به گزارش پاداش، در شرایطی شاهد بازگشایی معاملات روز جاری در تالار شیشه‌ای سعادت آباد بودیم که در 5 دقیقه نخست بازار نزدیک به 5 هزار واحد شاخص کل بورس اوراق بهادار کاهش یافت. بدین ترتیب سطح حمایتی با شکست مواجه شد و نماگر اصلی مجبور به ترک محدوده حساس 2.1 میلیون واحدی گردید. در حالی روند ریزشی قیمت سهام تا 40 دقیقه ابتدایی داد و ستدها همچنان تداوم پیدا کرد که در این بازه زمانی با قفل شدن اغلب نمادهای معاملاتی به خصوص بزرگان بازار همراه بودیم اما به یکباره تحت تاثیر تحرک حقوقی‌ها و شکل‌گیری موجی از خوشبینی هر چند محدود، مقداری شاهد تغییر جو معاملاتی شدیم به نحوی که بخش قابل توجهی از صفوف فروش در برخی از شرکت‌ها نظیر شستا، فولاد، فملی و حکشتی جمع‌آوری شدند و به مدار تعادل رسیدند. کاهش تنش در سطح منطقه با توجه به این که تا این لحظه رژیم صهیونیستی به رغم تمایل برای پاسخ به حملات موشکی ایران از عواقب آن به طور جدی هراس دارد، از نکات حائز اهمیت این روزهاست. آن طور که به نظر می‌رسد با توجه به ارائه بسته حمایتی آمریکا به رژیم، شاهد تحرک چندانی در این بخش نخواهیم بود.  در عین حال، نباید فراموش کرد که تشدید تنش می‌تواند به طور مجدد شرایط معاملاتی بازار سهام را با تغییراتی مواجه کند. از دیگر موارد حائز اهمیت بازار روز جاری می‌توان به رغم تثبیت دلار آزاد در کانال 63 هزار تومانی به خروج پول از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا نیز اشاره کرد. احتمالا در تداوم جریان خرید و فروش‌های بازار سهام، افزایش تحرک در سمت تقاضا می‌تواند در ادامه این مسیر (خروج پول از صندوق‌های طلا) اثرگذار باشد. در حالی با دستور مسعود پزشکیان مقرر شد اقدامات لازم جهت رفع محدودیت‌ها در چارچوب منافع ملی کشور پیگیری شده و از طریق همکاری نهادهای اقتصادی با شورای عالی امنیت ملی اقدام شود که میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنشی به این مهم گفت: هنوز نامه‌ای از سوی دولت درباره «FATF» به مجمع ارسال نشده‌‌ است. بعد از ارائه استدلال‌های دولت، تصمیم‌گیری در این زمینه صورت خواهد گرفت. با نگاهی به وضعیت معاملات در بازارهای موازی مشاهده می‌شود که نرخ طلا در محدوده 4 میلیون 100 هزار تومان در نوسان است. کارشناسان از کف‌سازی در این نرخ و در ادامه افزایش به ارقامی بالاتر در صورت تشدید تنش‌ها خبر می‌دهند. امروز در شرایطی که دلار و سکه در نرخ‌های فعلی در حال درجا زدن بودند، بخشی از نمادهای معاملاتی بازار سهام از محدوده منفی تا بازه مثبت تغییر جهت دادند، مشاهده می‌شود که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز تحت تاثیر این مهم از حرکت شارپی در شیب نزول دست کشید و تا حدودی تقویت شد. در این میان شرکت‌هایی که با هجوم سفارشات سنگین فروش طی روزهای اخیر نیز همراه بودند نیز در اتمام زمان معاملاتی در محدوده متعادل به فعالیت خود پایان دادند.

www.padash.ir

امروز دماسنج بازار بیش از 7 هزار و 700 واحد افت را متحمل شد و تا سطح 2 میلیون 93 هزار واحدی مجبور به عقب‌نشینی شد. به رغم افت 0.37 درصدی شاخص کل، معیار هم وزن بازار هم با 0.23 درصد کاهش مواجه شد و به رقم 697 هزار واحدی بازگشت.

www.padash.ir

در روز جاری برخی نمادهای معاملاتی نظیر فارس، فولاد، فملی، وبملت، شستا و... بیشترین تاثیر منفی را در عملکرد شاخص کل بورس تهران داشتند. از طرفی نمادهایی همچون کگل، وپارس، وخاور، فباهنر، کیمیاتک بیشترین تاثیر مثبت را در عملکرد دماسنج اصلی بازار سهام داشتند.

www.padash.ir

در بررسی فهرست برترین گروه‌های صنایع به لحاظ ارزش معاملات در بورس تهران، مشاهده می‌شود که صنایعی نظیر بانک‌ها، فلزات اساسی و شیمیایی رتبه‌های اول تا سوم را در حوزه ارزش معاملات به ترتیب 270، 241 و 216 (همگی میلیارد تومان) به خود اختصاص داده‌اند.

www.padash.ir

مقایسه صنایع

در ارزیابی عملکرد صنعت خودرویی بازار سهام، نماد معاملاتی خساپا با کاهش یک درصدی به قمیت 238 تومان رسید. این شرکت دارای حجم معاملاتی 56 میلیون برگه سهمی و ارزش معاملاتی بالغ بر 13 میلیارد تومانی است. نماد معاملاتی خبهمن هم امروز با 0.99 درصد افت به قیمت 160 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 57 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 9 میلیارد تومان همراه بود. نماد ختراک با 0.95 درصد افت به قیمت 457 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 18 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 8 میلیارد تومان همراه بود.

در بررسی صنعت سیمانی نیز نماد معاملاتی ستران با 0.84 درصد افت به قیمت 588 تومانی کاهش یافت. این شرکت با 34 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در محدوده 20 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از طرفی شرکت سپاها هم با 0.58 درصد کاهش و لمس قیمت 857 تومانی توانست با 8 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در سطح 7 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. نماد معاملاتی سخاش هم امروز با 0.94 درصد افت به قیمت 283 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 22 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 6 میلیارد تومان همراه بود.

کارشناس بازار : مسعود کریمی




واکاوی سیاست اخیر سازمان بورس / بازی...
توسط مسعود کریمی 25 مهر 1403 ساعت 15:19
خروج پول از دارایی‌های...
توسط مسعود کریمی 24 مهر 1403 ساعت 14:44
تاخت و تاز فروشندگان در بورس...
توسط مسعود کریمی 23 مهر 1403 ساعت 15:13
رنج‌کشی در بورس تهران
توسط مسعود کریمی 22 مهر 1403 ساعت 15:05