فرید شعبانی کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با پاداش سرمایه گفت: بازار در ایام اخیر تحت تاثیر اخبار برجامی دچار نوسانات کوتاه مدتی بود که به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز چنین تلاطمی ادامه دار باشد. 


وی افزود: نکته مهم عدم ورود پول حقیقی چشمگیر به بازار بود و این پدیده نشان می‌دهد که رشد بازار حتی در صنایع برجامی همچون خودرو و بانک ناشی از جابجایی منابع سهامداران از سایر صنایع بوده؛ به همین علت پیش بینی می‌شود که در ایام آتی نیز عمدتا نوسان میان سهام دلاری و برجامی در بازار به وقوع پیوندد. 


شعبانی بیان کرد: شرط تداوم رشد بازار در صورت وقوع توافق برجام بخصوص در نمادهای برجامی شروع روند پول قوی است؛ به همین علت پیش بینی می‌شود که بازار در روزهای آتی به روند پر نوسان خود ادامه داده، اما تا پیش از قطعی شدن پرونده اتمی رشد ممتد بازار از نقطه فعلی دشوار خواهد بود؛ به خصوص چون تا به امروز بسیاری از نمادهای بانکی و خودرویی رشد چشم‌‌گیری داشته و از سطوح کف قیمتی خود فاصله گرفته اند.


این فعال بازارسرمایه بیان داشت: نمادهای کامودیتی محور نیز عمدتا تحت تأثیر قیمت‌های جهانی و انتظارات رشد قیمت انرژی قرار گرفته بودند و در بسیاری از پتروشیمی‌ها کاهش قیمت تولیدی و عدم کاهش متناسب در قیمت خوراک حاشیه سود مجموعه‌های پتروشیمی الفینی را تحت تأثیر قرار داده و رشد بیشتر آن‌‌ها را با دشواری روبرو خواهد کرد. 


به گفته وی؛ انتظار می‌رود تا شاخص کل توان عبور از یک میلیون و پانصد هزار واحد را بدون خبر قطعی برجام نخواهد داشت و تا پیش از قطعی شدن خبر برجام بازار نوسانات را میان سهام دلاری و برجامی دنبال خواهد کرد. همچنین در صورت شکست مذاکرات چشم انداز تورمی رشد چشم گیری خواهد داشت و می‌تواند منجر به رشد سهام دلاری در کوتاه مدت شود. در سناریوی وقوع توافق نیز بازار می‌تواند با رشد صنایع خودرو و بانک و کاهش تخفیف‌های پتروشیمی از عمدتا از محل سهام این گروه‌ها رشد تا یک میلیون و پانصد هزار واحد را تجربه کند.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه