بررسی دو صنعت مهم پررشد و ارتباط آن ها با یکدیگر :

 

صنعت سیمانی :

سیمانی ها صنعتی که از ابتدای سال 1402 تاکنون سود 42 درصدی را به سهامداران خود داده اند از جمله صنایع پرطرفدار بازار سهام به شمار میرود این صنعت یکی از صنایع تاثیرگذار بر اقتصاد کشور می باشد هم چنین ارتباط تنگاتنگی با برخی از صنایع دیگر مانند انبوه سازی و ساختمانی ها دارد . این صنعت در زمینه ی صادرات نیز ادارای رتبه ی جهانی می باشد

فاکتورهای موثر بر سیمانی ها : 

از جمله فاکتورهای موثر بر این صنعت می توان به نوسانات قیمت ارز و محدودیت در خصوص صادرات و تحریم ها  اشاره نمود  هم چنان عواملی دیگر از جمله ریسک های ناشی از قطعی برق و گاز برای این صنعت وجود دارد .

هم چنین شاید بتوان یکی از دلایل رشد این صنعت را خارج شدن از قیمت گذاری دستوری پس از عرضه در بورس کالا دانست این صنعت در بهار 1402 به سود قابل توجهی دست یافت  از جمله اتفاقات موثر بر این صنعت می توان به : معامله ۳.۱ میلیون تن انواع محصول در بورس کالا اشاره نمود

نمادهای پربازده در این صنعت : 

برخی نمادها با بیشترین بازدهی 60 روزه شامل : سفار سبهان سیلام و ساربیل می باشند   

4020501

 

اخبار مرتبط با این صنعت:

طبق خبر : در هفته منتهی به ۳۰ تیر امسال، ۳ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۴۳ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۳۵.۵ هزار میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس کالای ایران دادوستد شد که از نظر حجم با افزایش ۱۸.۷ درصدی و به لحاظ ارزش با افزایش ۳۲.۲ درصدی همراه بود. سیمان، سنگ آهن، فولاد و آهن اسفنجی سنگین وزن‌های تالار صنعتی و معدنی و قیر، وکیوم باتوم و مواد پلیمری سنگین وزن‌های تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بودند.

هم چنین در نیمه ی دوم بازار روز جاری شاهد افزایش تقاضای بیشتر در این صنعت و انبوه سازی ها  بوده ایم که می توان دلیل آن را افزایش یافتن تسهیلات مسکن دانست

تسهیلات خرید مسکن در تهران، برای املاکی که حداکثر تا ۲۵ سال عمر کرده‌اند به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و برای املاکی که ۲۵ تا ۳۰ سال عمر دارند، به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

همچنین تسهیلات خرید مسکن انفرادی در مراکز استان و شهرستان‌هایی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند به مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان برای املاک ۲۵ ساله و ۲۴۰ میلیون تومان برای املاک ۲۵ تا ۳۰ سال افزایش یافت.

این تسهیلات در سایر مناطق به ترتیب برای املاک ۲۵ و ۲۵ تا ۳۰ سال، به مبلغ ۲۴۰ و ۱۶۰ میلیون تومان تغییر پیدا کرد

انبوه سازی ها و عوامل موثر بر آن ها : 

انبوه سازی ها از ابتدای سال 1402 تاکنون رشدی معادل 20 درصد را تجربه کردند .از جمله عوامل موثر می توان به مصالح  تجهیزات و حمل و نقل حقوق و دستمزد ، تورم ، ریسک های سیاسی و تغییرات قیمت ارز اشاره نمود  از سویی دیگر نرخ سود سپرده بانکی و افزایش آن توسط بانکها به عنوان یک رقیب مهم صنعت مسکن در جذب سرمایه به شمار می رود .

 از جمله اتفاقات اخیری که در خصوص انبوه سازی ها :

 تاسیس صندوق املاک و مستغلات از جمله اتفاقات موثر بر این صنعت است و این اقدام از جهت آنکه موجب میشود تا  سرمایه‌گذارانی که توانایی خرید ملک ندارند با کم ترین ریسک با خرید این صندوق نسبت به خرید بخش کوچکی از یک ملک با سرمایه‌های خرد اقدام نمایند قدم خوب و موثری به شمار میرود .

 

شاید بتوان بازار مسکن و انبوه سازی را می توان این گونه بیان کرد :

شاید بتوانیم ارتباط میان انبوه سازی ها با سیمانی ها را در مصالح بدانیم مصالحی مانند سیمان، فولاد و ماسه برای بسیاری از پروژه های ساختمانی ضروری به حساب میایند و قیمت سیمان در هر تن بستگی به میزان تقاضای صنعت ساختمان دارد .

نمادها با بیشترین بازدهی در انبوه سازی ها : 

از جمله نمادها با بیشترین بازدهی 60 روزه شامل نمادهای : ثامان ثپردیس ثاباد وثتوسا می باشد .هم چنین در روز جاری این صنعت با ورود پول در نمادهای صدرنشین ثمسکن وساخت ثتوسا و ثامان همراه بوده است .

140205

 

روند شاخص ها در این دو صنعت :

اگر نگاهی به شاخص های دو صنعت انبوه سازی و سیمانی بیندازیم روند طی شده ی این صنایع مانند یکدیگر بوده است تنها از تاریخ 16 /2 این دو شاخص بر خلاف یکدیگر حرکت کردند .گروه انبوه سازی تحت عوامل مختلفی است همانطور که در ماه های اخیر شاهد کاهش قیمت و رکود در بازار مسکن بوده ایم اما از سویی دیگر قیمت سیمان هم چنان با افزایش همراه بوده است و شاهد رشد این صنعت بوده ایم  با این وجود از تاریخ 4/26 مجددا روند این دو صنعت به یکدیگر پیوست با این وجود شاخص سیمانی رشد بیشتری را از ابتدای 1402 به نفع خود به ثبت رساند.

140205

معاملات این صنعت در روز جاری : 

در روز جاری بیش از 90 درصد نمادهای گروه انبوه سازی معاملات مثبت و برخی صف خرید همراه بودند اما در سیمانی ها روز متعادلی را به پایان رساندند . با وجود آنکه این دو صنعت سابقه ی سبزی را از خود به اثبت رسانده اند اما وضعیت شاخص هم چنان نگران کننده به نظر میرسد .

 

   کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه
 



ساز مخالف بورس با سایر...
توسط محمدباقر سلیمانی 14 فروردین 1403 ساعت 14:56
بازار همچنان در بلاتکلیفی...
توسط محمدباقر سلیمانی 16 بهمن 1402 ساعت 15:28
پیش بینی بازار / خبر مهم برای سهام...
توسط محمدباقر سلیمانی 22 آذر 1402 ساعت 09:26
گزارش بازار / خرید یا فروش مسئله این...
توسط محمدباقر سلیمانی 20 آذر 1402 ساعت 15:07