در معاملات روز جاری دوشنبه 12 امین روز مهر ماه، شاهد رشد قیمت در اغلب نمادهای بزرگ و کوچک بودیم بطوری که نماگر کل با رشد بیش از 8 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 484 هزار واحد به کار خود پایان داد و نماگر هم وزن نیز رشد بیش از 2900 واحد را به ثبت رساند. بحث مورد توجه در مورد شاخص کل و شاخص کل هم وزن این است که در محاسبات انجام شده در شاخص کل، نمادهایی که از نظر ارزش بازار ارزش بیشتری دارند تاثیری بیشتری را در این شاخص می‌گذارند، اما در مقابل در محاسبات مربوط به شاخص کل هم وزن نمادها در محاسبه وزن یکسان دارند و ارزش بازار نمادها تاثیری در محاسبات ندارد. 

بیشترین نمادهای پربازده

با توجه به این موضوع نتیجه می‌گیریم در روز جاری نمادهایی که ارزش بازار بیشتری داشتند و یا به عبارتی نمادهای بزرگ‌تر بیشتر از نمادهای کوچک‌تر رشد کرده‌اند و اقبال سرمایه‌گذاران بیشتر به سمت نمادهای بزرگ‌تر بازار بود، که بیشترین تاثیر را در شاخص کل نماد فارس، شپنا، شبندر، شستا، خودرو، وبصادر و وبملت داشتند. اولین نمادی که بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشت نماد باز هم همانند روز گذشته فارس بود که 2356 واحد تاثیر مثبت را روی شاخص داشت و بیشترین تاثیر منفی را نماد ومعادن داشت که باعث تاثیر 250 واحد منفی بر روی شاخص کل شد.

دوشنبه مثبت بود

 بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به رشد قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش ۸۰۳۶ واحد به رقم یک میلیون و ۴۸۴ هزار و ۷۱۴ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن با رشد ۲۹۷۰ واحد به رقم ۴۲۵ هزار و ۵۴۶ واحد رسید.ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۹۶۶ هزار میلیارد تومان رسید.معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۵.۹ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۷۵۱ هزار فقره معامله و به ارزش ۵ هزار و ۲۷۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.ارزش معاملات در فرابورس هم به بیش از ۳۸ هزار و ۸۲۲ میلیارد تومان رسید. با این حساب ارزش معاملات روزانه در بورس و فرابورس به بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان رسید که رقم بسیار قابل توجهی است البته عمده این معاملات مربوط به اوراق و صندوق‌ها است. امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند، اما میزان رشد شاخص‌ها زیر یک درصد بوده، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت بورس با معیار وزنی ـ ارزشی فقط ۰.۵۴ درصد رشد کرد و این دو شاخص در معیار هموزن ۰.۷ درصد تقویت شدند. شاخص آزاد شناور ۰.۵۷ درصد افزایش یافت، شاخص بازار اول بورس ۰.۵۲ درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس ۰.۵۷ درصد افزایش یافت.

بررسی عوامل بنیادی

در شرایط فعلی بررسی عوامل بنیادین و اثر گذار بر بازار سرمایه شامل کسری بودجه محتمل، نرخ ارز، تورم انتظاری و قیمت جهانی کامودیتی ها حاکی از آن است که بازار سرمایه با ریسک چندان زیادی در خصوص اصلاح قیمتی روبرو نیست.هم چنین مطابق بررسی های صورت گرفته با ابزارهای تحلیل تکنیکال پیش بینی می شود در کوتاه مدت، انتظار نوسانات پیاپی شاخص بورس بین محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ٦٠٠ هزار واحد را داشته باشیم و پس از آن روند صعودی جدید شاخص بورس دوباره آغاز خواهد شد و می‌توان انتظار شکست سقف تا محدوده دو میلیون و ١٠٠ هزار واحد را داشت. بهتر است سهامداران برای رسیدن به این نقاط جذاب شاخص بورس با صبوری، تحمل نوسانات و با نگاه میان مدت و بلندمدت از فرصت های سود آوری بازار بهره ببرند.

فجهان همچنان پرتراکنش

در گروه فلزی ها نماد فجهان با بیشترین حجم معاملات همراه بود و در صدر نمادهای پرتراکنش در این گروه بشمار رفت. فولاد و فملی متعادل داد وستد شدند و شاهد روندی متعادل در این گروه بودیم.

قدرت خرید بالا در خودرویی ها

در خودرویی ها هجوم خریداران به قدری بالا بود که شاهد رشد قیمت و جهش تقاضا در نمادهای این گروه بودیم. خودرو با ثبت حجم بیش از 372 میلیون برگه سمه توانست در صدر نمادهای پرحجم قرار گیرد.

شپنا در آستانه سقف قیمت روزانه

رنج کشی دقیقه 90 ای خریداران در نماد شپنا موجب شد تا سهم در سقف قیمت روزانه قرار بگیرد. شاوان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بود که توانست خود را در آستانه سقف قیمت روزانه قرار دهد.

نیمه دوم جذابی تر از گروه بانکی ها

در بانکی ها روند معاملات در نیمه دوم بازار امروز کمی متفوات و پر تقاضا دنبال شد و شاهد شکل گیری صف خرید بروی نماد دی بودیم و نماد در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان داد و وبصادر از دیگر نمادهای پر تقاضا در این گروه بشمار می رفت که توانست در میان این سبزی خود را در مدار توجهات سهامداران قرار دهد.

جمله طلایی روز

وقتی همه چیز طبق میل ما است

که امیدواری معنا ندارد!

امید زمانی ارزشمند است

که همه چیز در بدترین شرایط است.

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19