بازار سرمایه ایران در چند وقت اخیر دست به گریبان ریزش‌های پی‌در‌پی شده و سردرگمی این بازار موجب شده تا سرمایه‌گذاران نسبت به روند این بازار معاملاتی بدگمان و دارای ابهامات مختلفی باشند.

اما چرا بازار سرمایه آخرین ماه تابستان را با حرکت در کانال نزولی به پایان می‌برد؟

اعتبارات چقدر در اصلاح بازار نقش دارند؟

ساسانی کارشناس و فعال بازار در این خصوص به گفتگو با پاداش سرمایه پرداخت.

 

روندی اصلاحی

ساسانی با درنظر گرفتن ابعاد عوامل مختلف در روند اصلاحی بازار بیان داشت: در روند اصلاحی بازار سرمایه که در هفته‌های گذشته شاهد آن بودیم عوامل بسیار زیادی دخیل و تأثیرگذار هستند.

یکی از این عوامل مهم تغییرات نرخ دلار است که تأثیرات روانی بسیاری زیادی را برای بازار سهام به همراه داشته است و نوسانات آن موجب سردرگمی روند بازار سرمایه گردیده است.

همچنین با اظهارنظرهای بعضی از مسئولین در مورد قیمت‌گذاری‌های دستوری برخی از کالاها روبرو بودیم که شک قابل‌ توجهی را به روند قیمتی کالاهای مورد نظر وارد کرد.

همان‌طور که می‌دانیم بازار سرمایه تا بدین لحظه واکنش خوبی به قیمت‌گذاری‌های دستوری نشان نداده است و نمی‌توان این موضوع را نکته مثبتی برای بازار دانست زیرا آن را روندی منفی استنباط کرده و در به آن واکنش منفی نشان داده است.

 

نقش اعتبارات

این فعال بازار بیان داشت: از طرف دیگر در حال حاضر و در این ماه با سال مالی برخی از کارگزاری‌ها روبرو هستیم که تسویه اعتبار را برای مشتریان خود جزو الزامات دانسته‌اند

این کارگزاری‌ها درخواست تسویه را از مشتریان خود دارند و آن‌ها  باید اعتبار خود را تا پایان شهریورماه تسویه نمایند تا بتوانند در سال مالی جدید مجدد از آن استفاده نمایند.

همین نکته به‌ تنهایی می‌تواند فشار عرضه را بر بازار سرمایه وارد نماید.

 

سیاست

ساسانی در ادامه گفت: در بحث سیاسی نیز با صحبت‌های جناب گروسی و صحبت‌های ضدونقیض بیان‌شده حول این دیدار موجب شده تا چشم‌انداز  بازگشت ایران به برجام و توافقات احتمالی دچار عدم شفافیت شوند و با ابهامات متعددی در این زمینه روبرو باشیم.

تمام موارد ذکر شده موجب سردرگمی بازار شده است و بخشی از اصلاح چند وقت اخیر را می‌توانیم به اخبار و حواشی مختلف نسبت دهیم.

 

صنایع برتر

وی در پایان افزود: در مورد صنایع برتر برای سرمایه‌گذاری، در کل بسیاری از گروه‌های بازار در رشدی که شاخص از محدوده 1 میلیون و 100 تا 1 میلیون و 580 داشت، رشد کمتری را سهیم بودند.

این گروه‌ها می‌توانند در صورت بازگشت بازار به شرایط بهتر و مناسب ، بهتر عمل کرده و رشد خوبی را رقم بزنند.

تک سهم‌هایی که پتانسیل‌های بنیادی خود را دارند  اما رشد زیادی را در این مدت تجربه نکردند و در محدوده‌های حمایتی خود به سر می‌برند می‌توانند کانونی برای جذب نقدینگی و رشد در ماه‌های آینده باشند.

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید