرخ دلار در محدوده ی ثابتی حرکت کرد و در پایان دولت یازدهم، دولت در کانال سه هزارتومان بود. در سال ٩۵، شوکی در بازار ایجاد شد، عمدتا دیگر بازار رفت روی ساوزکارهای اقتصادی مثل عرضه سکه ولی معلوم شد که پایدار نیست./انتخاب

جهانگیری:  در بودجه‌ی ۱۴۰۰ مجلس انقلابی تصویب کرده دولت اجازه ندارد قیمت ارز روزی بیشتر از ۲٪ کاهش پیدا کند

بررسی بیانیه اخیر بانک مرکزی نشان داد تصور کنترل تورم با رفع تحریم‌ها آدرس غلطی برای حل مشکلات اقتصادی است/کیهان

واشنگتن: مشخص نیست که مذاکرات وین در هفته‌های آینده به نتیجه برسد:جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا:️قطعی نیست که مذاکرات وین در مورد ایران در هفته های آینده به توافق برسد.️ما در حال مذاکره با مسکو درباره دیدار بین بایدن و پوتین در یک کشور اروپایی هستیم و هیچ تاریخی مشخص نشده است.

آمریکا: تحریم‌های مغایر با برجام را لغو می‌کنیم:سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوهای وین درخصوص احیای برجام حاصل شده است. واشنگتن تنها تحریم‌های مغایر با برجام را لغو خواهد کرد. حتی اگر ما به برجام بازگردیم به اعمال تحریم علیه فعالیت‌ها ایران که در برجام پوشش داده نشده است - از جمله اشاعه موشکی، نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم ادامه می‌دهیم.ایسنا

پالایشگاه اصفهان گام اساسی برای تبدیل شدن به پتروپالایش را برداشت:معاون اقتصادی پالایش نفت اصفهان گفت: این شرکت با خرید حدود 42 درصد سهام پتروشیمی اصفهان، گام اساسی برای تبدیل‌شدن به پتروپالایش را برداشت.مهدی صرامی بابیان اینکه پالایشگاه اصفهان ۱۰۰ درصد خوراک پتروشیمی استان را تأمین می‌کند، اظهار داشت: با تبدیل‌ شرکت پالایش نفت اصفهان به پترو پالایش و سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی که به پالایشگاه وابسته هستند و خوراک خود را از این مجتمع عظیم صنعتی دریافت می‌کنند، نیاز سایر صنایع نیز تأمین می‌شود.وی افزود: افزایش حاشیه سودآوری نفت، کاهش آلودگی، کاهش هزینه تأمین خوراک و مدیریت یکپارچه از مزایای پتروپالایش شدن است.

متانول چین در حال سقف شکنی پی در پی است و به ۳۹۸ دلار بر هر تن رسیده ! شتاب افزایش تقاضا و قیمت متانول از ابتدای فصل گرما به طور قابل توجهی افزایش یافته که افزایش تقاضای واحد های MTO و همچنین رشد بهای تمام شده واحدهای تولیدی به مارجین تولیدکنندگان فشار آورده و باعث رشد قیمت ها شده است. پیش بینی سان سیرز این است که این روند افزایش تقاضا و قیمت به زودی بر متانول وارداتی چین نیز تاثیر خواهد گذاشت.

نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور بررسی و‌ جمع‌بندی نتیجه کار گروه‌های کارشناسی سه‌گانه، عصر امروز (شنبه) در وین برگزار می شود و بعد از آن هیأت ها به پایتخت ها باز می گردند.

مشاور امنیت ملی آمریکا: ما در مذاکرات هسته‌ای در وضعیت نامشخص قرار داریم و معلوم نیست که مذاکرات وین به توافق منجر شود. مذاکرات غیرمستقیم، کارآیی کمتری دارند.

 میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی واقع در وین نسبت به سرانجام رسیدن مذاکرات وین پیش از اتمام ماه مه ابراز امیدواری کرد.

براساس اطلاعیه بورس کالا، پذیرش کنسانتره سنگ آهن شرکت معدنی و صنعتی چادرملو پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و هشتاد و ششمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه جاری در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

 اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور درباره بورس اعلام کرد: هر حمایتی که لازم باشد از بازار سرمایه و سهامداران جز (خرد) انجام می دهیم، جلسه سران قوا در همین راستاست.

 در بازار نفت نیز خبرگزاری رویترز در گزارشی، به بالا رفتن تولید نفت ایران در ماه آوریل (۲۵ فروردین – ۱۰ اردیبهشت ۹۹) به عنوان نشانه افزایش صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد. بانک گلدمن ساکس هم اعلام کرده، انتظار دارد در شش ماه آینده، قیمت نفت برنت به 80 دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت به 77 دلار در هر بشکه صعود کند.

