بازار سرمایه و اوراق: 

با توجه به نزدیک شدن تاریخ سررسید اوراق منفعت دولتی شاید بد نباشد تا به بررسی این اوراق بپردازیم  :  

اوراق منفعت چیست :

 ورق منفعت: سند مالی بهاداری است که بیانگر مالکیت دارنده ی آن بر مقدار معین خدمات یا منافع آینده از یک دارایی بادوام است که در ازای پرداخت مبلغ معینی به وی منتقل شده است. این اوراق قابل معامله در بازارهای بورس و فرابورس هستند

منفعت: عواید مستمر حاصل از دارایی معین یا حق استفاده از خدمات یا سایر حقوق قابل نقل و انتقالی است که مبنای انتشار اوراق منفعت قرار می گیرد. 

تفاوت اوراق منفعت با انواع دیگر اوراق صکوک در این است که اوراق منفعت به پشتوانه منافع دارایی است در حالی که سایر اوراق صکوک به پشتوانه خود دارایی هستند.

اوراق منفعت یکی دیگر از ابزار های مالی با درآمد ثابت به شمار میرود که می توانند به وجود آوردنده ی فرصت های سرمایه گذاری خوبی باشند. اوراق منفعت با ارزش اسمی 1،000،000 ریال و و ضامن آن در مواعد فصلی یا ماهانه از قبل مشخص می شود هدف اوراق منفعت تامین مالی و سهیم نمودن سرمایه گذار در سود پروژه و یا سهیم شدن مقدار معینی از خدمات می باشد ، ضامن این اوراق سازمان برنامه و بودجه می باشد و پرداخت سود 6 ماهه را متضمن می شوند ،در این میان اگر به بررسی اوراق منفعت دولتی بپردازیم می توان گفت : نماد های افاد، اروند و ماهان در زیرگروه صنعت اوراق منفعت دولتی قرار دارند، از اوراقی هستند که در حال حاضر در بازار وجود دارند.

در بهمن ماه 1398 هفتمین سری پذیره نویسی اوراق منفعت دولت وارد بازار بورس گشته بود و این پذیره نویسی ها با نام نمادهای «افاد81»، «افاد82»، «افاد83»، «افاد84» همراه بوده است . این اوراق از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس به فروش میرسند.قیمت هر ورق از این اوراق100 هزار تومان بوده است و سود آن 17.9درصد سالانه تا سررسید بوده است. دوره های پرداخت سود این اوراق 6 ماه یک بار است و دارای سررسید 42 ماهه می باشد. موضوع این اوراق تامین مالی دولت و دارایی مبنای انتشار این اوراق منافع و درآمدهای دولت است.

 

0410BOND

نمادهای افاد در تیر و مرداد ماه به سررسید خود خواهند رسید ، صکوکی که به نام اوراق منفعت در بازار بدهی عرضه شدند. در ابتدا با سود اسمی حدود ۲۰ درصد و با سررسید ۵/ ۳ ساله همراه گشته بودند این عامل سبب نتیجه های گوناگونی گشته بود زیرا سبب عمق‌بخشی به بورس از طریق بازار بدهی، امکان هماهنگی سریع نرخ سود با انتظارات بازار و اثرات تورمی محدود را سبب میگشت. خریداران اوراق منفعت سرمایه گذاران در بازار های اولیه و ثانویه می باشند که از جمله ارکان مهمی در بازار سرمایه به شمار میرود .

0410BONDD

 

تاریخ سررسید اوراق منفعت :

با توجه به نزدیک شدن به تاریخ بازپرداخت اوراق منفعت در تابستان دولت باید بتواند این اوراق را تسویه نماید   .

EFAD

بررسی بازار :

در روز جاری همانطور که در بررسی صنایع صبح به آن پرداختیم بازار با افزایش عرضه و کم حجم به پایان رسید ، روز جاری کمترین میزان ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داده است . هم چنان روند اصلاحی بازار ادامه داربوده و هم چنان سطح حمایتی دو میلیون و 100 هزار واحدی به عنوان تارگت اول در نظر گرفته ایم.

 

 اگر شاخص سازها را از نظر تکنیکالی نگاهی بیندازیم هم چنان اصلاح آن ها تا حدود 8 درصد ادامه خواهد داشت اما تک سهم ها در نزدیکی خط حمایت خود قرار دارند و از جهت شاهد رشد بیشتر شاخص کل هم وزن به نسبت شاهد کل بوده ایم و خواهیم بود 

 

 
پرسود باشید 
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه

    




بازار سبزپوش شد
توسط محمدباقر سلیمانی 20 فروردین 1403 ساعت 15:11
گزارش روز / بازار مثبت و باز هم فروش...
توسط محمدباقر سلیمانی 13 آذر 1402 ساعت 16:07
پیش بینی / نگاهی به چشم انداز...
توسط مرسده گونه 20 شهریور 1402 ساعت 07:37
تامین مالی ۳،۰۰۰ میلیارد ریالی از طریق...
توسط الناز جمالی 28 مرداد 1402 ساعت 15:13