آشنایی با صندوق های سهامی:

بهترین گزینه برای افردادی که دانش مالی مناسب و زمان کافی برای سرمایه گذاری در بورس را ندارند انتخاب صندوق های سرمایه گذاری می باشد، اگر سرمایه گدار قدرت ریسک پذیری بالای دارد صندوق های سرمایه گذاری سهامی انتخاب مناسب می باشد. در این صندوق ۷۰ الی ۹۵ درصد از سرمایه جمع آوری شده را در سهام و حق تقدم سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کند و مابقی سرمایه به میزان ۵ الی ۳۰ درصد را در اوراق با درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سایر دارایی‌های با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌کند.

سرمایه گذاری در صندوق های سهامی ریسک به مراتب کم تری از سرمایه گذاری مستقیم در بورس دارد، چرا که افراد خبره و مطلع پشت این گونه سهام ها هستند و در عین حال که سرمایه گذار وقتی برای رصد بازار سرمایه و خرید و فروش نمی گذارد و اگر هم مبتدی باشد، می تواند بهترین سوددهی را با توجه به آگاهی اش از بازار کسب کند.

صندوق سهامی نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک می باشد که بیشتر سبد دارایی آن را سهام شرکت ‌های پذیرفته شده در بورس تشکیل داده اند. این صندوق ‌ها بر خلاف صندوق‌ سرمایه گذاری با درآمد ثابت معمولا تقسیم سود دوره ‌ای نخواهند داشت. سود صندوق سهامی ناشی از تفاوت قیمت خرید و فروش واحدهای صندوق است یعنی سرمایه‌ گذاران از افزایش قیمت واحدهای صندوق سود به دست می آورند و این صندوق ‌ها معمولا تقسیم سود دوره ‌ای ندارند.

سیاست مالی این صندوق ها از جمله سوددهی، سیاست مدیریتی، ترکیب دارایی ‌ها و … در امیدنامه آن‌ ها عنوان شده است و بهتر است همواره پیش از سرمایه گذاری در صندوق‌ ها امیدنامه آن‌ ها را دقیق مطالعه نمایید. به منظور انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری سهامی باید به کارنامه صندوق در سال‌ های پیش و میزان بازدهی آن توجه داشته باشید. این صندوق ها به علت سرمایه گذاری بخش عمده ای از سرمایه در بازار سهام نسبت به سایر صندوق ‌ها از ریسک بیشتری برخوردار هستند و در نتیجه انتظار سود بیشتری نسبت به دارایی ‌های با درآمد ثابت مثل سپرده‌ های بانکی و اوراق مشارکت دارد، لذا صندوق سهامی بیشتر برای افراد ریسک پذیر با دید سود در بلند مدت گزینه مناسبی می باشد. شایان ذکر است که صندوق های سهامی اغلب ضامن نقدشوندگی ندارند و مثل یک سهام عادی در بورس قابلیت خرید و فروش دارند.

صندوق های سهامی در دوران رونق اقتصادی عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهند، ولی هیچ گونه تضمینی برای عملکرد مطلوب صندوق ‌های سهامی در دوران رکود اقتصادی وجود ندارد و حتی این امکان وجود دارد که این صندوق ‌ها در دوران رکود زیان ده نیز شوند. البته که باید این نکته را در نظر داشت که ریسک صندوق ‌های سهامی با استفاده از مدیریت حرفه‌ ای و به کارگیری دانش تخصصی قابل کنترل است و نسبت به سهام های عادی بازار کاهش پیدا می کند، ولی به علت طبیعت نوسانی بازار سهام، نمی ‌شود مقدار ریسک این صندوق‌ ها را به صفر رساند.

صندوق سرمایه گذاری سهامی مناسب چه افرادی است؟

طبیعت بازار سهام به شکلی است که در بلند مدت عملکرد بهتری از خود نشان می دهد، به صورتی که با صرف وقت و استفاده از دانش تخصصی در بلند مدت سودآور است، لذا صندوق‌ های سهامی برای افرادی مناسب است که علاقه ‌مند به سرمایه گذاری بلند مدت در بازار سرمایه و کسب بازدهی بالاتر نسبت به سرمایه ‌گذاری در بانک هستند، ولی وقت و دانش کافی برای انجام این کار را در اختیار ندارند.

مزایای صندوق سرمایه گذاری سهامی چیست؟

  • شفافیت عملکرد صندوق ‌ها
  • حفظ قدرت خرید در مقابل تورم
  • سوددهی مناسب در طولانی مدت
  • ریسک کم تر نسبت به سرمایه‌ گذاری مستقیم در بورس
  • به کارگیری دانش و اطلاعات یک تیم تخصصی برای سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه
  • قابلیت مقایسه آسان بازدهی صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری در بورس و انتخاب بهترین آن ها
  • صرفه‌ جویی در زمان و هزینه؛ در واقع دیگر شما احتیاجی به بررسی روزانه بازار سرمایه و استرس‌ های ناشی از آن را نخواهید داشت

به صورت کلی ریسک و بازده با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و افراد همواره نسبت به میزان ریسک سرمایه گذاری خود توقع سودآوری خواهند داشت. این نوع از صندوق ‌ها به نسبت دیگر صندوق‌ ها ریسک بیشتری دارند و در نتیجه بازده مورد انتظار آن نیز بیشتر است. بازار سهام طبیعت نوسانی دارد ولی در بلند مدت سودده می باشد. در نتیجه صندوق سهامی برای افرادی که قصد دارند به صورت بلند مدت در بازار بورس سرمایه گذاری کنند و از آن سود ببرند گزینه مناسبی است. از طرف دیگر با سرمایه گذاری طولانی مدت در صندوق های سهامی شما ارزش پول خود را در مقابل تورم حقظ کرده‌ اید و با این کار سود بیشتری به نسبت سرمایه گذاری در بانک برای شما حاصل می شود. همچنین با سپردن سرمایه به تیمی حرفه‌ ای، ریسک سرمایه گذاری خود را تا حد زیادی نسبت به سرمایه گذاری مستقیم کم کرده اید.

 یکی از صندوق های تحت مدیریت شرکت سبدگردان پاداش سرمایه ، صندوق سهامی پاداش سرمایه پارس می باشد که با بهره گیری از تخصص و تبحر کارشناسان و مدیران این مجموعه عملکرد قابل قبولی را طی مدت فعالیت در کارنامه خود ثبت کرده است لذا سرمایه گذارانی که با دید بلند مدت قصد ورود به بازار سرمایه را دارند می توانند در این صندوق اقدام به سرمایه گذاری کنند.

 







بررسی نمودار نماد...
توسط مجتبی ترکی 22 خرداد 1401 ساعت 15:49
بررسی نمودار سپاها
توسط مجتبی ترکی 17 خرداد 1401 ساعت 14:18
تحلیل نمودار نماد...
توسط مجتبی ترکی 04 خرداد 1401 ساعت 12:17
بررسی نمودار نماد...
توسط مجتبی ترکی 02 خرداد 1401 ساعت 08:48