در آخرین روز معاملاتی هفته شاهد عرضه اولیه دیگر در بازار سهام خواهیم بود.  تعداد 30 میلیون سهم شرکت محصولات کاغذی لطیف معادل 15% سهام این شرکت، چهار‌‌شنبه(۲ تیر) به‌عنوان ششمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه با نماد معاملاتی «لطیف» در بازار دوم فرابورس ایران عرضه می‌شود. این میزان سهام در محدوده قیمتی 30 هزار تا 32 هزار و 500 ریال برای هر سهم و با سهمیه ۵۰سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه خواهد شد.

شرکت محصولات کاغذی لطیف در هفتم خرداد سال 1364 تاسیس و عملیات اجرایی را در اواخر سال 70 در شهر هشتگرد در زمینی به مساحت 65 هزار متر مربع و زیربنای حدود 30 هزار متر مربع با ظرفیت ۱۵ هزار تن محصولات کاغذی آغاز و از دوم تیر سال 73 تولید آزمایشی را شروع کرد و در 19 مرداد سال 73 به بهره برداری رسید. سرمایه شرکت با 245 نیروی انسانی در بدو تاسیس یک میلیون تومان بوده که طی 9 مرحله افزایش سرمایه به 20 میلیارد تومان رسیده است و 99.8 درصد مالکیت شرکت به گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین اختصاص دارد و واحد تجاری نهایی سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی محسوب می شود و سهم در گروه کاغذی ها در حال عرضه به بازار سرمایه است.

محصول اصلی شرکت تیشو می باشد و با توجه به اینکه 8 رقیب تولید کننده در ایران وجود دارد و در سال 99 مصرف سالانه تیشو ایران حدود 150 هزار تن بوده است که ظریفیت اسمی این 8 تولید کننده 280 هزار تن در سال می باشد و این موضوع ایجاد بازار بشدت رقابتی را ایجاد می کند که با توجه به اینکه شرکت لطیف با ظریفیت کامل تولید می کند ولی دیگر تولیدکنندگان با بخش از طرفیت خود تولید می کنند و می تواند بر تناژ و قیمت فروش اثرات منفی بگذارد.

یکی دیگر از مخاطرات شرکت، کمبود آخال به عنوان مهمترین مواد اولیه شرکت می باشد که با توجه به وجود انتشار ویروس کرونا ، رکود در چاپخانه و تحریم ورود کاغذ و کم شدن آخالمی بایست به دنبال منابع دیگر فروش آخالو یا استفاده از منابع جایگزین آخال در پروسه تولید باشیم.

 

 

با توجه به نرخ فروش محصول تیشوی شرکت در اردیبهشت در سطح 234 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم، نرخ فروش محصولات شرکت تا حدی محافظه کارانه پیش بینی شده است.

با در نظر گرفتن مفروضات تا حدی محافظه کارانه در پیش بینی ارائه شده، با توجه به قرار گرفتن نسبت قیمت به درآمد آینده نگر (P/E forward) «لطیف» در سطح 6.2 واحدی، و با توجه به قرار داشتن نسبت قیمت به درآمد بازار پول، در سطح 5.5 واحدی به نظر میرسد قیمت این سهم تا حدی بالاتر از ارزش ذاتی عرضه میشود.

نکات مهم

با وجود افزایش نرخ محصولات در ماه های اخیر، همچنان نرخ گذاری محصولات این شرکت بر اساس ضوابط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و با تعیین هیئت مدیره صورت میگیرد. بنابراین با افزایش نرخ مواد اولیه، این شرکت نیز از افزایش نرخ فروش محصولات منتفع شده است. با این وجود، با توجه به سیاست های مربوط به قیمت گذاری افزایش حاشیه سود این شرکت نسبت به سال گذشته دور از انتظار است.

تهیه شده توسط تیم تحلیلی پاداش سرمایه