سوگیری معاملاتی سازگارگرایی :

 تعریف سازگار گرایی :

 زمانی که اطلاعات جدید درمواجه با ادراکات قبلی قرار میگیرند و به نوعی تعارض ایجاد میگردد و شناخت های متضاد در مقابل یکدیگر قرار میگیدند در این شرایط یک پدیده ی روانشناختی و یک سوگیری به نام سازگار گرایی به وجود می آید .

در این شیوه سازگار گرایی سرمایه گذاران وادار به تاخیر انداختن به فروش دارایی های خود میشوند در صورتی که می دانند بازدهی خوبی نخواهد داشت  ، از سویی دیگر سازگار گرایی موجب میگردد تا با نگهداری سرمایه های اشتباه خود موجبات افت بیشتر و ضرر و زیان به وجود بیاید یا زمانی که اطلاعاتی با تضاد با رفتار گروهی به وجود بیاید موجب نادیده گرفتن از سوی رفتارهای گروهی میگردد .

راه های مقابله با  سازگاری گرایی: 

برای مقابله با این سوگیری تنها دو شیوه ی تایید و اقراربه اشتباهات گذشته پاسخ خواهد داد . از این رو 3 عکس العمل رایج در غلبه با این موضوع تبیین گردیده است 1-تعدیل باورها 2-تعدیل اعمال و اقدامات 3-تعدیل ادراک از اقدام

تعدیل باور: تعدیل باورها عملی است که با گذشت زمان صورت میگیرد زیرا باورهای اساسی افراد ثابت هستند و افراد عموما تصمیم بر تغییر باورهای خود نمیگیرند .

تعدیل اعمال و اقدامات : در شرایطی که فرد با تعارض همراه میگردد باید در خود نوعی حس القا کردن را به وجود آورد  

تعدیل ادراک از اقدام:  زمانی که تعارضی را احساس میکنید به طور منطقی آن را بررسی و توجیه میکنند.

هم بستگی سوگیری سازگارگرایی و بازار : 

به صورت کلی می توان گفت از آن جایی که این سوگیری سازگار گرایی همانطور که از اسمش پیدا است موجب میگردد تا افراد با موقعیت های پیش رویشان به دلیل جلوگیری از حس نگرانی و سرکوب آن با موقعیت خود سازگار شوند . این اتفاق من را به یاد سندروم استکهلم در روانشناسی می اندازد این اتفاق پدیده‌ای روانی است که در آن موجب میگردد تا گروگان نسبت به گروگان‌گیر خود حس وفاداری پیدا کند و تا جایی این اتفاق پیش میرود که خود را فدا و تسلیم آن میکند. این اتفاق یک مکانیزم دفاعی است در بازارنیز، زمانی که افراد در پرتفوی زیان ده خود حد ضرر خود را نادیده میگیرند و راضی به زیان بیشترو حتی خواب پول میگردند و تمام اخبار بد از جمله بنیاد ضعیف و زیان ده بودن ان نماد را در نظر نمیگیرند و به جان میخرند می توان گفت درگیر این سوگیری گشته اند . چرا که هم چنان امید به بازگشت بازار دارند. درست است که بازار به هر سوی باز خواهد گشت اما باید همیشه در نظر داشته باشیم که به پای چه سهم و صنعتی ایستاده ایم .

 

نکته ی طلایی : همه ی ما در این بازار سندروم استکهلم و عشق ورزی به بازاری شده ایم که تنها مال و وقت ما را به عاریه گرفته است .

 

     کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه

 

پی نوشت:

  آنچه بر بازار امروز گذشت :

شاخص کل با افت 18 هزار و 216 واحدی به ارتفاع 1,938,224 واحدی و تاثیر منفی  از نمادهای "فولاد" "خودرو" و "فارس" همراه بود . از سویی دیگر شاخص‌ هم وزن نیز با 1.63  افت  به سطح 663 هزار و 221 واحدی و شاخص فرابورس با کاهش 260 واحدی به 24 هزار و 793 واحد و ارزش معاملات خرد بازار به حدود 3 هزار و 291 میلیارد تومان به پایان رسیدند.

 

 INTERMONEY

 

 

 

 




بررسی بازار / همه چیز در بازار نسبی...
توسط مرسده گونه 22 مهر 1402 ساعت 10:55
پیش بینی بازار / با کاهش کشمش ها ، چه...
توسط مرسده گونه 22 مهر 1402 ساعت 07:47
پیش بینی بازار / بازگشت شاخص به محدوده...
توسط مرسده گونه 18 مهر 1402 ساعت 07:31
چرا بازار منفی شد ؟
توسط مرسده گونه 15 مهر 1402 ساعت 12:13