بررسی  اثر زمان و بازار : 

با نگاهی اجمالی به بازار سرمایه در تایم های اصلاح بازار شاهد موج افتی به صورت میانگین 23 درصدی از سال 1399 تا کنون  بوده ایم در وضعیت کنونی شاخص در صورت اصلاح بیشتر و رسیدن به ارتفاع یک میلیون و 920 واحدی این اصلاح حدودا 23 درصدی پایان می یابد. همانطور که در روز جاری در ابتدای بازار نشانه های رشدی آن مشاهده گردید اما بازار ما درگیر مسائل دیگریست که یک اتفاق بر روی آن تاثیر دائمی نخواهد گذاشت همانطور که تا انتهای بازار مجددا شاهد افزایش عرضه ها بوده ایم .

بازار تا کنون هم دچار اصلاح قیمتی حدودا افت 23 درصدی و هم اصلاح زمانی از اردیبهشت ماه  شده است .  

shakhes

شاید بد نباشد تا بازار روز جاری را با یکی از آثار سالوادور دالی به نام استمرار خاطره یا تداوم حافظه بررسی نماییم  : 

وضعیت بازار من را به یاد اثر استمرار خاطره ی سالوادور دالی می اندازد همانطور که در سبک سورئالیسم سالوادور دالی  خواب و رویا و واقعیت،  مرزهای خود را از دست میدهند شناسایی نقاط بازگشتی  بازار سرمایه ی ما نیز همانند وهم و رویا ،عمل و تمام حمایت ها را ازمیان برداشته است . توهم همانطور که در آثار سالوادور دالی کار هنری را آسان میسازد در بازار سرمایه ی ما نیز با انتشار اخبار گوناگون توهم رشدی و افتی را در برخی از روز ها ایجاد و از برخی از روزها دریغ می نمایند روز گذشته   ارز ۲۸۵۰۰ تومانی گوشت قرمز  را تکذیب نمودند و روزهای آتی اخبار دیگر را کذب میپندارند . مفهوم زمان مفهومی که در تایم های کنونی و اصلاحی بازار برای سهامداران بسیار دیر سپری میشود و در تایم های رشدی بازار فراموش میگردد و در زمان های رنجی بازار طاقت فرسا ادامه می یابد .  همانطور که در اثر سالوار دالی مورچه ها بر نقطه ای چمبره زده اند و به مفهوم از بین رفتن ثانیه ثانیه های عمرمان است در این بازار بلاتکلیف نیز همین حس مشابه حس میشود اگر بخواهیم مثبت بگوییم شاید هم سود های کوچکمان را به مثابه این مورچه ها تشبیه نماییم . گذر عمر چنان میگذرد و این امری طبیعی است اما این که چگونه میگذرد سوالی است که باید راجع به آن فکر کنیم؟ 

شاید هم ما مانند آن مورچه ها خاطره ای را چسبیده و تمام ذهنیت خود را به آن معطوف می سازیم مانند خاطره ی رشد سال 99 و صرف نظر از هر گونه ریزشی هم چنان به دنبال آن رشد پرصعود خواهیم بود و به دنبال آن از سودهایمان کاسته شد . 

آیا صرفا اصلاح زمانی توانسته است تا تضمینی برای بازگشت بازار باشد یا به قولی همه چیز در بازار های مالی نیز مانند این تابلو و اثر زمان نسبی است؟ ذات ناپایدار زمان ذات ناپایدار بازار و ذات ناپایدار ما سلسله اتفاقات به هم پیوسته ای است که همه ی مارا به یکدیگر متصل میسازد. 

   کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



بررسی بازار / همه چیز در بازار نسبی...
توسط مرسده گونه 22 مهر 1402 ساعت 10:55
پیش بینی بازار / با کاهش کشمش ها ، چه...
توسط مرسده گونه 22 مهر 1402 ساعت 07:47
پیش بینی بازار / بازگشت شاخص به محدوده...
توسط مرسده گونه 18 مهر 1402 ساعت 07:31
چرا بازار منفی شد ؟
توسط مرسده گونه 15 مهر 1402 ساعت 12:13