در ریزش بازار چگونه بازدهی کسب کنیم؟
فعالیت در بازار سرمایه نیاز به دانش و تجربه دارد. مانند فعالیت در هر کسب و کاری، فعالیت در بازار‌های مالی به عنوان یک سرمایه‌گذار نیاز به صرف زمان و کسب مهارت‌های مربوط به این حوزه را دارد.
در زمانی که بازار بورس تهران روند صعودی داشت شاید کسب بازدهی کار چندان سختی نبود ولی تفاوت عملکرد فعالین بازار زمانی مشخص می‌گردد که بورس روندی نزولی پیدا می‌کند. در مطلب زیر سعی داریم که عواملی که می‌تواند به کسب بازدهی در دوران ریزش بازار کمک کند اشاره کنیم:

 

بهینه کردن پرتفوی:
یکی از نکاتی که باید در شرایط ریزش بازار باید به آن توجه کنیم دانستن این موضوع است که در شرایط نامساعد بازار باید ترکیب پرتفوی خود را اندکی تغییر دهیم. اوراق با درآمد ثابت از جمله مواردی هستند که میتوان میزان بیشتری از پرتفوی را در زمان ریزش بازار به آن اختصاص داد تا از ریزش بازار اندکی در امان باشیم چون ابزارهای با درآمد ثابت سود ثابت و تضمین شده‌ای دارند.
نمونه‌ای از ابزارهای با درآمد ثابت عبارتند از:اوراق اخزا، صندوق‌های درآمد ثابت (پاداش سرمایه بهگزین)

 


سهم‌های بنیادی:
در زمان ریزش بازار شاهد خروج پول حقیقی‌ها از بازار هستیم و عمده فعالینی که در ریزش بازار ماندگار هستند سرمایه‌گذاران حقیقی بلند‌مدتی و حقوقی‌ها خواهند بود. از طرف دیگر تمایل این نوع سهامداران بیشتر به سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار خواهد بود.
پس یکی از نکاتی که باید بدانیم این است که در زمان ریزش بازار، سهم‌های بنیادی بازار ریسک کمتری نسبت به سهم‌های کوچک و پروژه محور دارند.
در نمودار زیر عملکرد دو سهم کوچک و بنیادی در زمان ریزش بازار را مشاهده می‌کنید:

 

یکی از آیتم‌هایی که بتوان سهم‌های بنیادی را تشخیص داد بررسی عملکرد سود سازی سال‌های گذشته آن‌ها می‌باشد. در شکل زیر روند eps شرکت ملی صنایع مس ایران را طی 5 سال اخیر مشاهده می‌کنید:

 

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی:
صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی به دلیل جذب سرمایه‌های زیاد و با تشکیل سبد متنوعی از دارایی‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری را برای افراد کاهش می‌دهند. از طرفی این نهاد‌های مالی از افرادی با تجربه و با مهارت تشکیل شده‌اند که با مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها سعی خواهند کرد که بازدهی مناسب را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند.
به عنوان مثال صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سرمایه پارس با نماد پادا یکی از انواع صندوق‌های سهامی قابل معامله است که روند تغییرات قیمت هر واحد این صندوق را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید که بازدهی در حدود شاخص کل بورس را نصیب سرمایه گذاران خود کرده است:


 

 


جمع‌بندی:
فعالیت در بازارهای مالی با ریسک همراه است. کسب دانش و افزایش مهارت باعث مدیریت ریسک حاصل از سرمایه‌گذاری خواهد شد. در بازار بورس تهران به دلیل یک طرفه بودن بازار، بهتر در زمان ریزش بازار از استراتژِی‌هایی با ریسک کمتر استفاده کرد و مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد را در انتخاب سبد مناسب رعایت کنیم.




معرفی صندوق با درآمد ثابت...
توسط مجتبی ترکی 26 دی 1400 ساعت 12:06
سرمایه گذاری برای آینده...
توسط مجتبی ترکی 08 دی 1400 ساعت 13:43
گام سیزدهم آموزش ; عرضه و تقاضا در...
توسط مرضیه گل محمدی 11 مهر 1400 ساعت 15:59
گام دوازدهم آموزش ; تاثیر و تشخیص حجم...
توسط مرضیه گل محمدی 04 مهر 1400 ساعت 13:32