کلیت بازار

به گزارش پاداش سرمایه، معاملات اولین روز کاری این هفته با افزایش نسبی تقاضا در دقایق ابتدایی داد و ستد رقم خورد و شاهد رشد نماگر بورس تهران و قرار گرفتن آن در بالاتر از سطح 1000 واحد رشد بودیم اما از همان دقایق ابتدایی معاملات دست فروش بازار کاملا مشهود بود و شاهد افت تقاضا و عقب نشینی خریدازان در کلیت بازار بودیم بطوری که نماگر بورس تهران با افت تقاضا و افزایش عرضه نه تنها در محدوده منفی قرار گرفت بلکه شاهد افت نزدیک به 11 هزار واحدی نماگر بورس بودیم. افت در نمادهای کوچک هم کاملا مشهود بود و شاهد ثبت ریزش بیش از 1300 واحدی این دسته از نمادها بودیم.

بازارسرمایه درخصوص صحبت‌های رئیس سازمان بورس مبنی بر حذف تدریجی دامنه نوسان می توان گفت، قطعا چنین کاری موجب باز شدن گره‌های خیلی اساسی از بازار می‌شود که البته درخواست کهنه‌ای است. به احتمال زیاد در ابتدا برای فعالان بازار سهام فشار سنگینی است، اما در کل به نفع بازار است. برداشته شدن دامنه نوسان موجب چرخش بیشتر پول و رونق بیشتر صنعت خواهد شد. یکی از ثمره‌های مهم حذف دامنه نوسان، بها دادن به تحلیل و ارزش‌گذاری در تصمیم‌گیری‌های مردم و فعالان بازار سرمایه است.  با توجه به شرایط فعلی شرکت ها و رشد اخیر اغلب نمادها و نزدیک شدن به هدف های کوتاه مدت خود از منظر تکنیکال، می توان گفت این عقب نشینی و اصلاح قیمت موقتی خواهد بود و همچنین با توجه به اینکه اغلب نماهدا تا پایان این ماه راهی مجامع سالانه می شوند و تقسیم سودهای قابل توجهی را خواهند داشت، می توان روزهای متعادلی را برای بازار سهام متصور شد.

در معاملات امروز نوری، پارس و شفن بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای فولاد، شستا و فملی بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس داشتند. همچنین ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز بیش از 6100 میلیارد تومان به ثبت رسید.

حال به بررسی برخی از نمادها و گروه ها می پردازیم:

در گروه فلزی ها اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز در مدار منفی دنبال شدند اما معاملات نماد فجر قابل توجه بود و شاهد رشد قیمت و افزایش تقاضای ادامه دار این نماد بودیم بطوری که این نماد در نهایت در قیمت بالای 3 هزار تومان با رشد بیش از 2.8 درصد به کار خود پایان داد. فزرین نیز در قیمت 1715 تومان رشد بیش از 1.9 درصد را تجربه کرد.

در گروه خودرویی ها در نیمه اول شاهد درخشش نماد خگستر در مدار مثبت بودیم بطوری که رفته رفته با افزایش عرضه در کلیت روند معاملاتی این گروه شاهد عقب نشینی خریداران و کاسته شدن قیمت نمادهای خودرو و خساپا بودیم. بطوری که هر دو نماد در کف قیمت روزانه با صف فروش به کار خود پایان دادند. فشار عرضه ها تا دقایق پایانی گریبان هر دو نماد بود و شاهد ناکام ماندن هر دو نماد لیدر این گروه برای عبور از مقاومت های پیش رویشان بودیم.

در پالایشی ها امروز به قدری فروشندگان قدرت نمایی کردند که در همان دقایق پایانی نیمه اول شکل گیری صف فروش اغلب نمادها را نظاره گر بودیم. افت تقاضا در بزرگان پالایشی موجب شد تا افت حداکثری قیمت در نمادهای شپنا، شتران، شبریز را شاهد باشیم.

آخرین اخبار مهم بورس

افزایش سرمایه 169 درصدی رکیش از محل سود انباشته و مطالبات و آورده نقدی
پیشنهاد هییت مدیره فسازان برای افزایش سرمایه 170 درصدی
محمد علی دهقان دهنوی: سامانه بومی بورس به زودی رونمایی می شود
 واحد احیا مستقیم فولاد سفید دشت با ثبت سومین رکورد متوالی تولید ماهیانه،82145 تن آهن اسفنجی بهار 1400 را پشت سر گذاشت
شفاف سازی شکربن درباره برنامه افزایش سرمایه
پیشنهاد هییت مدیره بشهاب برای افزایش سرمایه 300 درصدی
 افزایش سرمایه فولاد به ثبت رسید
 خساپا: تولید انبوه خودروهای آریا و اطلس در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد
 مهم برای ختوقا؛ راه اندازی خط تولید واشکوت در شرکت مبدل خودرو پاک
نمایش P/S شرکتهای تولیدی در سایت TSETMC.

جمله طلایی روز

امروز رو به بهترین شکل ممکن شروع کن

مطمئن باش تو میتونی...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

حجم مبنا چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.