در بازار سهام چه گذشت؟

هفته متعادل و مثبتی را تا حدودی پشت سر گذاشتیم. در کل بازار سهام در هفته دوم مهر ماه با اخبار از جنس مثبت همراه بود. از افزایش نرخ خوراک گرفته تا درخواست حذف قیمت گذاری دستوری و همچنین افزایش نرخ نفت برنت و قرار گرفتن در بالاتر از سطح 83 دلار و در نهایت در آخرین روز کاری رییس جمهور کشورمان آقای علی صالح آبادی را بعنوان رییس بانک مرکزی اعلام کرد. بازار بورس چهارشنبه ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۰، روند متعادل و مثبتی خواهد بود چراکه بازار بورس با توجه اصلاحاتی که داشته بسیار ارزنده تر از سایر بازارهای مالی بوده، البته نمی توان تاثیر نوسان قیمت دلار بر بازار سرمایه را نادیده گرفت از این رو انتظار می رود که در روزهای آتی شاهد شیفت تمایل بازار به سمت سهم های کوچکی که اطلاح قیمتی داشتند باشیم. از سوی دیگر با دستور رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران مبنی بر دسترسی عموم معامله گران به معاملات الگوریتمی، زین پس :دسترسی همه سرمایه گذاران اعم از حقیقی و حقوقی به معاملات الگوریتمی فراهم می شود.اگر شرکت کارگزاری ابزار نظارتی لازم را ندارد، معاملات الگوریتمی متوقف می شود.از ارسال سفارشات الگوریتمی بدون رعایت دستورالعمل جلوگیری می شود

تاثیرگذاران مثبت بروی نماگر بورس

در معاملات امروز بورس تهران، نمادهای معاملاتی شپنا، فارس، شپدیس، کگل، مبین و شبندر با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی فولاد، فخوز و شستا، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. با پایان فعالیت بازار سرمایه در چهارمین روز کاری بازار سرمایه در هفته جاری و البته نیمه تعطیل، معامله‌گران بورس ۷ میلیارد و ۷۵۴ میلیون برگه و سهام را در ۷۷۱ هزار و ۴۵۵ نوبت معامله و به ارزش ۶۷ هزار و ۵۶۲ میلیارد ریال داد و ستد کردند. در بازار امروز، بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد سنیر(سیمان‌ سفید نی‌ریز) با ۴.۹۹ درصد رشد و پس از آن، نمادهای دروز، زپارس، قمرو و ثاباد بود. همچنین نماد معاملاتی تایرا(تراکتورسازی‌ایران‌) با ۴.۹۱ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای کساوه، غزر، ولغدر و شسینا قرار گرفتند.

ارزیابی فاکتورهای مهم

از سوی دیگر هرچند شاخص در 7 روز گذشته صعودی بوده اما تمام فاکتورهای عملکردی بازار از صعود حمایت نمی‌کنند. در 2 روز گذشته ارزش مازاد تقاضای بازار نزولی بوده، در حالی که روز شنبه ارزش مازاد تقاضا در پایان معاملات 582 میلیارد تومان بود، در روز یکشنبه به 256 میلیارد تومان رسید و روز دوشنبه به رقم 177 میلیارد تومان سقوط کرد. علاوه بر این در دو روز گذشته شاهد خروج پول حقیقی از بازار بوده‌ایم و ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار در مجموع این دو روز 886 میلیارد تومان بوده است. در بازار امروز 200 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. شپنا بیشترین ورود پول حقیقی و فجهان بیشترین ورود نقدینگی حقوقی را داشتند. ارزش معاملات خرد نیز 5949 میلیارد تومان به ثبت رسید که 6 درصد بیشتر از دوشنبه است.

بررسی تکنیکال شاخص

از نظر تکنیکال، همانطور که در نمودار شاخص کل مشهود است، بعد از شکست خط روند صعودی تا محدوده 1585000 الی 1600000 واحد رشد ادامه پیدا کرد و بعد از آن طبق انتظار وارد یک روند اصلاحی کوتاه‌مدت شد و این اصلاح کوتاه‌مدت درحال حاضر به اتمام رسید و همچنین هدف احتمالی شاخص سقف قبلی یعنی محدوده 1600000 واحد است. شاخص هم‌وزن نیز شرایطی مشابه به شاخص کل دارد، این شاخص با حرکت شارپ موفق به شکست خط روند نزولی شد و پس از آن با برخورد به مقاومت بسیار مهم 475000 واحدی وارد اصلاح کوچکی شد که این نشان دهنده قدرت بالای روند صعودی این شاخص دارد.در حال حاضر شاخص بین محدوده حمایتی 445000 واحد و مقاومت 475000 قرار دارد. در صورتی که شاخص هم وزن مقاومت 475000 را بشکند، به سمت سقف تاریخی 535000 واحدی حرکت خواهد کرد.

البته در کل می توان گفت هفته دوم مهر ماه با لیدری نمادهای پالایشی در محدوده مثبت دنبال شد و ما شاهد قدرن نمایی خریداران در این دسته از نمادها بودیم. بطوری که در آخرین روز کاری بارها نماد شپنا در مدار مثبت و در سقف قیمت روزانه قرار گرفت اما در نهایت در محدوده قیمتی 1471 تومان به کار خود پایان داد و شاهد رشد نزدیک به 5 درصد بودیم.

خودرویی ها در نیمه اول در مدار مثبت دنبال شدند اما رفته رفته شاهد افزایش عرضه در معاملات این دسته از نامدها بودیم.

در فلزی ها نماد فولاد بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساند.

جمله طلایی روز

داشتن آگاهی کافی در مورد عملکرد  آپشن و اینکه چطور از آن‌ها استفاده‌ مناسب داشته باشیم، به شما کمک می‌کند سود زیادی در بازار به‌دست بیاورید.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 

 

 




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19