در بازار امروز چه گذشت

طبق روال این چند روز متوالی که در بازار سهام نظاره‌گر آن بودیم، آغاز متعادل و منفی و رفته‌رفته قدرت گرفتن تقاضا در بازار سهام همچنان حکم‌فرماست و امروز هم مستثنی از این موضوع نبود. بازار سهام در معاملات آخرین روز کاری این هفته نیز در مدار منفی در اغلب نمادها آغاز بکار کرد اما با نزدیک شدن به پایان دادوستد معاملات در نیمه اول، شاهد جهش قیمت و قدرت‌نمایی خریداران در کلیت بازار سهام من‌جمله بزرگان و شاخص سازها بودیم به‌طوری‌که با گذشت زمان، زمین معاملات در دست فروشندگان افتاد و ما شاهد افت تقاضا و قرار گرفتن معاملات اغلب نمادها در محدوده منفی بودیم.

بازار سرمایه در محدوده‌های فعلی، در اغلب نمادها در سطوح ارزنده قرار دارد و این روند صعودی بورس امری طبیعی است. با انتخاب رئیس‌جمهور تکلیف بسیاری از مسائل حل‌شده و ابهامات که سبب ریزش بازار سرمایه می‌شود از بین رفته است. البته هنوز  درباره مسئله برجام ابهاماتی وجود دارد که گاهی بازار سرمایه را دچار تنزل می‌کند اما بورس به تعادل رسیده و ریزش فعلاً در آن امکان پذیر نیست و رفته رفته شاهد متعادل شدن اغلب نمادهای کوچکی که مدت ها در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه بودند هستیم.

اما یادمان باد، بازار سرمایه ریسک‌پذیری بالایی دارد و این امکان وجود دارد که با اتفاقات دور از انتظار دچار افت شود. سهامداران نباید در این زمینه هیجانی تصمیم بگیرند؛ بلکه با صبوری و نگاه بلندمدت می‌توانند به سود مورد انتظار خود دست پیدا کنند

رشد شاخص بورس تهران و حرکت لاک پشتی آن امروز هم موجب شد تا بالاخره نماگر بروس تهران در مدار مثبت و در بالاتر از سطح 1 میلیون و 250 هزار واحد به کار خود پایان دهد. همان‌طور که گفتیم، پیشروی آهسته و پیوسته شاخص بورس تهران در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی این نماگر همچنان ادامه دارد. در روز جاری نیز این نماگر به پیشروی خود ادامه داد و درحالی‌که در بسیاری از نمادها عرضه از تقاضا پیشی گرفته بود توانست به لطف وجود خریدار کافی در نمادهایی نظیر «شستا» و «وپارس» به پیشروی خود ادامه دهد.

با این‌حال رشد یادشده چندان قدرتمند نبود و تنها توانست به میزان ۳۸/ ۰ درصد بر عملکرد روز گذشته بازار سهام اثر مثبت بگذارد. به نظر هفته پیشروی بازار هم نمی‌توان انتظار روند قوی و پرقدرتی را در سمت تقاضا و خریداران داشته باشیم اما با توجه به پارامترهای تأثیرگذار بازار روند حاکم شده همین‌طور آهسته و لاک‌پشتی ادامه‌دار خواهد بود..

 

معاملات پرحجم

در بازار معاملاتی امروز، خودرویی‌ها بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و نماد خگستر با بیش از 677 میلیون حجم در صدر گروه خودرویی قرار گرفت و پس‌ازآن خساپا با بیش از 600 میلیون حجم و خودرو با 499 میلیون حجم در جایگاه پایین‌تری قرار گرفتند.

 

فراورده‌های نفتی

در گروه فراورده‌های نفتی، نماد شپنا با افزایش قیمتی ناچیز در 1265 تومان به کار خود پایان داد. همچنین نماد شتران در این گروه با رشدی 3 درصدی در قیمت 960 تومان بسته شد. اما نماد شسپا نتوانست آن‌طور که انتظار می‌رفت حرکت نماید و در رنجی منفی به کار خود پایان داد و منتظر روز معاملاتی بعد ماند.

 

 

 

دارویی‌ها

در این گروه نیز نماد برکت مقاومت‌ها را درهم‌شکسته و با تشکیل صف خریدی سنگین خود را به قیمت 4160 تومان رسانید. نمادهای دکوثر و دلر نیز در این گروه رشد خوبی را پشت سر گذاشتند و با بیش از 4 درصد رشد در قیمت‌های 480 تومان و 3075 تومان به کار خود پایان دادند.

 

کدال چه خبر:

با توجه به ظن وقوع جرائم موضوع ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار معاملات شرکت پلی اکریل ایران (شپلی) حداکثر تا ۲۰ تیرماه در بازار فرابورس تعلیق شد.

افزایش سرمایه ۳۲.۷ درصدی شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) از محل مطلبات حال شده و آورده نقدی به مبلغ ۱۴۸۰ میلیارد تومان مورد تائید قرار گرفت.

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان (وگستر)، صورت‌های مالی شرکت و گزارش هیات مدیره به تصویب رسید. همچنین سود نقدی برای هر سهم در این مجمع ۵۰۰ ریال شناسایی شد.

گروه کارخانجات صنعتی تبرک (تبرک) از واگذاری ۹۵ درصد از سهام شرکت صنایع غذایی مهرانه خراسان خبر داد.

 

محل و زمان مجمع چند شرکت در نیمه دوم تیرماه

فولاد مبارکه: ساعت ۱۰ روز سه‌شنبه ۲۹ تیر در محل شرکت واقع در اصفهان، کیلومتر ۷۵ جنوب غربی

پتروشیمی نوری: ساعت ۱۴ روز یکشنبه ۲۰ تیر در میدان هفت‌تیر، ابتدای خیابان کریم‌خان زند، ساختمان شماره ۳۸

کالسیمین: ساعت ۱۵ روز سه شنبه ۱۵ تیر در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش

بهمن دیزل: ساعت ۱۵ روز چهارشنبه ۱۶ تیر در کیلومتر ۱۶ بزرگراه فتح، شرکت بهمن موتور

بیمه آسیا: ساعت ۹ روز دوشنبه ۱۴ تیر در خیابان طالقانی، شماره ۲۰۳، ساختمان شماره هفت بیمه آسیا

سرما آفرین: ساعت ۸ روز یکشنبه ۲۷ تیر در خیابان خرمشهر، پلاک ۱۹۴

خدمات فنی فولاد یزد: ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه ۱۵ تیر در یزد، بلوار دهقان منشادی، کیلومتر ۲۴ جاده فولاد آلیاژی، جنب شرکت فولاد آلیاژی

واسپاری گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان: ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه ۲۹ تیر در تقاطع همت و شریعتی، خ داود گل نبی، میدان احمدی روشن، پلاک یک

لوله و ماشین‌سازی ایران(مجمع فوق‌العاده): ساعت ۱۱ روز دوشنبه ۱۴ تیر در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی

سرمایه‌گذاری مسکن پردیس(مجمع فوق‌العاده): ساعت ۱۰ روز دوشنبه ۱۴ تیر در شهر جدید پردیس، فاز ۳، خ معلم، روبروی مسجد امیرالمؤمنین

فولاد آلیاژی یزد(دو مجمع سالانه و فوق‌العاده): ساعت ۱۰ و ۱۲ روز یکشنبه ۱۳ تیر در جاده اختصاصی فولاد آلیاژی ایران، روبروی نیروگاه خورشیدی یزد

 

 

 

 

 

کارشناس: الناز جمالی

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.