شاخص کل بورس تهران پس از ماه‌ها توانست روند صعودی خود را برای دومین هفته‌ی متوالی حفظ کند و با رشدی بیش از 3 درصد به سطح 1 میلیون و 256 هزار واحد برسد. باوجوداینکه رشد یاد شده چندان قدرتمند نبود اما روند بازار همچنان مسیری روبه‌جلو و مثبت را می‌پیماید.

در فرابورس هم شاهد رشدی آرام بودیم و این بازار توانست خود را به سطح 18 هزار و 87 واحدی برساند و به شکستن مقاومت‌ها و روند صعودی خود امیدوار باشد.

در بازار معاملاتی هفته‌ی گذشته نماد دلقما از گروه دارویی با بیش از 22 درصد رشد بیشترین تقاضا و افزایش قیمت را به خود اختصاص داد.

در گروه کانی‌های فلزی نیز نماد کدما با 21 درصد رشد توانست رشدی قابل توجه را برای سهام‌داران خود به همراه بیاورد.

نماد خاور از گروه خودرو 18 درصد رشد و نماد خپارس از همین گروه رشد 8 درصدی را تجربه نمودند.

در گروه سرمایه‌گذاری نیز نماد والبر 19 درصد رشد را به خود اختصاص داد و نماد آپ از گروه تکنولوژی و فناوری رشدی 17 درصدی را پشت سر گذاشت.

با توجه به روند مثبتی که نماد برکت در هفته‌های گذشته در پیش‌گرفته بود ، نتوانست این روند را حفظ کند و در مرز تعادل بین رشد و سقوط متوقف شد.

درمجموع می‌توان گفت هفته‌ای که گذشت روزهای متعادل خود را سپری نمود و باید دید بازار سرمایه با تشکیل کابینه‌ی رئیس‌جمهور جدید چه روندی را در پیش خواهد گرفت.

 

شنبه‌ای سرشار از خریداران

در اولین روز معاملاتی هفته‌ گذشته شاهد درخشش نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم به‌طوری‌که رشد خیره‌کننده نماگر بورس ادامه داشت و موجب شد تا روند معاملاتی مثبت و با افزایش نسبی تقاضا دنبال شود.

در بازارهای جهانی نیز شاهد افزایش قیمت نفت برنت در محدوده بالای 76 دلار بودیم که مهم‌ترین عامل تاخت‌وتاز پالایشی‌ها بود.

در نیمه‌ی دوم معاملات قدرت‌نمایی خریداران در گروه پالایشی موجب شد تا اغلب نمادها با رشد حداکثری همراه شوند ولی قدرت فروشندگان در دقایق پایانی معاملات از خریداران پیشی گرفت و درنهایت نماگر بورس با رشد بیش از 20 هزار واحد در سطح بالاتر از 1 میلیون و 233 میلیون واحد به کار خود پایان داد.

نمادهای ومدیر، برکت، حکشتی، بورس، تاپیکو، سپاس و یاقوت بیشترین تقاضا را در روز شنبه به خود اختصاص دادند.

 

 

یکشنبه در تاخت‌وتاز بزرگان

در دومین روز هفته شاهد آغاز منفی و متعادل در اغلب نمادها بودیم به‌طوری‌که نماد «خساپا» با رنج کشی خریداران موجب شد تا شاهد تغییر رنگ تابلو معاملاتی در بیشتر نمادهای بزرگ و شاخص ساز باشیم.

در نیمه دوم معاملات شنبه قدرت در دستان فروشندگان قرار گرفت و شاهد افت تقاضا و درنهایت قرار گرفتن معاملات برخی از نمادها در مدار منفی بودیم.

مدار منفی معاملات بزرگان موجب کاسته شدن رشد شاخص کل شد ولی درنهایت شاخص کل با رشد بیش از 4700 واحد در سطح 1 میلیون 238 هزار واحد به کار خود پایان داد.

نمادهای تأثیرگذار بر شاخص کل بورس را نیز نمادهای شستا، تاپیکو، فولاد، فملی، جم، نوری و خودر به خود اختصاص دادند.

 

 

 

دوشنبه مسیری نامطلوب برای نمادهای کوچک

در روز دوشنبه 7 تیرماه نیز شاهد قدرت گرفتن خریداران در بازار سرمایه بودیم به‌طوری‌که روند معاملات با قدرت گرفتن خریداران در فضای معاملاتی تغییر کرد.

نماد شستا تک نماد مورد اقبال در روزهای گذشته‌ی بازار سرمایه توانست یک‌تنه بازار سرمایه را در مدار مثبت قرار دهد و در پایان با رشد بیش از 5200 واحدی نماگر بورس شاهد  قرار گرفتن شاخص در سطح 1 میلیون و 243 هزار واحد بودیم.

نماگر هم‌وزن نیز با افت 116 واحدی در سطح 382 هزار واحد به کار خود پایان داد.

ارزش معاملات بورس و فرابورس بیش از 21900 میلیارد تومان بود که 32 درصد آن متعلق به ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به مبلغ بیش از 6400 میلیارد تومان به ثبت رسید.

نمادهای قنیشا، سیستم، مرقام، رمپنا، فباهنر، بموتو و حتاید بیشترین تقاضا را در روز معاملاتی دوشنبه به خود اختصاص دادند. در پالایشی‌ها نیز روند معاملاتی شپنا در مدار منفی دنبال شد و درنهایت سهم در قیمت 1285 تومان با افت 3 درصدی به کار خود پایان داد.

 

سه‌شنبه در جدال با مقاومت‌ها

در روز سه‌شنبه ارزش معاملات با 8 درصد کاهش نسبت به‌ روزهای قبل به 59000 میلیارد ریال رسید و 150 نماد در صف فروش قرار گرفتند.

اغلب شاخص‌سازها ازجمله نماد شستا بر خلاف روزهای سبز گذشته با افت قیمتی همراه بودند. بیشترین حجم معاملات در روز سه‌شنبه به گروه بانکی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و دارویی‌ها تعلق داشت. فلزات اساسی نیز بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بودند.

با توجه به اینکه انتظار روبرو شدن شاخص بورس با مقاومت و اصلاح می‌رفت اما شاخص کل با رشدی 4700 واحدی در سطح 1 میلیون و 248 واحد خود را تثبیت کرد و منتظر روز معاملاتی چهارشنبه ماند.

نماد شپترو نیز که در روز دوشنبه بازگشایی شده بود نتوانست به کار خود ادامه دهد و معاملات آن توسط ناظر بازار باطل گردید.

 

 

چهارشنبه‌ای همچنان سبز

در آخرین روز معاملاتی هفته‌ی گذشته نیز شاهد آغاز متعادل و منفی بودیم  و در ادامه قدرت گرفتن تقاضا در بازار سهام را نظاره کردیم. نماگر بروس تهران در مدار مثبت و در بالاتر از سطح 1 میلیون و 250 هزار واحد به کار خود پایان داد.

در بازار معاملاتی چهارشنبه، خودرویی‌ها بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و نماد خگستر با بیش از 677 میلیون حجم در صدر گروه خودرویی قرار گرفت و پس‌ازآن خساپا با بیش از 600 میلیون حجم و خودرو با 499 میلیون حجم در جایگاه پایین‌تری قرار گرفتند.

درگروه  دارویی نیز نماد برکت مقاومت‌ها را درهم‌شکسته و با تشکیل صف خریدی سنگین خود را به قیمت 4160 تومان رسانید. نمادهای دکوثر و دلر نیز در این گروه رشد خوبی را پشت سر گذاشتند و با بیش از 4 درصد رشد در قیمت‌های 480 تومان و 3075 تومان به کار خود پایان دادند.

نماد گنگین برای اولین بار در بازار فرابورس معامله شد و بیش از 80 میلیارد ریال پول حقیقی به نماد سرازیر شد.

 

هفته‌ی گذشته نشان داد که بازار سرمایه در محدوده‌های فعلی و در اغلب نمادها در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد.

بورس به تعادل رسیده و رفته رفته شاهد متعادل شدن اغلب نمادهای کوچک که مدت‌ها در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه بودند هستیم.

 

 

 

 

تهیه گزارش: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

حجم مبنا چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.