بورس; به کدام بهانه سبز شد؟؟

بعد از گذشت یک هفته پر عرضه بالاخره بازار سهام رنگ سبز را به خود گرفت. حال این برگشت روند می تواند به بهانه تغییر رییس سازمان بورس باشد یا جهش قیمت های جهانی یا می توان گفت، هر دو دلیل، اما هر کدام از دلایل است، بازار سهام را در اولین روز کاری آخرین هفته مهر ماه 1400 خوش رنگ و لعاب به نمایش گذاشته است.

کامودیتی محور در راس توجهات 

بازار بورس تهران اولین روز هفته خود را در نمادهای بزرگ و کوچک من جمله نمادهای کامودیتی محور با رشد و برتری خریداران آغاز بکار کرد و همچنان هم شاهد تاخت و تاز خریداران و افزایش تقاضا در بزرگان هستیم.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین محرکی که بازار سهام را در  این هفته با جهش قیمت همراه کرده است، بازار جهانی است. قیمت‌ محصولاتی مانند اوره و متانول و نفت و گاز چندین هفته است که در مدار صعودی  قرار داشته و حالا نوبت به فلزات اساسی رسیده است. در آخرین معاملات بازار جهانی در این هفته قیمت نفت برنت به محدوده 85 دلار در هر بشکه رسیده؛ مس بالاتر از 10300 دلار معامله می‌شود. آلومینیوم همچنان به سقف‌شکنی ادامه می‌دهد و رکوردهای تاریخی جدید ثبت می‌کند و روی به 3700 دلار غلبه کرده است.

بنابراین تقاضای حاکم شده بی دلیل نیست

بازار سهام در اولین روز کاری با ساز کوک خریداران دنبال شد و توانست با رشد بیش از 40 هزار واحد در بالاتر از سطح 1 میلیون و 437 هزار واحد به کار خود پایان داد و نمادهای فولاد، فملی، شستا و کچاد بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس تهران داشتند. نماگر هم وزن با رشد بیش از 9 هزار واحد توانست در بالاتر از سطح 402 هزار واحد به کار خود پایان داد.

رشد قیمت ها و جهش خیره کننده قیمت های جهانی به قدری بالا بود که کامودیتی حور ها در سقف قیمت روزانه با صف خرید و با رشد 5 درصد به کار خود پایان دادند.

شوک کدام یک بوده است؟

حال باید گفت، شوک عشقی بوده یا شوک قیمت های جهانی اما هر چه بود کارساز بود و موجب شد تا ناراحتی یک هفته عرضه به فراموشی سپرده شود و ما شاهد آغازی مثبت در بازار سهام باشیم .

با ورود مجدد بازار سرمایه طی معاملات هفته گذشته به مدار نزولی ترس سهامداران بار دیگر آشکار شد و به افزایش فشار فروش در بازار انجامید؛ به طوری که افت ۱/ ۶درصدی شاخص کل در هفته گذشته رقم خورد. علاوه بر این، بورس در روزهای اخیر با کاهش قیمت ارز روبه‌رو شد و از سوی دیگر، تغییر اعضای شورای عالی و رئیس این سازمان، شاخص کل را تحت‌تاثیر قرار داد. افت بیشتر شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل نشان می‌دهد که علاوه بر روند منفی گروه‌‌‌های بزرگ بازار، گروه‌‌‌های کوچک هم وضعیت خوبی ندارند و روند کاهشی را در پیش گرفته‌اند. کارشناسان معتقدند، بازار تا نیمه اول آبان و تا زمان انتشار کامل گزارش شرکت‌ها تغییری نمی‌‌‌کند و در یک رنج خنثی و شاید منفی باقی خواهد ماند.

از طرف دیگر، فعالان بازار مدت‌ها در انتظار تغییر رئیس سازمان بورس و اعضای هیات مدیره بودند که بالاخره انتظارها به پایان رسید و مورد استقبال بازار قرار گرفت.گفتنی است؛ سهامداران درگیر ترس شدند و اقدامات زودهنگام انجام می‌دهند و سعی می‌کنند از نوسانات مقطعی استفاده کنند.در مجموع انتظار می‌رود در روزهای آتی نیز شاهد روند مثبت و منفی باشیم، اما عرضه‌ها نسبت به امروز بیشتر خواهد شد و در حال حاضر لیدر بازار سهم‌های کامودیتی محور بودند.اما عملکرد مدیران در ادامه‌دار بودن این روند مثبت تاثیرگذار است، البته امیدواریم با توجه به سابقه آقای مجیدعشقی در بورس کالا، شاهد حل شدن مسئله قیمت‌گذاری دستوری و مواردی از این قبیل باشیم. در نهایت باید گفت، اگر روند بازار به همین صورت ادامه پیدا کند می‌توانیم به آینده بازار و ادامه این روند مثبت امیدوار باشیم، اما باید به اتفاقات غیرمنتظره و غیرقابل پیش‌بینی نیز توجه داشت.

اما تحلیل تکنیکال شاخص کل از وقوع یک اتفاق مهم به ما می گوید:

با توجه به کندل قوی در معاملات امروز، برای سومین بار پیاپی شاخص کل کف بالاتر ثبت کرد که نشان از حفظ روند صعودی ملایم شاخص کل در چند ماه اخیر است. شاخص کل در راه صعود قوی، خط روند نزولی کوتاه مدت را پیش روی خود دارد که در صورت تثبیت بالای آن و همینطور عبور از محدوده ۱۴۸۰ میتوان انتظار حرکت قوی برای عبور از ۱۶۰۰ باشیم. در مجموع کلیت بازار از منظر تکنیکال تا زمانی که شاخص کل به زیر محدوده ۱۳۵۰ نفوذ نکرده است جای نگرانی ندارد.

در جریان معاملات امروز کامودیتی محورها همانطور که گفتیم با رشد قیمت و افزایش تقاضا همراه شدند و ما شاهد رشد قیمت در اکثریت این نمادها بودیم. رشد قیمت در این نمادها من جمله فولاد مبارکه و فملی و همچنین صف خرید قابل توجه شستا، موجب شد تا بازار سهام را از یک هفته متعادل و مثبت همراه سازد.

البته در سطوح بالاتر هم گفتیم که رشد قیمت های جهانی نیز بی تاثیر نبوده و ما شاهد افزایش قیمت در بازار سهام بودیم که آن هم متاثر از قیمت های جهانی بود. بازار جهانی در معاملات روز گذشته با رشد خیره کننده ای به کار خود پایان داد.  آثار قیمت های جهانی، افزایش نرخ کامودیتی ها، کاهش شاخص دلار در دنیا بر بازار  سهام مثبت خواهد بود و براساس پیش بینی ها صورت گرفته به نظر می رسد روند صعودی کامودیتی ها ادامه دار باشد اما در مسیر حرکت خود امکان ایجاد اصلاح وجود خواهد داشت.

 

جمله طلایی روز 

تنها راه لذت بردن ‌از زندگی‌ این هست
که بتونی‌خوب و عمیق‌ پذیرای‌ این‌ باشی
‌که زندگی‌ ‌یک جریان ‌و فرآیند است
نه رسیدن ‌به یک مقصد!

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52
گزارش بازار / عقب نشینی شاخص...
توسط محمدباقر سلیمانی 25 دی 1402 ساعت 14:31
گزارش بازار / بورس در...
توسط محمدباقر سلیمانی 11 دی 1402 ساعت 16:38
پیش بینی بازار / عرضه یا تقاضا...
توسط محمدباقر سلیمانی 28 آذر 1402 ساعت 09:06