با نزدیک شدن به مجامع شرکت‌های بورسی، تب و تاب سرمایه گذاری و همچنین اخبار این شرکت‌ها همه‌گیر می‌شود.

حال سوال این است که یک سهام‌دار و یا سرمایه‌گذار چه نکاتی را باید برای خرید سهم قبل از مجمع شرکت‌ها مورد توجه قرار دهد؟

مصطفی محبی مجد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو باخبرنگار پاداش سرمایه نکات مهمی را در این خصوص بیان نمود:

 

تقاضا نعمت بزرگ بازار سرمایه

درشرایط کنونی، بازار سرمایه درگیراوضاع نابسامانی نیست و سهام‌های شاخص ساز در وضعیت خوب و مطلوبی قرار دارند و جریان و ورود پول در بازار سرمایه به چشم می‌خورد.

بازار سرمایه در 6 ماه گذشته با مشکل کمبود تقاضا دست و پنجه نرم می‌کرد و هرچند در بازار عرضه‌ای هم به چشم نمی‌خورد اما نبود تقاضا بسیار قابل لمس بود.  در حال حاضر بازار دارای تقاضاست و این برای بورس ایران نعمت بزرگی است.

او افزود: حال سوال این است که تقاضا در بازار تا کجا ادامه خواهد داشت؟ تقاضا در بازار سرمایه به راحتی تا 1 میلیون و سیصد هزار واحد خواهد رسید. شاخص در این عدد دچار مرزی روانی خواهد شد و می‌تواند  بسیار شکننده باشد و یا به مقاومت سفت و سختی برخورد کند.

لذا اگر شاخص بتواند مرز 1 میلیون 300هزار واحد را رد کند، شاید بتوانیم آن را در سطح 1 میلیون و 500 هزار واحد نیز مشاهده کنیم.

 

پیشبینی شاخص کل 

او تصریح کرد: به دلیل تقاضای خوبی که در بازار موجود است و همچنین به دلیل پشت سرگذاشتن انتخابات ریاست جمهوری و خروج از ابهامات مربوط به آن، فعالان بازار سرمایه می‌توانند پیش بینی نمایند که در آینده اقتصاد ایران چطور عرضه خواهد  شود. هر چقدر بازار سرمایه برای فعالان قابلیت پیشبینی بیشتری داشته باشد به نفع همه خواهد بود.

 در مجموع گمان می‌رود که روند بورس ایران تا سطح 1 میلیون و 300 هزار واحد ادامه یابد.

 

نکات مهم برای خرید سهم

این فعال بازار سرمایه گفت: سهامداران برای خرید سهام در نزدیکی مجامع به نکات زیر توجه نمایند:

1_ سهمی بخرید که بازارگردان فعالی داشته باشد.

2_ سهمی بخرید که eps مناسب و خوبی داشته باشد و نسبت تقسیم سود بالایی را به خود اختصاص دهد.

3 _ سهمی بخرید که فروش محصولاتش خوب، مناسب و روی روال فروش عرضه می‌شود.

4 _ می‌دانیم که قیمت مسکن در تهران به ازای هرمتر حدود 1300 دلار می باشد از طرفی هم  بازار رمزارزها دچار تلاطم شدیدی است. طلا و دلار هم در سطحی از قیمت قرار دارند که گران محسوب می‌شوند. اگر افراد قصد این را دارند که در بورس سرمایه گذاری کنند باید حداقل دید و چشم اندازی یکساله و بلند مدت داشته باشند.

 

سبدگردانی و صندوق سرمایه گذاری

مجد بیان داشت: سال گذشته بسیای از افراد عادی بدون دانش و تخصص در زمینه‌ی بازار سرمایه وارد بورس شده و با سقوط بازار ضررهای هنگفتی را متقبل شدند. اکنون با پشت سرگذاشتن آن دوران و روند رو به رشد بازار سرمایه، اکیدا توصیه می‌شود تا افراد مبالغ خود را جهت سرمایه گذاری یا به صندوق‌های سرمایه گذاری و یا به شرکت‌های سبد گردان بسپارند.

به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که خود افراد به تنهایی شروع به معاملات در بازار سرمایه کنند. تمام عوامل نامبرده شده اعم از eps خوب، تقسیم سود خوب و آینده‌ی خوب سهم‌ها و شرکت‌ها، مباحثی سطحی محسوب می‌وند و اعتباری ندارند.

 

وی در پایان افزود: اگر کسی بر این تفکر است که نمی‌خواهد و یا نمی تواند سرمایه خود را 1 سال در بازار سرمایه نگه دارد و همچنین بخواهد خود مدیر سرمایه‌اش باشد قطعا ضرر خواهد کرد. اگر افراد دو نکته رارعایت کنند و مبالغ خود را در صندوق‌های سرمایه گذاری  سبدگردانی ها  سرمایه گذاری کنند، ظرف 1 سال آینده وضع مالی بسیار بهتری پیدا خواهند کرد.

 

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.