ضرورت حذف قیمت گذاری دستوری در بازارسرمایه 

 

امیر ندیری – مدیر صندوق های کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت و گو با پاداش سرمایه گفت: دو سال از آغاز ریزش بورس تهران گذشت و فعالان بازارسرمایه با ریسک های مختلفی طی این دو سال دست و پنجه نرم کردند و مهم ترین ریسک تحمیل شده به بازارسرمایه قیمت گذاری دستوری بوده و هست که هرچند پیشرفت‌های جزئی داشته، اما همچنان مهم ترین ریسک بازارسرمایه است که باعث شده هزینه این تصمیم دولت از جیب سهامداران پرداخت شود. 


وی افزود: قیمت گذاری دستوری زیان را به شرکت ها و سهامداران تحمیل می کند، اما جیب دلالان را پر پول‌تر می کند و باعث فساد در کشور می شود؛ همچنین بیشترین زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری به صنایع خودرو، لاستیک و غذایی وارد شده است.  


ندیری بیان کرد: یکی از دلایل قیمت گذاری دولت، عدم توانایی مدیریت کشور در شرایط تحریم است که امیدواریم توافق برجام به زودی حاصل شود تا درآمد دولت افزایش پیدا کند و اقدام به چاپ پول نکند که باعث تورم شود و برای کاهش فشار بر مردم به قیمت گذاری دستوری روی آورد. 


این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: در حال حاضر شانس احیای توافق برجام بالاست و اگر این توافق نهایی شود، بازارسرمایه واکنش مثبتی نشان خواهد داد و سایر بازار ها از جمله مسکن و دلار و طلا جذابیت خود را از دست خواهند داد. 


به گفته مدیر صندوق های کارگزاری اقتصاد بیدار؛ بازارسرمایه در شرایط ارزنده ای قرار دارد و در صورت کاهش ریسک ها بخصوص با توافق برجام ، اعتماد به بازارسرمایه بیشتر خواهد شد و با ورود پول به بازار می توانیم شاهد رشد بورس باشیم.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه