به گزارش پاداش، نماگر اصلی بورس اوراق بهادار تهران در مجموع معاملات هفته جاری توانست با بیش از 58 هزار واحد افزایش معادل 2.7 درصد رشد، در نیمه دوم کانال 2.1 میلیون واحدی تثبیت شود. این رویداد در حالی به وقوع پیوست که بخشی از توجه معامله‌گران بورسی به اقدامات مسعود پزشکیان رئیس جمهور در سفری که روز یک‌شنبه هفته جاری به نیویورک داشت، معطوف بود. ارسال سیگنال مثبت از ایالات متحده آمریکا به تهران در حالی روز به روز قوی‌تر شد که شاهد اظهارات تازه‌ای از رئیس جمهور در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل بودیم. او به مواردی نظیر اینکه، من قصد دارم بنیان‌های استوار برای ورود کشورم به عصر جدید و نقش آفرینی سازنده و موثر در نظام در حال ظهور جهانی پایه ریزی کنیم و این که ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش مراودات اقتصادی اجتماعی، سیاسی و امنیتی مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد. اشاره کرد. دیدار رئیس دولت چهاردهم با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز از دیگر اقدامات حائز اهمیت این سفر در نظر گرفته می‌شود. رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گفت و گو با رویترز عنوان کرد؛ تمایل بیشتر مقامات ایرانی برای تعامل معنادارتر با آژانس را پس از مذاکرات در نیویورک احساس کردم. مجموع این اظهارات در کنار موضع‌گیری اخیر فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت مبنی بر پیگیری «FATF» در مجمع تشخیص مصلحت نظام توام با پیوست به دو معاهده «پالرمو» و «CFT» هیجان خرید سهام در بورس تهران را دو چندان کرد. به هر ترتیب دومینوی صعود بورس در میانه‌های هفته معاملاتی به کلیت بازار سهام سرایت پیدا کرد، در این میان تنها برخی تک سهم‌ها با فشار فروش مواجه بودند و در کلیت بازار شاهد افزایش ارزش قیمت سهام شرکت‌ها بودیم. هر چند در این بین، از سوی بخشی از معامله‌گران بازار صدایی مبنی بر ضرورت بازگشایی دامنه نوسان و عبور از سایه محدودیت معاملاتی به گوش می‌رسید اما در نهایت از سوی ناظر بازار تغییراتی در این زمینه شکل نگرفت و داد و ستدها در بازه 3 درصد متقارن تداوم پیدا کردند. اما در روز چهارشنبه، شرایط معاملات تا حدودی با تغییر همراه شد، به طوری که سهامداران به رغم سیگنال‌های مثبت عمدتا سیاسی با تغییر رویکرد سرمایه‌گذاری خود به جرگه فروش پیوستند. از نکات حائز اهیمت داد و ستدهای امروز سعادت آباد می‌توان به عبور ارزش معاملات خرد از سطح 6 همت اشاره کرد. برخی از فعالان بازار در روزی که شاهد همگرایی شاخص کل بورس تهران با معیار هم وزن بودیم عمدتا نوک پیکان جریان فکری خود را به سمت صندوق تثبیت بازار سرمایه نشانه می‌رفتند. به باور این قشر از سرمایه‌گذاران بورسی، در شرایطی که عمده سهام میل به صعود خواهد داشت و معامله‌گران با استراتژی جدید معاملاتی وارد میدان شده‌اند، در حقیقت وقت آن رسیده است که صندوق تثبیت بازار سرمایه هم با عرضه سهام در بازار نفسی تازه کند. این اقدام طبعا در سطح وسیع، تغییر روند حرکت سهام و شاخص‌های سهامی را در پی خواهد داشت.

www.padash.ir

 

در جریان داد و ستدهای امروز بورس تهران، شاخص کل با  2 هزار و 355 واحد رشد توانست تا سطح 2 میلیون و 155 هزار واحدی پیشروی کند. به رغم افزایش 0.11 درصدی نماگر اصلی بازار، شاخص هم وزن هم در جای خود با همگرایی با شاخص کل توانست با 0.14 درصد افزایش در محدوده 707 هزار واحدی تثبیت شود. امروز ارزش معاملات در سطح کلیت بازار رقم 10 هزار و 581 میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد، این معیار بورسی در سطح خرد (متشکل از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) نیز رقم 6 هزار و 188 میلیارد تومان را به تصویر کشید.

www.padash.ir

در روز جاری برخی نمادهای معاملاتی نظیر وبملت، فملی، کگل، کچاد، ومعادن و... بیشترین تاثیر مثبت را در صعود شاخص کل بورس تهران داشتند. از طرفی نمادهایی همچون فولاد، شپنا، وغدیر، رمپنا، وکغدیر با اثرگذاری منفی، مانع از صعود بیشتر دماسنج بورس شدند.

 

 

در بررسی فهرست برترین گروه‌های صنایع به لحاظ ارزش معاملات در بورس تهران، مشاهده می‌شود که صنایعی نظیر بانک‌ها، فلزات اساسی و خودرو رتبه‌های اول تا سوم را در حوزه ارزش معاملات به ترتیب 536، 348 و 323 (همگی میلیارد تومان) به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

مقایسه صنایع

در ارزیابی عملکرد صنعت پالایشی بازار سهام، نماد معاملاتی شپنا با کاهش 1.15 درصدی به قمیت 412 تومان رسید. این شرکت دارای حجم معاملاتی 92 میلیون برگه سهمی و ارزش معاملاتی بالغ بر 38 میلیارد تومانی است. نماد معاملاتی شتران هم امروز با 0.86 درصد افت به قیمت 231 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 126 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 29 میلیارد تومان همراه بود. نماد شبندر با 0.86 درصد نزول به قیمت 811 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 27 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 22 میلیارد تومان همراه بود.

 

در بررسی صنعت سیمانی نیز نماد معاملاتی سپاها با 2.89 درصد رشد به قیمت 890 تومانی افزایش یافت. این شرکت با 17 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در محدوده 15 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از طرفی شرکت سصفها هم با 2.72 درصد رشد و لمس قیمت 2 هزار و 375 تومانی توانست با 6 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در سطح 15 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. نماد معاملاتی سصوفی هم امروز با 1.56 درصد افزایش به قیمت 4 هزار و 756 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 1.6 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 7 میلیارد تومان همراه بود.
 

کارشناس بازار : مسعود کریمی




واکاوی سیاست اخیر سازمان بورس / بازی...
توسط مسعود کریمی 25 مهر 1403 ساعت 15:19
خروج پول از دارایی‌های...
توسط مسعود کریمی 24 مهر 1403 ساعت 14:44
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 24 مهر 1403 ساعت 08:45
تاخت و تاز فروشندگان در بورس...
توسط مسعود کریمی 23 مهر 1403 ساعت 15:13