بلاتکلیفی بازار در آخرین روزهای مردادماه 

علی عصاری  کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با "پاداش سرمایه" گفت: بازار امروز حدود 12هزار و 600 واحد ریزش کرد که سهم شاخص هم وزن 1667واحد بود.


وی افزود: نکته بارز معاملات امروز گروه خودرویی ها بودند که در ابتدای صبح حتی مثبت دو هم معامله شدند، ولی در ساعات پایانی با فشار فروش زیاد همراه شدند توری که خودرو با -۴ بسته شد و خساپا با منفی ۲. گروه بانکی هم از همین روال تبعیت کرد و به نسبت روزهای گذشته با کاهش قیمت مواجه شدند، اما در مقابل شاخص هم‌وزن شرایط بهتری را از خود نشان داد طوری که گروه های متوسط و کوچک ورود نقدینگی نسبتاً خوبی را داشتند.


عصاری بیان کرد: در بازارهای موازی قیمت طلا و دلار هم کاهش خوبی را تجربه کرد و این خود نشان از اخبار سیاسی مهم در سطح کلان است، اما در بازارسرمایه شاید این اخبار در چند روز قبل تاثیر خود را گذاشتند. زیان انباشته فولاد و اخباری که از این شرکت به گوش سهامداران رسید تاثیر زیادی رو در بازار گذاشت؛ طوری که در ابتدای روز فولاد ممنوع و متوقف شد، اما چرا واکنش بازارسرمایه نسبت به اخبار برجام متوقف شده، اولین دلیل را می توان در اعتماد عمومی مردم بررسی کرد؛ اعتمادی که بعد از گذشت دو سال از ریزش تاریخی بورس هنوز به بازارسرمایه بازنگشته و همچنان بعد از دو فصل تورم متوالی بالای ۴۰ درصد هنوز بورس رشد قابل توجه ایران کرده است.


این فعال بازارسرمایه عنوان کرد: دلیل دوم را می توان در تحلیل رفتاری سهامداران جستجو کرد؛ تقریبا می توان گفت در دو سال اخیر افرادی که توانستند در این بازار نزولی زنده بمانند و سود حداقلی دریافت کنند، افرادی بودند که با سودهای ۱۰ درصد تا ۱۵ درصد رضایت دادند و از سهام خارج شدند.


وی افزود: این رویه به عنوان یک اصل بر بازار حاکم شده و متاسفانه بازار تا رشد محدودی را تجربه می کند سهامداران اقدام به فروش می کنند.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه