طی معاملات روز جاری 11 آبان ماه 1400 شاهد ادامه دار بودن معاملات مثبت اکثریت نمادهای بازار سهام بودیم. بازار بورس تهران در این دقایق ابتدایی رالی حاکم شده در نمادهای خودرویی توانست در مدار مثبت و با جهش قیمت همراه شود بطوری می توان گفت خودرویی ها عامل رشد بازار سهام در معاملات امروز بشمار رفتند البته ناگفته نماند خریدار در سایز بزرگان کاملا مشهود بود. در نهایت شاخص بورس تهران  با رشد بیش از 14000 واحدی در سطح 1 میلیون و 376 هزار واحد قرار گرفت.  البته کار از مثبت هم با مرور زمان گذشت و در همان لحظات ابتدایی شاهد تشکیل صف خرید بروی عمده نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم! به طوری که تا جایی که چشم کار می کرد خریداری بود و خبری از فروشنده ای در بازار سهام نبود.

با آنکه در ابتدای بازار شاهد جهش خیره کننده نمادهای خودرویی بودیم اما تقاضا در کلیت بازار در نیمخه دوم به قدری بالا رفته که فروشنده ای در میدان معاملات باقی نگذاشت. در رابطه با ارزندگی بازار باید این موضوع را مدنظر داشت که نمادهای بنیادی بسیاری به قیمت‌های جذابی در این اصلاح رسیده‌اند اما باید هیجان را از معاملات خود دور کنیم.

با آنکه چالش اصلی بازار سرمایه در این روزها تنها کمبود نقدینگی یا همان پول است ولی باید گفت چراغ چهارراه بورس با حمایت ها همچنان رنگ سبز خود را حفظ کرد.

اگرچه سهامداران به موتورهای رشدی بازار سهام همچنان بی توجه هستند اما سیگنال دهی مربوط به از سرگیری مذاکرات برجامی در وین از نیمه ماه نوامبر توانستند تا حدودی ترس و ابهام از این موضوع را از داد و ستد سهامداران بدور کند و از پایین آمدن شدت هیجان ها در بازار اثرگذار باشد.

در این متوالی بازار سرمایه در سایه احتیاط توانست آرامشی به معاملات سهامداران دهد. بازار سهام با آنکه ورودی از بابت نقدینگی در این چند وقت نداشته است اما خروجی حقیقی ها در این روزها همچنان ادامه دارد و ما امروز هم شاهد خروج پول حقیقی ها از بازار سهام بودیم.

در بازار امروز 222 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت که نمادهای غزر، فرابورس و شبندر بیشترین ورود پول حقیقی و نوری بیشترین ورود نقدینگی حقوقی را داشتند. ارزش معاملات خرد امروز  3169 میلیارد تومان به ثبت رسید و ارزش معاملات کل بیش از 5 هزار میلیارد تومان بوده است.

حال در بازار امروز چه گذشت؟

در معاملات امروز تنها سهامداران شستا بودند که چشم انتظار بازگشت نمادشان به تابلو معاملات نشسته بودند اما از طرف دیگر با شروع نیمه دوم معاملات نماد فولاد بازگشت خود را به تابلو معاملات اعلام کرد و توانست در مدار مثبت بیش از 2 درصد بازگرددد و لبخند را بروی لبان سهامداران بیاورد. فولاد در پایان معاملات مجددا بدلیل اصلاحیه افشای اطلاعات خود بروی سامانه کدال متوقف شد.

شاید باورتان نشود اما نفت برنت در نیمه دوم معاملات روز جاری ما در بالاتر از سطح 85 دلار مجددا قرار گرفت و پالایشی ها در نیمه دوم معاملات با رشد حداکثری قیمت در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شدند. اوج گیری پالایشی های در بازار سهام است به چشم می خورد.

شیرین کامی سهامداران قندی در معاملات امروز کاملا مشخص بود. به قدری معاملات قندی ها در مدار مثبت در حال سپری شدن بود که شیرینی آن همچنان به کام سهامدارانش بود. قزوین در قیمت 2835 تومان رشد بیش از 4 درصد را تجربه کرد. قنیشا و سایر نمادها مثبت و پر تقاضا دنبال می شدند.

در بورس امروز حقوقی‌ها حدود ۲۲۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد سه هزار و  ۱۷۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۷درصد یعنی ۵۳۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان هفت درصد از کل معاملات شد.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «مواد و محصولات دارویی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» و «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۳۰نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۷۵نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۰۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۲۸۰میلیارد تومان بود.

جمله طلایی روز

به هر چی فکر کنی و براش تلاش کنی همون میشی...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 19 اردیبهشت 1403 ساعت 08:26
تجربه ای همانند...
توسط محمدباقر سلیمانی 17 اردیبهشت 1403 ساعت 14:36
پایان بازاری بی...
توسط محمدباقر سلیمانی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 12 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34