کنسانتره سنگ آهن “چادرملو” در بورس کالا پذیرش شد:پس از تصویب پذیرش سنگ آهن دانه بندی شرکت چادرملو در هفته های اخیر، روز چهارشنبه شاهد انتشار خبر پذیرش کنسانتره سنگ آهن این شرکت در بازار اصلی بورس کالا بودیم.براساس اطلاعیه بورس کالا، پذیرش کنسانتره سنگ آهن شرکت معدنی و صنعتی چادرملو پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و هشتاد و ششمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه جاری در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

بلومبرگ: قدرت‌های جهانی به دنبال احیای برجام تا قبل از اول خرداد، زمان انقضای توافق ایران-آژانس هستند:شبکه آمریکایی به نقل از منابع غربی گزارش داد قدرت‌های جهانی در تلاش هستند تا توافق هسته‌ای با ایران را تا پیش از اول خرداد، موعد پایان توافق موقت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، احیا کنند

رشد دوباره قیمت جهانی فولاد:شمش فولاد در چین با 2.97 دلار افزایش 786.49‌ دلار معامله شد.قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد بدون تغییر 190.45دلارمعامله شد. سنگ آهن عیار ۶۵ درصد نیز بدون تغییر 223.95 دلار معامله شد.معدن24

نرخ تن کیلومتر برای حمل بار جاده ای به روز رسانی شد:مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: نرخ تن کیلومتر برای حمل بار جاده ای از روز گذشته ( 9 اردیبهشت ماه جاری) در سراسر کشور به روز رسانی شد.

فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو در برنامه دست‌خط: افزایش قیمت خودرو با وجود تلاطم‌های اقتصادی طبیعی است.فضای مجازی در هدایت قیمت خودرو اثرگذار است.فرانسوی‌ها از زمانی که تحریم‌ها اجرایی نشده بود، چمدان‌ها را بستند و رفتند.امسال به تولید انبوه گیربکس نیمه‌اتوماتیک در داخل دست می‌یابیم.دهی‌های ایران خودرو به نظام بانکی کشور حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان و دارایی آن ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان است.درباره واگذاری خودرو در بورس، همچنان اختلاف‌نظر وجود دارد.

هیئت مدیره شپلی خبر از آغاز فرایند تحویل گیری فی مابین هیئت حمایت از صنایع و هیئت مدیره داده است. همچنین در ادامه این شفاف سازی پیگیری هیئت مدیره برای عرضه محصولات در بورس کالا، ارزیابی دارایی ها توسط کارشناسان دادگستری و تامین پایدار مواد اولیه اشاره شده است.

آهن و فولاد ارفع در 12 ماهه 215 تومان به ازای هر سهم سود ساخته است. سهم در فصل اول، دوم و سوم به 27، 46 و 54 تومان سود ثبت کرده بود و در فصل چهارم سود عالی 87 تومانی را گزارش کرده است.  سود سال گذشته سهم  65 تومان بوده است.

شاملا در 12 ماهه توانسته است 285 تومان سود بسازد. سهم در فصل چهارم سال 74  تومان سود محقق کرده است که در حدود فصل قبل است. در فصل اول، دوم و سوم سود شرکت 66، 70 و 75 تومان بوده است. سود سال گذشته شرکت 215 تومان گزارش شد.

کخاک  در 12 ماهه 260 تومان به ازای هر سهم سود ساخته است. سهم در فصل اول، دوم و سوم  به ترتیب 65 ، 82 و 56 تومان سود ثبت کرده  بود و در فصل چهارم نیز 58 تومان سود داشته است. سود سال گذشته سهم  112 تومان بوده است. سود  12 ماهه 99 رشد 132 درصدی نسبت به 12 ماهه 98 دارد.

بازار مسکن در کل کشور راکد است:محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی:بازار مسکن در کل کشور دچار رکود شده اما علت رشد قیمت ماه‌های اخیر در تهران این است که پس از ثبات ارز و سکه، مقداری سرمایه از این حوزه‌ها وارد بازار مسکن پایتخت شد. آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در چند ماه اخیر میزان سپرده‌گذاری در بانک‌ها افزایش یافته است. وقتی بازارهای ارز، سکه و امثالهم به آرامش می‌رسند بخشی از پول این بازارها، خارج و در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌شود یا به بازارهای باثبات‌تر مثل مسکن می‌آید. بنابراین گزارش، فروردین سال ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۲۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۹۱.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.  طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل ۲.۱ هزار فقره بود که از کاهش ۶۰ درصد نسبت به ماه گذشته و افزایش ۶۸ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته حکایت دارد./ ایسنا