به گزارش پاداش، در شرایطی که معامله‌گران بورسی به دقت تحولات لبنان را رصد می‌کنند و عمدتا نسبت به ریسک‌های سیستماتیک واکنش‌های هیجانی و غالبا منفی از خود نشان می‌دهند؛ رگولاتور بورس در راستای کاهش هیجان سرمایه‌گذاران تصمیماتی را اتخاذ کرده است که عمدتا در چنین مواقعی مرسوم و مطلوب ارزیابی می‌شود. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در حالی به استقبال نخستین روز معاملاتی هفته جاری رفت که تنش‌ها و التهابات منطقه‌ای به اوج خود رسیده است، بدین ترتیب سیاست‌گذار در اطلاعیه‌ای از ایجاد محدودیت بیشتر در دامنه نوسان خبر داد و بازه معاملاتی را به محدوده مثبت و منفی یک درصد رساند. از نکات حائز اهمیت داد و ستدهای امروز، فارغ از صف نشینی سنگین برخی از نمادهای معاملاتی که 91 درصد از شرکت‌های بورسی به ارزش 3 هزار و 522 میلیارد تومان را شامل می‌شود، می‌توان به لکه‌های سبز رنگی اشاره کرد که در نتیجه استقبال سرمایه‌گذاران به سهام برخی از شرکت‌ها در تابلوی معاملات بورس نقش بست. امروز در گروه‌هایی نظیر بانکی، بیمه‌ای، کانی‌های فلزی، دارویی، سیمان، کاشی و سرامیک برخی از تک نمادها مورد اقبال بازار قرار گرفتند. در خارج از بورس اما هر گرم طلای ۱۸ عیار رسما وارد کانال ۴ میلیون تومانی شد. در همین رابطه، بذرافشان رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران عنوان کرد که تنش‌های سیاسی بین المللی عامل اصلی افزایش قیمت ها در بازار داخلی است و این نوسانات منشا اقتصادی ندارد بلکه صرفاً هیجانات بازار است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با پشتوانه طلا نیز در بازار سرمایه تحت تاثیر رشد نرخ طلا با اقبال از سوی سرمایه‌گذاران همراه شدند و یک دست سبز پوش شدند. آن طور که به نظر می‌رسد، عرضه‌کنندگان سهام در بورس تهران در یک دو راهی تمام عیار قرار گرفته‌اند. از یک سو با توجه به این که عمده سهام شرکت‌ها به لحاظ بنیادی در محدوده ارزندگی قرار دارند، طبعا با فروکش کردن ریسک‌ها و بازگشت منطقه به آرامش، فروشندگان امروز متضررهای فردا خواهند بود. چرا که مجبورند سهام را با قیمت‌های بالاتری به طور مجدد در سبد سرمایه‌گذاری خود جای‌گذاری کنند. اما از سویی دیگر در صورت تشدید التهابات و با توجه ایجاد محدودیت در دامنه نوسان، یقینا معامله‌گران در ادامه با پدیده صف‌نشینی مواجه خواهند شد. در چنین شرایطی انجماد در صفوف سنگین فروش کاهش ارزش روزانه قیمت سهام را در پی خواهد داشت.

www.padash.ir

 

در جریان داد و ستدهای امروز بورس تهران شاخص کل بیش از 8 هزار واحد افت را متحمل شد و به رقم 2 میلیون و 146 واحدی نزول پیدا کرد. به رغم افت 0.38 درصدی نماگر اصلی بازار سهام شاخص هم وزن با افت 0.22 درصدی مواجه شد. امروز لیدرهای بازار افتی به مراتب بیشتر از نمادهای کوچک و متوسط داشتند. در روز جاری ارزش معاملات خرد رقم 2 هزار و 240 میلیارد تومان را به تصویر کشید، در چنین شرایطی بود که شاهد خروج 928 میلیارد تومان جریان نقد حقیقی از گردونه معاملات سهام نیز بودیم.

www.padash.ir

 

🔹در روز جاری برخی نمادهای معاملاتی نظیر فملی، فولاد، وبملت، وغدیر، پارسان و... بیشترین تاثیر منفی را در صعود شاخص کل بورس تهران داشتند. از طرفی نمادهایی همچون بفجر، کچاد، وپارس، دارو، پارسیان بیشترین تاثیر مثبت را در عملکرد شاخص بورس داشتند.

www.padash.ir

 

در بررسی فهرست برترین گروه‌های صنایع به لحاظ ارزش معاملات در بورس تهران، مشاهده می‌شود که صنایعی نظیر بانک‌ها، فلزات اساسی و کانه فلزی رتبه‌های اول تا سوم را در حوزه ارزش معاملات به ترتیب 420، 175 و 153 (همگی میلیارد تومان) به خود اختصاص داده‌اند

www.padash.ir

 

مقایسه صنایع

در ارزیابی عملکرد صنعت پتروشیمی بازار سهام، نماد معاملاتی پارس با کاهش 0.99 درصدی به قمیت 230 تومان رسید. این شرکت دارای حجم معاملاتی 76 میلیون برگه سهمی و ارزش معاملاتی بالغ بر 17 میلیارد تومانی است. نماد معاملاتی شخارک هم امروز با 0.97 درصد افت به قیمت 5 هزار و 227 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 2 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 15 میلیارد تومان همراه بود. نماد شپدیس با یک درصد نزول به قیمت 19 هزار و 551 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 715 هزار برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 13 میلیارد تومان همراه بود.

 

در بررسی صنعت فلزات نیز نماد معاملاتی فملی با 0.92 درصد افت به قیمت 645 تومانی کاهش یافت. این شرکت با 149 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در محدوده 96 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از طرفی شرکت فولاد هم با یک درصد افت و لمس قیمت 426 تومانی توانست با 49 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در سطح 21 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. نماد معاملاتی فاسمین بدون هیچ تغییر قیمتی در قیمت 302 تومان تثبیت شد. این شرکت با حجم معاملاتی 63 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 19 میلیارد تومان همراه بود.
 

کارشناس بازار : مسعود کریمی




واکاوی سیاست اخیر سازمان بورس / بازی...
توسط مسعود کریمی 25 مهر 1403 ساعت 15:19
خروج پول از دارایی‌های...
توسط مسعود کریمی 24 مهر 1403 ساعت 14:44
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 24 مهر 1403 ساعت 08:45
تاخت و تاز فروشندگان در بورس...
توسط مسعود کریمی 23 مهر 1403 ساعت 15:13