در آخرین روز کاری هفته گذشته شاخص کل باز هم صعودی بود اما رمق چندانی نداشت. در این روز نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای با رشد 2/ 0‌درصدی همراه شد اما جریان ضعیف تقاضا سبب شد تا حقیقی‌‌‌ها خالص فروش 176‌میلیارد و 378‌میلیون تومانی را ثبت کنند. در روز پایانی هفته در مقابل ورود سرمایه‌های حقیقی به زیرمجموعه‌‌‌های پالایشی، شاهد ادامه خروج این دسته از معامله‌‌‌گران از دیگر گروه‌‌‌های کامودیتی‌‌‌محور بودیم.

به این ترتیب روز چهارشنبه پالایشگاه‌‌‌های بورسی در مجموع خالص ورود 68‌میلیارد و 166‌میلیون تومانی را تجربه کردند. دستورالعمل جدید وزارت نفت برای خوراک دریافتی پالایشگاه‌‌‌ها و افزایش تخفیف در نظر گرفته شده از مهم‌ترین دلایل افزایش توجه سهامداران خرد به سهام پالایشی بود. در ادامه نیز گروه دستگاه‌های برقی، کانی غیرفلزی و سایر واسطه‌‌‌گری‌‌‌های مالی در رتبه‌‌‌های بعدی لیست خرید حقیقی‌‌‌ها قرار داشتند. در مجموع روز چهارشنبه شاهد ورود سرمایه‌های خرد به 16 گروه در مقابل خروج از 22 صنعت بودیم. در صدر لیست فروش حقیقی‌‌‌ها اما گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با خالص فروش 60‌میلیارد تومانی خودنمایی می‌‌‌کرد. فلزی‌‌‌ها نیز طی دادوستدهای این روز با خروج 52‌میلیارد و 864‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند. پتروشیمی‌‌‌ها نیز در شرایطی مشابه شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 32‌میلیارد و 989‌ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

در مجموع دادوستدهای هفته منتهی به ۱۴مهرماه، سهامی به ارزش ۵۵۵‌میلیارد تومان از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌‌‌ها منتقل شد تا بازیگران خرد بورس تهران برای ششمین هفته متوالی به فعالیت در زمین فروش سهام ادامه دهند. با وجود رشد میانگین قیمت سهام و پشتوانه‌‌‌های بنیادی اما به نظر می‌رسد از یک‌ طرف هراس بورس‌‌‌بازان حقیقی از افول مجدد قیمت‌ها و از سوی دیگر انتظار برای انتشار عملکرد فصلی بنگاه‌‌‌های بورسی، مهم‌ترین دلیل تعلل سرمایه‌‌‌ این دسته از بازیگران بورسی به گردونه معاملات سهام است.

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19