آقای کمال خانزاده در رابطه با روند خنثی بازار سرمایه در گفتگو با پاداش سرمایه پرداخت و گفت:


بازاربورس تهران در بازده زمانی 3 ماهه (اردیبهشت، خرداد، تیر ) روند خوبی را بهمراه داشت و باتوجه به اصلاحی که بازار بورس از اواسط تابستان 1399 به صورت یازده ماهه با خود به همراه داشت و این احتمال را برای بازگشت صعودی بازار را داشتیم بازار در مدت بازگشت به مدار مثبت، در بعضی از صنایع رشد بین  40 تا 50% داشته و می توان گفت رشد خوبی را به ثبت رسانده است و می توان گفت تا حدودی اعتماد از دست رفته خود را مجددا بدست آورد. 


خانزداده به عوامل موثر بر کاسته شدن قیمت سهم در روزهای اخیر پرداخت و گفت:

بنا به دلایلی که مثل عرضه‌های اولیه زیادی که در هفته‌های گذشته داشته ایم، موجب خروج پول قابل توجهی از بازار سهام شده. از عوامل تاثیر گذار دیگر زمانی است که دولت به انتخاب وزرای خود گذاشته که موجب ترس و ابهام در بازار سهام شده که همین امر موجبات خروج سرمایه سهامداران از بازار سهام گردیده است. همچنین قیمت گذاری دستوری در محصولات سیمانی، فولادی و قیمت گذاری خارج از بورس کالا و شایعاتی در خصوص افزایش نرخ خوراک پتروشیمی و در نهایت شنیده هایی از کاسته شدن ارزش نرخ دلار، تماما از عوامل موثر بر روند بازار سرمایه در این روزها شده است. 


این کارشناس در ادامه افزود: 


تمام عوامل ذکر شده که با واقعیت منطبق نبود باعث شد تا بازار به نوعی ترس به سهامداران وارد کند و هجوم سرمایه گذارها را به سمت عرضه و فروش سهام با کمترین قیمت در ماه شهریور را داشته باشیم، همین موضوع  موجب شد تا حتی یکسری از سهام شرکت‌های که به صورت بنیادی مستعد رشد بودند اصلاح 25 تا 30درصد را تجربه کنند و باید گفت در چند روز اخیر اکثریت بازار به کف قیمتی از لحاظ P/E رسیده و به مرور شاهد افزایش حجم معاملات خواهیم بود و می توان گفت اعتماد مجددا به بازار سهام باز خواهد گشت.


خانزاده در مورد روند بازار و احتمال تغییر رییس سازمان بورس به نکاتی اشاره کرد و گفت:


رشدی که بازار سهام در سه ماهه گذشته تجربه کرد را می توان در روزهای آتی هم داشته باشیم اما نه آن سرعت!  اتفاق مهمی که در پیش داریم، با مشخص شدن وزیر افتصاد توسط دولت جدید می توان انتظار تغییر رییس سازمان بورس و اوراق بهادار را داشت و بنظر بازار چشم انتظار این موضوع می باشد که چه شخصی سکان دار بازار سرمایه خواهد بود و به مراتب احتمال این رو هم دارد که بعد از تغییر در بخش ریاست تغییراتی در قوانین بورسی و بدنه بورس و ارکان بازار داشته باشیم. 


کمال خانزداه در کل بازار سهام را در مقطع فعلی ارزنده دانست و به سهامداران پیشنهاد داد:


در کل این روزها فرصت‌های خرید خوبی ایجاد شده که اگر سهامداران دیدگاه سرمایه گذاری خود را بلند مدت در نظر بگیرند قطعا سود انها بیشتر از سود بانکی خواهد بود چرا که  بیشتر سهم های بنیادی و فاندامنتالی بازار سهام در شرایط فعلی با P/E  نزدیک به 4 و حتی پایین‌تر از این محدوده یعنی 3 هم در حال انجام معامله هستند اما نکته مهمی که می توان به آن اشاره کرد، بازگشت اعتمادی است که موجب از بین رفتن ترس سهامداران خواهد شد تا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری بتوانند با خیالی راحتر اقدام کنند.


کمال خانزاده در خصوص جواب سوال پاداش سرمایه در مورد آیا بازار سهام اکنون از جذابیت قابل توجهی بهره مند است یا خیر، پاسخ داد: 


 افرادی که در 2 سال اخیر به بازار بورس وارد شدند و از سواد مالی و سرمایه گذاری کمتری بهره مند بودند، یا بخشی از سرمایه خود را شناسایی ضرر خارج کردند و یا بخشی از آن را با سود و برخی از آنها همچنان سهامدار باقی مانده اند ولی اگر بخواهید از بین سایر بازار ها روند بورس را بررسی کرد باید گفت، سهامداران باید به سمت سرمایه گذاری بلند مدت تر حرکت کنند. بازار سرمایه باید به قدری جذاب شود که سهامداران ترغیب به جابه جایی سرمایه هایشان از بانک ها به سمت بازار سهام شود.

تهیه کننده : مرضیه گل محمدی

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19