به گزارش پاداش، صف‌نشینی عرضه‌کنندگان در بورس تهران را می‌توان از نکات حائز اهمیت در معاملات امروز بازار سهام برشمرد. به رغم مخابره شدن پالس‌های مثبت اقتصادی و سیاسی، همچنان بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران اصرار بر تشدید تحرک خود در جبهه فروش دارند. هر چند در 5 دقیقه نخست معاملات روز جاری نماگر اصلی بازار سهام بیش از 3 هزار واحد ریزش را به ثبت ‌رساند و از همان دقایق ابتدایی بیش از 90 درصد از نمادهای معاملاتی در محدوده قرمز تابلو حضور پیدا کردند  اما آن طور که به نظر می‌رسد بی توجهی سهامداران به محرک‌های بازار هم در شرایط کنونی نشات گرفته از وزن بالای ریسک‌های سیستماتیک در منطقه است. امروز در میانه‌های بازار بود که شاهد اظهاراتی از رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بودیم. محمدعلی دهقان دهنوی گفته است که با کلیت سیستم نیما مخالف بوده و در تلاش است هم صادرکنندگان و هم واردکنندکان از این سیستم خارج شوند. این رویداد طبعا می‎تواند در بلند مدت منافع قابل توجهی از فعالان اقتصادی را در حوزه سرمایه‌گذاری در پی داشته باشد. از سویی، شب گذشته عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد در یک توییت از ارائه گزارشی از وضعیت فعلی و اقدامات ضروری برای عادی‌سازی پرونده ایران در‌ حوزه «FATF» به رئیس جمهور خبر داد. بنابراین با دستور مسعود پزشکیان مقرر شد اقدامات لازم جهت رفع محدودیت‌ها در چارچوب منافع ملی کشور پیگیری شده و از طریق همکاری نهادهای اقتصادی با شورای عالی امنیت ملی اقدام شود. اما چرا بازار سهام بی تفاوت از کنار چنین مواردی عبور می‌کند؟  آن طور که از فراینده عملیاتی متقاضیان و عرضه‌کنندگان سهام پیداست، این مهم حداقل در شرایط کنونی که ناقوس جنگ در سطح منطقه به گوش می‌رسد برای معامله‌گران بورسی چندان اهمیتی نخواهد داشت و تنها سرمایه‌گذاران بورسی در شرایط کنونی راهبردی مبتنی بر رفتاری کج‌دار و مریز توام با حرکت در مدار احتیاط را پیش گرفته‌اند. هر چند ایجاد محدودیت سنگین در دامنه نوسان یک درصدی هم در جای خود می‌تواند سهامداران را بیشتر در لاک احتیاط فرو برد. امروز در بازار موازی نیز شاهد ورود دلار آزاد به کانال 63 هزار تومان بودیم. انعکاس بخشی از این رویداد توام با خروج بیش از 200 میلیارد تومانی جریان نقد حقیقی از گردونه معاملات بازار سهام طبعا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با پشتوانه طلا نیز قابل رویت است.

www.padash.ir

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روز یک‌شنبه بیش از 5 هزار واحد افت را متحمل شد و تا محدوده رقم 2 میلیون و 101 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. به رغم افت 0.24 درصدی دماسنج بازار، معیار هم وزن با 0.11 درصد افت به سطح 698 هزار واحدی بازگشت.

www.padash.ir

در روز جاری برخی نمادهای معاملاتی نظیر فولاد، فملی، نوری، پارسان، فارس و... بیشترین تاثیر منفی را در عملکرد شاخص کل بورس تهران داشتند. از طرفی نمادهایی همچون مبین، فایرا، کاوه، آپ، خوساز بیشترین تاثیر مثبت را در عملکرد دماسنج اصلی بازار سهام داشتند.

www.padash.ir

در بررسی فهرست برترین گروه‌های صنایع به لحاظ ارزش معاملات در بورس تهران، مشاهده می‌شود که صنایعی نظیر بیمه و بازنشسته، فلزات اساسی و شیمیایی رتبه‌های اول تا سوم را در حوزه ارزش معاملات به ترتیب 85، 64 و 62 (همگی میلیارد تومان) به خود اختصاص داده‌اند.

www.padash.ir

مقایسه صنایع

در ارزیابی عملکرد صنعت پتروشیمی بازار سهام، نماد معاملاتی شدوص با کاهش 0.9 درصدی به قمیت 660 تومان رسید. این شرکت دارای حجم معاملاتی 13 میلیون برگه سهمی و ارزش معاملاتی بالغ بر 8 میلیارد تومانی است. نماد معاملاتی شخارک هم امروز با 0.81 درصد افت به قیمت 5 هزار و 147 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 1.6 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 8 میلیارد تومان همراه بود. نماد پارس با 0.52 درصد کاهش به قیمت 228 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 29 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 6 میلیارد تومان همراه بود.

در بررسی صنعت دارویی نیز نماد معاملاتی دفارا با 0.99 درصد افت به قیمت 2 هزار و 699 تومانی کاهش یافت. این شرکت با 3 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در محدوده 8 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از طرفی شرکت دقاضی هم با 0.99 درصد کاهش و لمس قیمت 2 هزار و 5 تومانی توانست با 2 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در سطح 4 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. نماد معاملاتی دارو هم امروز با 0.69 درصد افت به قیمت یک هزار و 581 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 752 هزار برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 1.1 میلیارد تومان همراه بود.

کارشناس بازار : مسعود کریمی




واکاوی سیاست اخیر سازمان بورس / بازی...
توسط مسعود کریمی 25 مهر 1403 ساعت 15:19
خروج پول از دارایی‌های...
توسط مسعود کریمی 24 مهر 1403 ساعت 14:44
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 24 مهر 1403 ساعت 08:45
تاخت و تاز فروشندگان در بورس...
توسط مسعود کریمی 23 مهر 1403 ساعت 15:13