سوگیری معاملاتی اتکا و تعدیل: 

یکی دیگر از سوگیری های معاملاتی سوگیری اتکا و تعدیل می باشد:

سرمایه گذاران با این سوگیری اکثرا تحت تاثیر قیمت خرید یا سطحی دیگر از قیمت و یا شاخص قیمت را  بر اساس ترجیحات فردی عمل می نمایند.

در این سوگیری معاملاتی برای تعیین مقدار یک متغیر، افراد عموماً با در نظر گرفتن یک رقم اولیه را در ذهن خود به عنوان یک نقطه ی اتکا  معاملات خود را آغاز می نمایند و روی این رقم تعدیل های مثبت و منفی مورد نیاز را پیاده سازی می نمایند . این تعدیل غالبا تعدیلی ناقص و به دنبال سوگیری معاملاتی می باشد .

این سوگیری موجب میگردد تا استعدادهای بالقوه سهامداران  با  خطا همراه گردد .  در این روش زمان نگهداری با فروش سهم سرمایه گذار عقلایی بر اساس داده ها و بدون تعصب اما سرمایه گذاران غیر عقلایی بر مبنای اشتباهات شناختی خود و با نادیده گرفتن برخی از نتایج ذهن خود را بر روی یک رقم خاص قفل می نمایند .

برخی از نتایج در این خصوص نشان میدهد که :

سرمایه گذاران به پیش بینی سطوح هایی که به موقعیت فعلی نزدیک تر باشند تمایل بیشتری دارند . و بر این اساس برآورد نهایی نمایند  و احتمالا عدد شاخص را به نسبت نوسانات گذشته محدود تر و نزدیک به هم تر می پندارند

ارتباط میان سوگیری اتکا و تعدیل و شاخص کل: 

مثلا اگر به وضعیت شاخص کل نگاهی بیندازیم زمانی که شاخص کل در محدوده ی دومیلیون و 500 هزار واحدی  قرار داشت پیش بینی ها بر اعداد نزدیک تر مثلا محدوده ی 2100  بوده است پس از آن مجددا اعدادی نزدیک تر مثلا سطح دو میلیونی مطرح گشت این روال به همین شکل ادامه یافت با وجود آنکه اگر نگاهی دقیق تر و بدون تعصب به آن داشته باشیم محدوده ی یک میلیون و 900 هزار واحدی با توجه به هم پوشانی فیبو اکستنشن و پروجکشن این سطح سطح مناسبی به حساب می آید از سویی دیگر محدوده ی همیشه گفته شده ی 1.800 نیز سطح قابل قبول تری از تمام سطوح به نظر میرسد  . 

شاخص

اتفاقات مهم دیگر: 

از سوی دیگر سرمایه گذاران علاوه برعلاقه به سطوح نزدیک تر تخمین هایی که به برآوردهای اولیه شان نزدیک تر باشه نیز بیشتر میپذیرند .   از این سو در با توجه به آنکه می دانستیم اصلاح بازار روزهای بیشتری را در بر خواهد داشت منتظر بازگشت زودتر آن بودیم و هم چنین هستیم  .

رشد و اصلاح شاخص:

شاخص کل از بهمن ماه تا کنون رشد بیش از 60 درصد و از میانه های اردیبهشت ماه اصلاحی بیش از 30 درصد را تجربه کرده است .

بخشی از ناامنی بازار در گروی سوگیری اتکا و تعدیل :

سرمایه گذاران تمایل دارند تا بازده سهم را برمبنای بازده قیمت های پشت سر گذاشته ی آن برآورد نمایند . و از سمتی دیگر سرمایه گذاران اتکای خود را بر مبنای ضعیت اقتصادی کشور یا شرکت مورد نظر خود بنا می کنند اگر بخواهیم این مورد را در بازار خود نیز بررسی نماییم وضعیت اقتصادی نامناسب کشور موجب عدم اعتماد سهامداران و ترس از آینده ی بازار می شود .

با وجود آنکه همانطور که در گزارش قبلی به بررسی بازده بازار ها پرداختیم این بازدهی در طولانی مدت همیشه مثبت بوده است و موجب کاهش ریسک گشته اما هم چنان شاید به عنوان گزینه ی اول برای سرمایه گذاری با توجه به ترس از آینده ی پی روی آن انتخاب نگردد .

این سوگیری توانایی فرد را در برابر تعدیل قیمت و استفاده از داده های جدید در آن خصوص محدود می نماید پس ظاهرا مقوله ی مهمی ایست و در زمان مشاهده ی آن باید تدبیری خاص در پیش گیریم  :

با پرسش سوال هایی در خصوص موارد گفته شده می توان پی برد که آیا درگیر این سوگیری معاملاتی هستیم یا خیر ؟  

خبر خوب این است که با توجه به فراگیر بودن این موضوع در تمام زمینه های دیگر می توان از این سوگیری به نفع خود نیز بهره جست :

از این شیوه در مذاکرات و چانه زنی می توان بهره جست طرفیت مذاکره می تواند با  قیمت و شرط مشخص مذاکره را تعیین نماید . نخست گزینه هایی را مطرح کنید که ترجیح میدهید طرف مقابل آن را انتخاب نماید .

 

     کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه
 

پی نوشت : شاخص کل با افت 3 هزار و 478 واحدی به ارتفاع 1,954,030 واحدی شاخص‌ هم وزن افت  با 3 هزار و 427 واحد ریزش  به سطح 673 هزار و 585 واحدی  و شاخص فرابورس نیز با کاهش 89 واحدی به 25 هزار و 13 واحد رسیدند ارزش معاملات خرد در پایان روز جاری به حدود 3 هزار و 471 میلیارد تومان رسید..

ارزش معاملات خرد

 
 




نبرد بیم و امید در...
توسط الناز جمالی 18 بهمن 1401 ساعت 18:46
گزارش روز بازار: بهتر از روزهای قبل است...
توسط الناز جمالی 11 دی 1400 ساعت 15:16
گزارش روز: پالایشی ها، محرک...
توسط الناز جمالی 14 آذر 1400 ساعت 15:01
اخبار و شایعات بورسی
توسط الناز جمالی 25 مهر 1400 ساعت 07:11